lille katt Skrevet 23. september 2011 #1 Skrevet 23. september 2011 Det er sikkert andre her som sliter med det samme: jente på 4,5, nyyydelig langt og GLATT hår, ofte i strikk bak. Hun vil ikke ha balaclava, fordi det blir for varmt rundt ansiktet. Er det noen som har knekt luekoden? Hvilke luer sitter på slike jenter? Hodet blir nærmest som en glatt, konisk form, slik at luene bare sklir oppover og av. Hvis noen ønsker å svare - vær så snill å ikke bare nevn vilkårlige luemerker, eller foreslå balaclava. Setter pris på helt konkrete lueråd - modell, merke, butikk .
skruf Skrevet 23. september 2011 #3 Skrevet 23. september 2011 Jeg kjøpte ei lue fra reima i fjor, den satt iallefall veldig godt! Hva med lue med knyting under haka?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #4 Skrevet 23. september 2011 De sitter bare du kjøper de trange nok.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #5 Skrevet 23. september 2011 De sitter bare du kjøper de trange nok. Er de for trange sklir de bare oppover og av hodet.
Rosalie Skrevet 23. september 2011 #6 Skrevet 23. september 2011 Såkalla kalorimetri? http://www.freeforum101.com/papirkurven/viewtopic.php?t=24&mforum=papirkurven
Gjest Fru F Skrevet 23. september 2011 #7 Skrevet 23. september 2011 En sånn litt posete sak fra hm f.eks? Jeg har sånt hår, og jeg pleier å flette det og samle det inni luen. 1
Gjest WendyClear Skrevet 23. september 2011 #8 Skrevet 23. september 2011 En litt "tung" lue som ikke sitter helt tett på hode, men heller har mer plass og en strammere strikk. Da kan man jo også sette håret i hestehale slik at strikken er innenfor luekanten noe sånt?
lille katt Skrevet 23. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. september 2011 (endret) Hva med pannebånd? Har prøvd noen, men må også ha noe til de aller kaldeste dagene. Da trenger man lue. Jeg kjøpte ei lue fra reima i fjor, den satt iallefall veldig godt! Hva med lue med knyting under haka? Da får jeg bare sitere meg selv Hvis noen ønsker å svare - vær så snill å ikke bare nevn vilkårlige luemerker, eller foreslå balaclava. Setter pris på helt konkrete lueråd - modell, merke, butikk . De sitter bare du kjøper de trange nok. Nei. De sklir bare enda fortere oppover. Såkalla kalorimetri? http://www.freeforum101.com/papirkurven/viewtopic.php?t=24&mforum=papirkurven Snedig . En sånn litt posete sak fra hm f.eks? Jeg har sånt hår, og jeg pleier å flette det og samle det inni luen. Kan fungere, men ser for meg at det blir et vinglete plagg når man skal løpe rundt og leke, rulle rundt i snøen etc.? Endret 23. september 2011 av lille katt
Fru Filifjonka Skrevet 23. september 2011 #10 Skrevet 23. september 2011 Hva med å strikke/hekle pannebåndsak med knytebånd og posete topp? Evt kjøpe en med knytebånd og en litt posete for å klippe og sy sammen en hybrid?
onyx Skrevet 23. september 2011 #11 Skrevet 23. september 2011 Hvis du kan strikke eller kjenner noen som kan så kan du jo lage en lue med åpning til hestehalen/fletta. Da vil nok lua sitte bedre også. Akkurat nå har jeg ikke noen oppskrifter, men jeg ivl tro hvilken som helst oppskrift kan brukes så lenge man strikker et hull på baksiden.
lille katt Skrevet 23. september 2011 Forfatter #12 Skrevet 23. september 2011 Hva med å strikke/hekle pannebåndsak med knytebånd og posete topp? Evt kjøpe en med knytebånd og en litt posete for å klippe og sy sammen en hybrid? Hvis du kan strikke eller kjenner noen som kan så kan du jo lage en lue med åpning til hestehalen/fletta. Da vil nok lua sitte bedre også. Akkurat nå har jeg ikke noen oppskrifter, men jeg ivl tro hvilken som helst oppskrift kan brukes så lenge man strikker et hull på baksiden. Takk for kreative forslag, men jeg kan dessverre ikke strikke eller hekle . Hadde forøvrig en caps i sommer med knyting under hestehalen, men den satt dessverre heller ikke så godt .
skruf Skrevet 23. september 2011 #13 Skrevet 23. september 2011 Har prøvd noen, men må også ha noe til de aller kaldeste dagene. Da trenger man lue. Da får jeg bare sitere meg selv Nei. De sklir bare enda fortere oppover. Snedig . Kan fungere, men ser for meg at det blir et vinglete plagg når man skal løpe rundt og leke, rulle rundt i snøen etc.? Jeg husker desverre ikke modellen, men det var fra reima. Type rosa og hvit med øreklaffer. Gikk som et ekstra "strammebånd" rundt hodet hvis du skjønner. Butikken jeg kjøpte den i ser jeg ikke vits i å oppgi, da jeg bor i en småby på vestlandet, og jeg tviler på at det har betydning for deg, da sjansen for at du bor i samme by. Ellers så holder jeg fortsatt fast på luer med knyting under. De sitter.
lille katt Skrevet 23. september 2011 Forfatter #14 Skrevet 23. september 2011 Jeg husker desverre ikke modellen, men det var fra reima. Type rosa og hvit med øreklaffer. Gikk som et ekstra "strammebånd" rundt hodet hvis du skjønner. Butikken jeg kjøpte den i ser jeg ikke vits i å oppgi, da jeg bor i en småby på vestlandet, og jeg tviler på at det har betydning for deg, da sjansen for at du bor i samme by. Ellers så holder jeg fortsatt fast på luer med knyting under. De sitter. Ja, du sa det var Reima. Reima har sikkert 700 forskjellige luemodeller, det var derfor jeg ikke var så interessert i bare et merke. Og butikk kunne vært relevant, for mange kjøper jo barneklær på kjedebutikker. Luer med knyting blir bare som nok en balaclava for jenta mi som får noia av ting som går rundt halsen.
Fru Filifjonka Skrevet 23. september 2011 #15 Skrevet 23. september 2011 Du kan jo ta en lue med knytebånd og klippe hull til hestehalen og kaste over hullet med garn i passende farge og stoppenål? (Ta med luen til hobbybutikk og spør hvordan.) Med så glatt hår tror jeg at det er et poeng med øreklaffer eller litt tykt knytebånd. Ellers er jo pannebånd som faktisk sitter på hodet bedre enn en lue som faller av. Antar at besøk hos frisøren ikke er et alternativ?
skruf Skrevet 23. september 2011 #16 Skrevet 23. september 2011 Ja, du sa det var Reima. Reima har sikkert 700 forskjellige luemodeller, det var derfor jeg ikke var så interessert i bare et merke. Og butikk kunne vært relevant, for mange kjøper jo barneklær på kjedebutikker. Luer med knyting blir bare som nok en balaclava for jenta mi som får noia av ting som går rundt halsen. Så kjøp ørevarmere eller pannebånd til henne da..... Jeg er ikke så opptatt av merker, fant ei lue ifjor som passet perfekt, ikke i en kjedebutikk, og kjøpte den. Tviler forresten på at reima har 700 forskjellige jenteluer. Men, nå er alle vinterluene pakket bort, skal sikkert finne den frem igjen nå snart siden høsten er her, skal sjekke merkelappen om det står et spesifikk merke, også kan jeg informere videre...
Honesty Skrevet 23. september 2011 #17 Skrevet 23. september 2011 Kanskje en posete lue med litt strammere bånd rundt pannen kan funke? Ikke at jeg har sett noe spesifikt, men jeg tenker høyt. Eller hva med en sånn fjellue-sak med fleecefor? Jeg har selv en sånn fra Lowe Alpine, og har sett liknende i barneutstyrsbutikker, også. Litt sånn i fasongen. :tenker høyt:
kaprifolen Skrevet 24. september 2011 #18 Skrevet 24. september 2011 Hmmm... Jeg hadde langt teflonhår da jeg var liten, og har aldri hatt problemet!? Har heller aldri møtt noen kunder med problemstillingen. Men kanskje det hjelper å droppe fletten, og la henne sette håret i hestehale selv når luen tas av? Eller flette nedover, slik at fletten ikke begynner oppå hodet, kanskje? Eller en form for alpelue. Med stramt nok oppsett av håret, kan alt samles inni lua.
Rararara Skrevet 24. september 2011 #19 Skrevet 24. september 2011 Jeg har ikke hatt problemet selv, men har ei venninne med en datter med utrolig tykt langt hår (det er litt fall i håret om det har noe å si?) Hun har også problemer med at luer ikke sitter på datteren hennes, men hun nevnte at disse luene satt som støpt og krøp ikke(link): http://www.meandi.se/nn/produkter/101/112802.aspx Dette er ikke tykke vinterluer da.. og hun sa hun hadde prøvd flere luer i samme merket og de hadde holdt seg på plass alle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå