Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant denne på CNN.

I London tok en kvinne abort etter 24 svangerskapsuke fordi babyen hadde spaltet gane (også kjent som hareskår). Plutselig forsto jeg hvorfor sorteringssamfunn-debatten ikke er oppblåst, man kan faktisk ikke stole på at vanlige folk tar gode beslutninger hvis mulighetene er tilstede for mye rart.. Når jeg argumenterer for at foreldrene skal få velge, så tenker jeg på tilfeller hvor babyen har alvorlige tunge handicap. Å ta abort på et levedyktig foster fordi babyen har spaltet gane er.. sinnsykt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er ikke riktig kloke!!! Men det viser jo helt klart at folk ikke kan få ansvar for å vurdere slikt på egenhånd.

De fleste vil jo ta fornuftige og gjennomtenkte valg, men så finnes det slike mennesker som dette da...

Skrevet

Hvordan kan dette være mulig? Er abortloven i England så anderledes enn den er i Norge? Man redder jo barn som blir født i uke 24. Dette er jo drap!

Skrevet

Det sto at i England må man ha særlig grunn for abort etter uke 24, dvs. svært alvorlige diagnoser på fosteret. Før det er det vel fritt frem da.

Mine kilder mener høyesterett i USA faktisk har lagt 26 uker som max, mens hver stat har rett til å tilpasse avhengig av politiske vinder. Det sier vel lite om hva som er gangbart, men man kan da anta at flere stater kjører 26. 26 er som kjent også en grense for premies.

Skrevet

Å hallo!!! :o

man kan faktisk ikke stole på at vanlige folk tar gode beslutninger hvis mulighetene er tilstede for mye rart.. Når jeg argumenterer for at foreldrene skal få velge, så tenker jeg på tilfeller hvor babyen har alvorlige tunge handicap.

Jeg tenker også som deg; at tunge handikapp er det som gjelder. Det er derfor jeg har prøvd å fremme mine synspunkter om eks ryggmargsbrokk, som jeg ikke synes er verdens verste handikapp (men ikke alle er enige med meg i det, da)

Nei, man kan ikke stole på folk. Derfor er jeg skeptisk. Vi vet jo alt at folk rundt i verden tar abort på grunn av kjønn, hvilket jo er like ille.

Men spaltet gane..... Det går jo ikke ann!!!!

Skrevet

Og hvis folk vil ha abort, kan de ikke få ut fingeren litte tidligere??

Skrevet

Jaha. Det neste skrittet blir vel at man skyter alle som ikke er perfekte. Dette er drap, verken mer eller mindre.

Skrevet
Og hvis folk vil ha abort' date=' kan de ikke få ut fingeren litte tidligere??[/quote']

Da visste hun det vel ikke...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vil absolutt ikke forsvare det som har skjedd i denne saken

Men for meg er abortsaken slik generelt sett :

ingen er i live før de er født

Skrevet

Men hvorfor vil du da ikke forsvare det som skjedde? Da er det vel ikke noe problem???

Hjælp, for en kunnskapsløshet!

Skrevet

Du mener mao at man bør kunne ta abort etter eget ønske helt frem til termindato?

Skrevet
Fant denne på CNN.

I London tok en kvinne abort etter 24 svangerskapsuke fordi babyen hadde spaltet gane (også kjent som hareskår). Plutselig forsto jeg hvorfor sorteringssamfunn-debatten ikke er oppblåst, man kan faktisk ikke stole på at vanlige folk tar gode beslutninger hvis mulighetene er tilstede for mye rart.. Når jeg argumenterer for at foreldrene skal få velge, så tenker jeg på tilfeller hvor babyen har alvorlige tunge handicap. Å ta abort på et levedyktig foster fordi babyen har spaltet gane er.. sinnsykt.

Det er bra vi har en etisk debatt i norge om akkurat dette. I en annen tråd var det en jente som "klagde" på hvorfor Norge var en sinke på flere ulike områder. Vel, her er et godt bevis på at vi har tunge og viktige etiske drøftinger før vi vedtar endring av lov. Takk og lov for det. Men det er en stygg tendens dette, at man skal sortere ut mennesker. Er slik samfunn vil ikke jeg leve i. :(

Skrevet

Jeg hadde bare lyst til å si at jeg har et meget levende menneske inni meg, som skal bli født om 3 uker. Om du virkelig mener det du sier her håper jeg virkelig at du aldri har fått barn, for et slikt utsagn vitner om fullstendig galskap.

Jeg kan ikke si når et foster går over til å bli et barn. Men at det skjer lenge før fødselen er jeg overhode ikke i tvil om.

Syns forøvrig alle senaborter skal ha meget tunge grunner for å bli gjennomført. Tunge grunner er der barnet vil bli påført lidelser ved å bli født, eller der sjansene for overlevelse er lik null.

Jeg har forståelse for at ikke alle ser for seg at de kan klare å føde tungt handikappede barn. Tror mye av dette kommer av at samfunnet vårt ikke tar hånd om og hjelper familier som kommer i slike situasjoner. DER kunne det med fordel blitt gjort mye jobb i vårt flotte Norge.

~Hormonell-gravide-Sissan

Gjest sexysadie
Skrevet
Fant denne på CNN.

I London tok en kvinne abort etter 24 svangerskapsuke fordi babyen hadde spaltet gane (også kjent som hareskår)..

Det kan være operasjonene for å rette på dette ikke er gratis i Stor Britannia som d er her......

Skrevet

Leste dere ikke aftenposten i dag eller i går eller når det var?

I Norge får alle som søker om abort pga misdannelser "ja" av nemda, men det er INGEN som søker pga. hareskår.

Av 150 aborter i fjor var det 20 pga. downs syndrom, resten var pga misdannelser som fx. foster uten hjerne, uten hode osv.

Mener det sto at et kriterium for slik sen abort var at barnet ikke kunne vokse opp (skjønt får ikke det til å henge helt sammen med downs)

ALLE som søkte hadde vurdert å beholde barnet, men hadde liten tillit til hvilken hjelp de ville få fra det offentlige.

Synes det høres som om vanlige folk i norge har SVÆRT GODT etisk grunnlag til å ta en slik avgjørelse, men likevel får alt for lite hjelp og støtte, som nok er det man trenger i en slik situasjon, ikke regler.

Når det gjelder dette at man ikke lenger skal se etter misdannelser på ultralyd har jeg lest at for hvert barn som aborteres pga. funn ved ultralyd er det tre barn som kan reddes fordi man kan starte behandling.

Synes det er veldig interessant at det står mye om dette for tiden.

Skrevet

I Norge ligger vi i verdensteten når det gjelder leppe-gane-spalte.

Som SS sier må man betale mye selv i andre land. Jeg er ikke helt sikker på stor brittania, men i USA må man finne frem til de forskjellige legene og slikt selv.

I norge er det to behandlingssentra og god oppfølging.

Jeg mener likevel at dette ikke er grunn god nok til å ta abort. Folk er da kun skadet i munnen ikke i hodet.

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg mener likevel at dette ikke er grunn god nok til å ta abort. Folk er da kun skadet i munnen ikke i hodet.

Hvis du ikke får behandling for leppe % ganspalte: hvor godt liv vil du egentlig få da?

Skrevet

Hvis du ikke får behandling for leppe % ganspalte: hvor godt liv vil du egentlig få da?

Rundt omkring i verden finns det mange som lever med åpen gane. Hva kan man måle et godt liv i da? Hvilke målestokk skal man bruke...Jeg personlig tror det blir feilt å vinkle debatten i denne retningen. :blunke:

Skrevet

Bare lurte på en ting jeg.. Etter uke 24 sto det, og jeg har jo lest at etter uke 24 kan barna overleve.. Hvordan tar de abort da?

Uff, dette var det værste jeg noen gang har lest jeg.. Ble så lei meg.. :cry:

superhormonelle gravide timien som gleder seg til uke 24 da barnet kan være levdyktig vis det skulle gå galt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...