Gå til innhold

Jippiiii..... Vi skal (kanskje) få hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Vi er ei familie på fire...pluss en katt på tre år. Vi vurderer hund ( må bare overtale mannen min skikkelig) Vi liker veldig godt å gå turer,både langs veien og i skogen/på fjellet. Vi bor i et byggefelt,men har stor og fin hage/tomt med god plass. Jeg kan veldig lite om hunder,men leser litt og prøver å sette meg inn i de ulike rasene. Vi vil ikke ha en stor hund. Barna er tenåringer og er klar for hund i familien og vil gjerne hjelpe til. Er det noen som vil være så snill å foreslå en hunderase,og evt hvor det kan være lurt å kjøpe den( nettsider)? Blir veeeldig glad for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei og takk for svar:-) har sett på shetland sheepdog...men den mynden kan jeg spare meg for...tihi...altfor stor og spesiell. Hva med blandingshund, av samojed og labrador? Veit du noe om den?

Skrevet

Jeg vil tipse om rasevelgeren på canis. no, det kan være et fint utgangspunkt. :)

Skrevet

Jeg vil tipse om rasevelgeren på canis. no, det kan være et fint utgangspunkt. :)

Takk:-) det skal jeg prøve:-)

Skrevet

Samojed/labrador-miksen vil vel bli ganske stor vil jeg tro.

Jeg ville nok tatt et par rasevelgere på diverse nettsider og så jobbet ut fra det.

Skrevet

Mitt aller første tips til deg er: Les gjennom alle rasene, og det nøye. Bruk kjempe lang tid på å bestemme rasen, siden det som oftest er avgjørende for om man trives sammen med hunden eller ikke, og ikke minst det viktigste: om dere kan tilby hunden det den trenger. Jeg brukte faktisk 2 år på å lete etter riktig rase! Å finne den riktige rasen handler ikke bare om å lese på nettet og i bøker, men også om å ta kontakt med oppdrettere, møte hunder av samme rasen i forskjellige situasjoner, og ikke minst bruke GOD TID på å bestemme oppdretter man skal kjøpe fra. Dette er også svært viktig. Du vil gjerne ha en oppdretter som genuint er interessert i hunderasen og som kan gi deg gode tips og svar på spørsmål man måtte ha. Samt at oppdretter har begynt med sosialisering av valpen før valpen kommer til deg.

Hunderasene er mange og varierte, og det kan være lett å gå i feller. En viktig ting å huske på er at alle hunder er forskjellige. En Labrador er en Labrador og tilhører den rasen, men deres Labrador blir kanskje ikke lik Labradoren til naboen. Det er en kombo av gener og oppdragelse som gir den hunden dere får.

Med andre ord; ta kontakt med mennesker du kjenner som har rasen dere tror kan være riktig for dere! :)

• Liker 1
Skrevet

Så mange gode tips:-) Tusen takk for gode tips...jeg skal lese og tenke,og det med tips med å ta kontakt med oppdrettere og sjekke ut var ikke dumt. Tusen takk.

Skrevet

Hei og takk for svar:-) har sett på shetland sheepdog...men den mynden kan jeg spare meg for...tihi...altfor stor og spesiell. Hva med blandingshund, av samojed og labrador? Veit du noe om den?

mynden er bitteliten :fnise:

Skrevet

Labrador er jo ikke en liten rase... Da vil jeg heller anbefale golden retriever, les litt om dem! Elsker rasen, valpen vår er utrolig snill, rolig og lærevillig. Rører ikke dattera vår på 6 mnd, biter ikke på møblene og er så å si renslig inne :)

Skrevet

jeg har vokst opp med shetland sheepdog og de er veldig greie hunder, veldig snille familiehunder som elsker turer og også å ligge å kose inne:) Eneste negative jeg har opplevd med dem er at de er litt bjeffete og de mister MYE hår.

Jeg har også en blanding av bichon havanaise og papillon, det er en blandingsrase som de fleste forelsker seg i, liten type, mister ikke hår, bjeffer lite, men selv om den ikke mister hår så er det veldig mye pels stell siden de har en sånn fin pels med veldig fine fine hår som lett floker seg.

Jeg har og en labrador, han er rett og slett for mye for meg, han er samboeren sin, hunden er 11mnd gammel, mister utrolig mye hår! og er veldig kravstor, han sitter å piper hele tiden om den er inne, han vil bare ut hele tiden uansett hvor mye vi har den ute.

border collie er en type som skal ha veldig mye aktivitet, de blir fort stresset om de ikke får den mosjonen de skal ha.

Det er ikke snakk om hva man trener dem til som valp and bjeffing, mosjon og alt dette, det ligger i dis natur om de er en slik type hund, man kan seff dempe det noe, men slik rasen er, er den oftest.

Les hundebøker og tenk deg GODT om før du får hund, siden du har en såpass gammel katt vil en yngre hund være beste alternativet om de skal kunne gå sammen, har gjort dette flere ganger, og gammel katt og gammel hund går sjeldent sammen.

Og en ung/valp hund trenger veldig mye oppmerksomhet, jeg kunne ikke være med vennene mine de første mnd med valpen min, så vær forberedt på det...

Men hyggelig om du skal få hund da, jeg ville satset på sheltie;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...