Gå til innhold

Tilbehør til oksekjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skal ha gjester og skal ha indrefilet av okse.. Hva serverer du som tilbehør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er greit å kjøre helt safe standard:

Dampet broccoli og fløtegratinerte poteter pluss stekt sopp eller soppstuing, og pepper- eller bearnaisesaus.

Skikkelig 80-talls, men også skikkelig godt :)

Skrevet

Kommer jo litt an på hvor komfortabel du er på kjøkkenet, og hvor "kresne" gjestene din er også :) Spinell sine forslag er jo fine de - både lette å få til, også er det veldig godt!

Om du har lyst til å prøve noe annerledes kan jo f,eks. hjemmelaget gnocchi stekt i smør og salvie være noe? Både gnocchi og indrefilet blir ganske tungt, så da synes jeg det er godt med noe friskt og litt søtt til. Hva med honningbakte cherrytomater?

Risotto er godt og klassisk. Biffkjøtt tåler en litt tyngre variant - f.eks. en med rødvin eller med balsamico og sopp.

Ellers kan jo en god salat være supert. Eller asparges. Ovnsbakte grønnsaker. Spinatstuing. Maiskolber med smør. Hjemmelaget saus av typen bearnaise, rødvinssaus, peppersaus o.l. Ratatoille. Og så videre. :)

Skrevet

åååå...sopp :) mmm, stekt i smør, salt pepper, en dæsj fløte. amandine-poteter som først er kokt m skall, deretter freses på høy varme i olje med en klype havsalt i 1 min ca :)

Skrevet

Liker du og gjestene brie, kan du jo legge et stykke brie på stykkene slik at de smelter litt.

Skrevet

Tenke å steke kjøttet i panne bare så det får stekeskorpe, for så å la det steke i ovnen på svak varme.. Koke fersk asparges, chips, bearnesaus og stekt sopp, løk og paprika. Men er dette litt "kjedelig"?

Takk for innspill alle sammen :) :)

Skrevet

Noe av gleden ved en indrefilet for meg er at den er skikkelig blodig. :)

Jeg spiser den gjerne med pommes noisette, sjampinjongstuing eller smørstekte sjampinjonger, asparges (grønn), brokkoli, ovnsstekte tomater og kanskje litt rødvinsaus.

Et annet alternativ er råstekte poteter, men det aller viktigste er at den er blodig, skikkelig blodig.

Skrevet

Tenke å steke kjøttet i panne bare så det får stekeskorpe, for så å la det steke i ovnen på svak varme.. Koke fersk asparges, chips, bearnesaus og stekt sopp, løk og paprika. Men er dette litt "kjedelig"?

Takk for innspill alle sammen :) :)

Neida! Enkel/"ufancy" mat trenger slett ikke være kjedelig! Det som er viktig er jo at det er godt laget (ikke overkok aspargesen, ikke oversalt ting, ikke overstek kjøttet, ikke bruk posesaus. Jeg har ikke noe imot halvfabrikata, men jeg har til dags dato ikke vært borti en eneste bearneisesaus som smaker godt.)

Skrevet

Oksekjøtt er noe av det mest takknemlige kjøttet å finne tilbehør til :)

Jeg må ha tomater i en eller annen variant til, enten grillede, langtidsbakte i ovn eller ovnsbakte cherrytomater.

Jeg liker også å ha potet til, og her er jo variasjonene uendelig. Mine favoritter er Røstipoteter, potetkroketter, ovnsbakte amadines eller Jamie Olivers potet/aspargesform.

Så noen grønne grønnsaker: Sautert spinat, dampet asparges, aspargesbønner med baconbelte.

Dersom jeg ikke har purerte poteter som tilbehør liker jeg å ha en annen purè, f.eks rødbete/tomatpurè eller broccolipurè.

Har jeg ikke noe med rødbeter må jeg ha noe søtlig til, og ender ofte opp med smørdampet eller grillet mais.

Saus av noe slag må til, min favoritt er rødvinssaus. Noen ganger flamberer jeg biffen i cognac, og da liker jeg å ha en cognacsaus eller urt/kryddersmør med rikelig med cognac i.

Skrevet (endret)

Fløtegratinerte poteter er jo godt :) + grønnsaker som asparges og sopp, evt. saus :)

Endret av Sweetpea25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...