Gå til innhold

Ishus, mer eller mindre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flytta inn i en kjellerhybel som er iskald, virker veldig dårlig isolert. Lurer da på tre ting:

1. hvis jeg skulle ha kjøpt inn en varmeovn, noen med tips til billige ovner som funker greit og bruker lite strøm? Er ment til et soverom på kanskje 7-8 kvm.

2. Jeg har en varmepumpe i stua som lever sitt eget liv. Der kommer det varm og kald luft om hverandre, selv om jeg setter den på både 24 og 25 grader. Hva er greia egentlig? Er en Toshiba-pumpe, mer vet jeg ikke.

3. Jeg har en lufteluke i veggen, med en kabel igjennom så luka må stå åpen. Men hva burde jeg tette igjen med? Jeg finnes ikke praktisk anlagt. Er en sirkelformet luke med en sirkelformet plate, og så er det glippe helt rundt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har flytta inn i en kjellerhybel som er iskald, virker veldig dårlig isolert. Lurer da på tre ting:

1. hvis jeg skulle ha kjøpt inn en varmeovn, noen med tips til billige ovner som funker greit og bruker lite strøm? Er ment til et soverom på kanskje 7-8 kvm.

En varmeovn bruker det den trenger av strøm! :)

På andre apparater snakker man om virkningsgrad, dvs den nytte-energien man sitter igjen med etter at man har trukket fra energitapet. Energitapet består av varmetap. I en elektrisk varmeovn er målet 100% varmetap, så virkningsgrad trenger du egentlig ikke tenke på. 2000W inn, betyr 2000W ut i form av varme.

Du kan derfor se etter en rimelig ovn som forbruker nok strøm (!). 2000W på det lile rommet der burde vel holde i massevis? (Kommer litt an på hvor mye frysetapp du er.)

2. Jeg har en varmepumpe i stua som lever sitt eget liv. Der kommer det varm og kald luft om hverandre, selv om jeg setter den på både 24 og 25 grader. Hva er greia egentlig? Er en Toshiba-pumpe, mer vet jeg ikke.

Tipper det er feil på den. Spør hybelverten om de har hatt service på den i det siste. Mulig den lekker kjølevæske.

3. Jeg har en lufteluke i veggen, med en kabel igjennom så luka må stå åpen. Men hva burde jeg tette igjen med? Jeg finnes ikke praktisk anlagt. Er en sirkelformet luke med en sirkelformet plate, og så er det glippe helt rundt.

Tja. Du kan jo stikke innom en byggevareforretning og få tak i ett stykke isopor. Siden det bare er ett lite stykke du trenger, er det mulig du kan få noe kapp. Anbefales å ta mål, og kappe til utendørs. Er ett jævlig søl med isopor. En bit mineralull går jo også an å bruke, men det er ett helvete å få på fingrene.

Dog. Tviler på om det har noen hensikt å tette en ventilasjonsluke? Det er ikke derfor rommet er kjølig, det er nok heller pga isoleringen sånn ellers.

Hvorfor går det en ledning gjennom der?

Skrevet

Enig med Lutetium, men har en tilføyelse på pkt 3

Det er en grunn til at lufteluker fins, og det er at de skal bidra til luftsirkulasjonen i boligen. Den skal derfor ikke lukkes helt (eller tettes med isopor for den del).

På den annen side skal de heller ikke brukes til kabelgjennomføringer, da det skal være uskadd netting på utsiden av slike luker. En liten åpning i nettingen gir for det første åpning for insekter, og for det andre blir en liten åpning lett større når vær, vind og fugler får tak i den. Er man uheldig kan man plutselig få både musebol og fuglereir i ventilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...