Gå til innhold

hvilket tall får du på en iq test?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry. Jeg formulerte meg feil. Det jeg mente var at ca 2% av befolkningen har nok iq til å nå mensa kravet.

Hvordan vet man det? Tar hele befolkningen iq-tester?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om man har en iq som er høy nok til å søke seg inn i MENSA er det vel ikke dermed sagt at alle gidder å gjøre det?

MENSA er da for spesielt interesserte, og ikke noe man må være med i selv om man har høy iq...

Enig. Jeg har absolutt ingen interesse av å være Mensamedlem, til tross for min IQ som er god nok for dem.

Det at jeg har fått høy score på IQ-tester gjør for øvrig ikke at jeg ser på meg selv som smartere enn folk som scorer lavere enn meg. Det sitter MASSE folk med god kunnskap som scorer gjennomsnittlig.

• Liker 1
Skrevet

klarer du å finne igjenn denne? :)

Det virker som den er tatt vekk :(

Skrevet

De testene du finner på nett er ikke utfylte nok,jeg tok nettopp iq test og den testen varte i 2 timer,egentli i 3 ..

Jeg fikk 87 på logisk utføring

117 på sosial iq

97 samlet..så de svarene dere har der stemmer ikke ,på nette fikk jeg 126 så:P

• Liker 1
Skrevet

jeg har fått fra 121 til 137 på mensa sin nett-test. av en eller annen grunn måtte jeg gjennom en iq-test når jeg ble utredet for adhd(har etterhvert skjønt at det ikke er noe alle må), hvor det var "puslespill" i tillegg til andre oppgaver. de sa jeg lå på 130.

men helt ærlig skjønner jeg ikke helt poenget på iq-testing. jeg er stokk dum, og har kun fått med meg små biter av grunnskolen og vgs på grunn av konsentrasjonsproblemer.

Oppmersomhets og konsentrasjonsproblemer har ingenting med dumhet å gjøre. Det er veldig vanlig at folk med ADHD har relativt høy intelligens, men sykdommen hindrer deg i å nå målene dine!

• Liker 1
Skrevet

En skikkelig IQ test er krevende og måler ulike ting. Man skal ikke stole på de man tar på nettet.

Forresten så har en ofte en veldig ujevn profil, slik at man kan score 90 på en gjennomføringsdel, mens en kan score 120 på auditiv hukommelse. Så tallet i seg selv er veldig uinteressant. En måler IQ slik at man kan vite hvordan en fungerer best, slik at en kan tilrettelegge jobb/skolesituasjoner.

Om en ikke har vært til en psykologspesialist så...

Skrevet

Det virker som den er tatt vekk :(

:tristbla:

De testene du finner på nett er ikke utfylte nok,jeg tok nettopp iq test og den testen varte i 2 timer,egentli i 3 ..

Jeg fikk 87 på logisk utføring

117 på sosial iq

97 samlet..så de svarene dere har der stemmer ikke ,på nette fikk jeg 126 så:P

på mensa sine sider står det at testen dems gir en god indikasjon på hva riktig sum er, men at den ikke er nøyaktig.

Oppmersomhets og konsentrasjonsproblemer har ingenting med dumhet å gjøre. Det er veldig vanlig at folk med ADHD har relativt høy intelligens, men sykdommen hindrer deg i å nå målene dine!

takk! det er litt vrient og stille om hodet på at jeg kansje ikke er dum, det er liksom dum jeg har vært i alle år...

men med medisiner så har jeg i hvert fall det siste året gått fra å skrive så dårlig at jeg sjeldent ble forstått, til at det kan gå over en uke mellom hver gang noen retter på meg her inne på kg!(å fra å bruke noen timer på å lese en side i en diskusjon til å bruke ca 30min) :danse:

Gjest Applecore
Skrevet

det som er litt dumt er at det desverre ikke har fått med seg det.. :tristbla:

når iq har vært tema på fester har jeg vært ærlig om hva jeg har fått på iq-testene. hvær gang har det endt med, etter anklagelser om løgn når jeg ikke kan svare på mattematiske(eller om fysikk) spørsmål, om løgn, forde de ikke har fått med seg at iq ikke har noe med kunnskap å gjøre. har derfor sluttet å svare, men det er desverre ofte en full tullig som husker det fra tidligere ganger.

har blitt mer kresen på hvem jeg fester med.

jeg kommer desverre i forsvarspossisjon med en gang det blir snakk om iq... :sjenert:

...men er veldig gla for at det i hert fall finnes en ting her i livet jeg ikke er for dum til da!! :jepp:

Vet hva du mener...

Sliter med dårlig konsentrasjon selv, og korttidshukommelsen min suger; blir veldig tatt på senga hvis jeg blir bedt om å "vise meg" på en eller annen måte.

Dessuten har jeg ikke noe særlig utdannelse, holder fortsatt på med å ta videregåendefag i sneglefart, og de jeg er mest sammen med er stort sett enten Mensa-materiale eller et godt stykke på vei i en eller annen universitetsutdannelse, eller begge deler.

Ofte kan samtaler gå rett over hodet på meg fordi jeg ikke kan diverse uttrykk, er innført i filosofi eller engasjert i politikk eller økonomi, eller har pleiling på fysikk og matte (det er forøvrig utrolig hvilket interessant samtaleemne det binære systemet er i visse kretser... :forvirret: ).

Føler meg skikkelig dum, og ender ofte opp med å holde munnen lukket, eller komme med søte, morsomme eller naive kommentarer når jeg er sammen med de folka...

Men jeg har blitt testet hos både psykolog og nevropsykolog, og selv om jeg ikke egentlig fikk noe konkret tall ble jeg fortalt at jeg er i "absolutt øvre sjikt".

:vetikke:

• Liker 1
Skrevet (endret)

så smarte dere er da, prøvde mensatesten på nett nå, ganske raskt uten å "tenke" så mye, fikk bare 108:(

Endret av halebein
Gjest Applecore
Skrevet

så smarte dere er da, prøvde mensatesten på nett nå, ganske raskt uten å "tenke" så mye, fikk bare 108:(

108 er ikke "bare", det er over gjennomsnittet ;)

• Liker 2
Skrevet

Hva er gjennomsnittet da? Jeg klikket av for aldersgruppa 18-35, eller der i hugget...

Det virket bare som de andre i tråden her var så utrolig høyt i forhold til meg. :) Ble skuffet, men godt å høre jeg ikke var helt på Forrest Gump-nivå:)

Skrevet

Synes den fra illustrert vitenskap er ganske grei!

Gjest Applecore
Skrevet

Gjennomsnittet er alltid 100.

De som lager testene regulerer dem hele tiden for å passe på at 100 er gjennomsnittet, dvs at når gjennomsnittintelligensen til folk øker, så blir tallene justert litt - altså at de med iq på 100 i dag kanskje er smartere enn de med iq på 100 for 50 år siden.

Skrevet

Er ikke gjennomsnittet mellom 90 og 110?

Skrevet

Hva er gjennomsnittet da? Jeg klikket av for aldersgruppa 18-35, eller der i hugget...

Det virket bare som de andre i tråden her var så utrolig høyt i forhold til meg. :) Ble skuffet, men godt å høre jeg ikke var helt på Forrest Gump-nivå:)

Medianen er 100. Dvs skårer man 100 vil 50% av øvrig befolkning skåre lavere, mens 50% befinner seg over. Midt på treet. Skåringen er normalfordelt slik at en veldig stor andel vil befinne seg mellom 90-110. Mens færre vil befinne seg i endene (få veldig lav skår eller veldig høy skår)

• Liker 1
Gjest Applecore
Skrevet

Er ikke gjennomsnittet mellom 90 og 110?

100 er snittet, men standardavviket er på 15 :)

Skrevet

Hvordan vet man det? Tar hele befolkningen iq-tester?

Tja si det? De har vel sine metoder.

Skrevet

Det finnes mange sånne tester på nett. Man kan faktisk trene opp intelligensen til en viss grad, så det er jo den gode nyheten :-)

Jeg er enig i at intelligensen, dvs det man måler med intelligenstester, kan trenes opp. Hjernen er som en hvilken som helst annen "muskel" i så henseende.

Men jeg tror ikke at du blir så mye smartere ved å ta intelligenstester. Derimot kan du bli flinkere til å ta tester. Det er saktens noe, men intelligens er det ikke.

• Liker 1
Skrevet

jeg har fått fra 121 til 137 på mensa sin nett-test. av en eller annen grunn måtte jeg gjennom en iq-test når jeg ble utredet for adhd(har etterhvert skjønt at det ikke er noe alle må), hvor det var "puslespill" i tillegg til andre oppgaver. de sa jeg lå på 130.

men helt ærlig skjønner jeg ikke helt poenget på iq-testing. jeg er stokk dum, og har kun fått med meg små biter av grunnskolen og vgs på grunn av konsentrasjonsproblemer.

Du må skille mellom å være dum, og å ha konsentrasjonsproblemer. En intelligenstest vil tappe det sanne potensialet ditt, fordi det er en fokusert situasjon, der du har en motpart som sørger for å holde på din oppmerksomhet, og der det ikke er noen distraksjoner.

Dine konsentrasjonsproblemer vil ikke ha så sterk innvirkning da som i en klasseromssituasjon der ting foregår rundt deg, stoffet kanskje er kjedelig, og tankene vandrer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...