Gå til innhold

Har jeg lov til å ta datteren min ut av undervisningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

På skolen til datteren min så har de et fag som kalles for RLE det er religion og livssynsopplæring.

I dette faget skal de lære seg om de forskjellige religionene, forskjellige kulturer ol.

Det står på timeplanen vær uke om hva de skal igjennom de aktuelle dagene de har faget.

Poenget er at jeg ikke ønsker at hun skal ha noe om islam.

Jeg er ikke religiøs og helt ateist, jenta er ikke døpt eller noe så for min del trenger hun ikke lære religion i det hele tatt.

Men, jeg kan til nød gå med på at hun lærer litt om alle religioner med unntak av islam.

Selv om jeg ikke har imot muslimer i seg selv så har jeg fryktelig imot religionen deres og ønsker ikke at ørene til dattra mi skal bli proppet fulle av babbling om allah.

Så er det noen som veit om jeg har loven på min side når det gjelder dette eller bør jeg kontakte skolen??

Takk til alle som svarer meg på en ordentelig måte.

Og dere som har tenkt å slenge ut rasist kortet og bla, bla kan bare spare dere.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener poenget med å innføre RLE var at det skulle være livssynsnøytral og dermed ikke mulig å få fritak fra.

Jeg håper hvertfall det ikke er mulig -kunnskap er det beste middelet mot frykt og fordommer.

Endret av Daria
  • Liker 45
Gjest gurimalla
Skrevet

Har du virkelig tenkt at barnet ditt ikke skal lære noe om religionen Islam? Skal du holde skjult for barnet ditt at Islam finnes?

• Liker 25
Skrevet

Jeg tror ikke du kan ta henne ut av de timene når de har om islam fordi du ikke vil hun skal lære noe om det..

Eneste du kan nekte på er når skolen f.eks er på julegudstjeneste eller påskevandring i kirka..

Sånn rent subjektivt sett så synes jeg det er fint at elevene lærer om alle religioner.

• Liker 7
Skrevet

Kanskje du også skulle blitt med og lært noe om Islam. Forøvrig så nei, jeg tror ikke du kan ta henne ut av den timen der.

• Liker 20
Skrevet

Håper ikke det :)

I faget RLE blir de ikke proppa full av islamsk ekstremist-propaganda, det høres ut som det er det du er redd for. Tviler på at datteren din kommer ut av timen som selvmordsbomber. Stakkars henne, som har en så trangsynt mor. Tenk på datteren din i stedet for deg selv. Selv om du er redd for islam, bør du ikke nekte henne å lære om det.

• Liker 16
Skrevet

Skolen driver opplæring i henhold til læreplanen i religion, livssyn og etikk. Det er opplæringsplikt i Norge, og du har anledning til å ta datteren din ut av skolen, men da må du selv sørge for å gi opplæring som dekker kompetansemålene i læreplanen. Islam er en religion som er spesifisert i læreplanen, på lik linje med kristendom, jødedom, hinduisme og buddhisme.

Jeg vet ikke helt hvordan det er når det gjelder private skoler som driver med alternativ pedagogikk (f.eks. Steinerskolen), men jeg tror også de må føle læreplanen.

Læreplanen: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=133972&v=5

Husk at skolen driver med opplysning, og ikke forkynnelse, og kunnskap om religion er svært nyttig når man møter ulike typer mennesker.

• Liker 12
Skrevet

Hvorfor skulle du ikke få lov til det?

Da jeg gikk på skolen tok foreldrene til innvandrerbarna dem ut av undervisningen nå vi hadde kristendom.

Gjelder ikke dette begge veier da?

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror ikke du kan ta henne ut av de timene når de har om islam fordi du ikke vil hun skal lære noe om det..

Eneste du kan nekte på er når skolen f.eks er på julegudstjeneste eller påskevandring i kirka..

Sånn rent subjektivt sett så synes jeg det er fint at elevene lærer om alle religioner.

Ts her.

Takk for et ordentelig svar.

De pleier å feire id på skolen så da kan jeg vel kanskje holde henne hjemme lovlig de dagene.

Skrevet

Nei, det kan du ikke.

Tidligere, da skolen underviste i kristendom, kunne elever bli tatt ut av undervisningen, og få undervisning i livssyn i stedet, men nå, når faget er RLE (religion, livssyk og etikk), er det ikke slik.

Jeg er også rimelig sikker på at elevene ikke får "proppet ørene fulle av babbling om Allah", som du så fint uttrykte deg.

Elevene vil kun få faktainformasjon, som at den islamske gud blir kalt Allah, at Mohammed er Allahs profet, at det mest grunnleggende i Islam er de "fem søylene" (og hva som ligger i det), at de har faste (ramadan) og at fasten blir avsluttet med Id ul-Fitr, som er en av de viktigste helligdagene innen Islam.

Det vil bli informert om de ulike muslimske retningene ("Sjia-muslimer" og "Sunny-muslimer"), og Islam vil mest sannsynlig bli sammenlignet med andre religioner for å se på likhetstrekk og ulikheter mellom religionene.

• Liker 15
Skrevet

ta en titt i boken hennes å les kapittetet om islam selv da vel, ts, kanskje det hjelper.

Og slutt å tro alt i avisa og på tv. De skal selge, ikke nødvendighvis si hele sanheten.

• Liker 5
Skrevet

Da jeg gikk på skolen tok foreldrene til innvandrerbarna dem ut av undervisningen nå vi hadde kristendom.

Nei, de har lagt om faget nå. Før var det 'kristendom' og da kunne man ta ut barna dersom de tilhørte en annen religion. Nå heter faget 'RLE' (religion, etikk og livssyn) og er religionsnøytralt i den forstand at det læres om alle religioner.

Jeg tror ikke du skal være bekymret for at barnet ditt blir 'proppet full' av Islam, TS, for denne religionen blir jo gått igjennom på lik linje med de andre religionene. Det er nok ingen mulighet å ta ut barnet fra dette faget.

• Liker 3
Skrevet

Tidligere het faget "kristendom" og det var kristendomsopplæring. Dette er nå erstattet med faget "Religion, livssyn og etikk". Hovedområdene er kristendom, jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, livssyn, religiøst mangfold og filosofi og etikk. Elevene skal få kunnskap om alle de store religionene, livssyn (inkludert humanisme), filosofi og etikk, og kunnskapen skal være nøytral. Det er ikke snakk om forkynnelse.

Alle har godt av slik kunnskap, også voksne, og det er ikke mulighet til å ta elevene ut av undervisningen når det er emner man ikke liker. Det er jo ikke slik at man kan ta elevene ut av undervisningen når de skal lære andregradsligninger i matematikken, bare fordi man selv ikke liker andregradsligninger.

• Liker 8
Skrevet

Du kan ikke bestemme hva din datter skal lære om på skolen eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Hei alle sammen.

På skolen til datteren min så har de et fag som kalles for RLE det er religion og livssynsopplæring.

I dette faget skal de lære seg om de forskjellige religionene, forskjellige kulturer ol.

Det står på timeplanen vær uke om hva de skal igjennom de aktuelle dagene de har faget.

Jeg er ikke religiøs og helt ateist, jenta er ikke døpt eller noe så for min del trenger hun ikke lære religion i det hele tatt.

Men, jeg kan til nød gå med på at hun lærer litt om alle religioner med unntak av islam.

Selv om jeg ikke har imot muslimer i seg selv så har jeg fryktelig imot religionen deres og ønsker ikke at ørene til dattra mi skal bli proppet fulle av babbling om allah.

Så er det noen som veit om jeg har loven på min side når det gjelder dette eller bør jeg kontakte skolen??

Og dere som har tenkt å slenge ut rasist kortet og bla, bla kan bare spare dere.

For det første så kommer ikke datteren din til å "bli proppet full av babbling om allah". Du kan begynne med å selv sjekke læreplanen og sette deg inn i hva det er datteren din faktisk skal lære:

Kunnskapsløftet. På side 39 begynner LÆREPLAN I Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap. Der kan du først lese litt generelt om faget, deretter kan du finne de ulike kompetansemålene for de ulike årstrinnene. Det er tre hovedområder: "Kristendommen" "Jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn" og "filosofi og etikk". Hovedområdet jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn omfatter disse religioner og utvalgte livssyn i historisk perspektiv, deres skrifttradisjoner som kilde til kulturforståelse og tro og hvordan disse religioner og livssyn blir forstått og praktisert i verden og i Norge i dag. På ungdomstrinnet skal dette hovedområdet også gi innblikk i andre religioner og livssyn som er representert i Norge, og i annet religiøst og livssynsmessig mangfold. (fra Kunnskapsløftet).

Nå vet jeg ikke hvor gammel datteren din er, men Kompetansemål for opplæring om Islam etter 4. årstrinn er som følger:

• • •

fortelle om profeten Muhammeds liv, åpenbaringen av Koranen og innholdet i sentrale deler av Koranen samtale om islam og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, Koran-lesing, matregler og høytider

gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til islam

Utover dette så har alle barn rett og plikt til å få opplæring i hht Kunnskapsløftets kompetansekrav. Unntak er de som har et enkeltvedtak på at deler av kompetansemålene skal frafalles, men dette dreier seg om barn med f.eks lærevansker, og slike vedtak baserer seg på en sakkyndig vurdering, ikke at foreldrene ikke er enig i kompetansemålene.

Hvis du får en følelse av at din datters lærer går utover sitt mandat i undervisningen, at han forkynner eller prøver å påvirke datteren din utover det å lære klassen om de ulike religionene i hht Kunnskapsløftet, så er dette noe du bør ta opp med læreren og/eller rektor. Utover det tror jeg det eneste du kan foreta deg er å sette deg inn i det datteren din skal lære, og ellers være glad for at hun blir et opplyst menneske med kjenneskap til verden rundt seg :)

• Liker 5
Skrevet (endret)

Timene bygges ikke opp slik vår tids Kristendomstimer ble. Kristendomstimene var timer som var bygget opp for kristne, om og for kristendommen. Religion og livsstilstimer er noe helt annet, der de gir barna kunnskap om de forskjellige religioner og kulturer barna kommer til å møte i hverdagen uansett om foreldrene deres liker det eller ikke.

Kunnskap er veien til å få ting til å fungere, dette gjelder begge veier! Muslimske barn vil i fremtiden forstå mer om kristendom OG kulturen i norge, fordi de lærer om dette på skolen. Dermed kommer fremtidens muslimer til å ha en helt annen kunnskaps om vår kultur og landets religion, på lik linje med at fremtidens norske nordmenn kommer itl å ha en helt annen kunnskap om islam og kulturer i forskjellige muslimske land.

Dette er pluss, det er ikke preken, det er lærdom og faktainformasjon som vi trenger, også din datter, om du vil hun skal fungere i samfunnet.

(Edit: fjernet noe som jeg syntes ble feil i settingen)

Endret av Bachata
  • Liker 3
Gjest Lottiplott
Skrevet

Med all respekt å melde, TS, så forstår jeg ikke hvorfor hun ikke skal få lære om islam. Hvis det er slik at du misliker islam, så bør du vel la henne få lære om det, slik at hun kan velge selv om hun skal være like skeptisk som deg, eller ikke. Som de andre sier, så kan jeg love deg at de ikke kommer til å rekruttere selvmordbombere i timen, hun kommer bare til å lære fakta og hva som skiller de fem verdensreligionene. Hva mener du om buddhismen da? Jødedommen, hinduismen eller kristendommen? De lærer om alle disse på lik linje.

La henne få være i timene så hun kan lære å ta utdannede valg i fremtiden.

Ønsker du ikke at datteren din skal bli en smart, tolerant og åpen jente? Det kan ikke jeg se at du vil oppnå dersom du skjermer henne fra islam. Da kommer hun ikke til å forstå mye av det som skjer på nyhetene, hun vil ikke forstå på samme vis hva som gjør oss mennesker forskjellige. Forskjellene våre er jo det som gjør oss til de vi er.

For at alt skal være rett, så må det nevnes at jeg ikke tilhører noen religion i særlig stor grad, men jeg lever etter meningen at man skal vite en del om noe før man avviser det som allah-babbel og slikt. Stereotypes are in the views of the smallminded.

• Liker 6
Skrevet

Hei alle sammen.

Du spør om du har loven på din side eller om du bør kontakte skolen? Vel, du har ikke loven på din side, så hva er poenget med å kontakte skolen? Det er opplæringsloven som regulerer fritak fra aktiviteter i undervisningen, og den sier bl.a. "Skolen skal vise respekt for elevane og foreldra sine religiøse og filosofiske overtydingar og sikre retten til likeverdig opplæring. Elevar skal etter skriftleg melding frå foreldra få fritak frå dei delar av undervisninga ved den enkelte skolen som dei ut frå eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av ein annan religion eller tilslutning til eit anna livssyn, eller som dei på same grunnlag opplever som støytande eller krenkjande. Det er ikkje nødvendig å grunngi melding om fritak etter første punktum.

Det kan ikkje krevjast fritak frå opplæring om kunnskapsinnhaldet i dei ulike emna i læreplanen.

Du kan altså ikke nekte datteren din å lære om religioner. Det blir som å ta datteren din ut av geometritimene i matematikk. Men som det ble sagt tidligere her, hun behøver ikke å delta i skolegudstjeneste eller andre aktiviteter som å lese hellige tekster høyt, ta på hellige gjenstander, tegne hellige personer osv. Datteren får ikke fri, men får tilpasset opplæring i slike tilfeller.

Jeg må si at jeg synes du har en skremmende holdning til det å være ateist. Det begynner å ligne hjernevask når du sier at du kan " til nød gå med på at hun lærer litt om alle religioner med unntak av islam". Det er jo ikke stort bedre enn kreasjonistene i USA som forbyr all lære om evolusjon og naturvitenskap.

• Liker 9
Skrevet

Ts her.

Takk for et ordentelig svar.

De pleier å feire id på skolen så da kan jeg vel kanskje holde henne hjemme lovlig de dagene.

Nei, du kan ikke holde henne hjemme. Datteren din kan få annen undervisning, men hun får ikke fri.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...