Gå til innhold

Noen som har lyst til å se hvor svært solsystemet egentlig er?

Lutetium 71

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Minner meg litt om Douglas Adams`s "The Total Perspektive Vortex", maskinen som ble brukt til å knuse psyken og livsmotet til kriminelle individer. Man ble puttet i en boks som viste en NØYAKTIG hvor liten og insignifikant man var i fht hele universet. Sjokket ved dette gjorde at alle som opplevde det, ble fullstendig knust psykologisk.

"The one thing a sentient being in an infinite universe cannot aford, is a sense of perspective", var konklusjonen. Jeg er delvis enig. Jeg vil heller være som Zaphod Beeblebrox, som kom ut av maskinen med et enda mer oppblåst ego enn før.

Teknisk sett er ikke jorden universets sentrum, eller spesielt stor, eller spesielt viktig.

But hey, didn`t you know? I`m Zaphod Beeblebrox, baby!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om Douglas Adams`s "The Total Perspektive Vortex", maskinen som ble brukt til å knuse psyken og livsmotet til kriminelle individer. Man ble puttet i en boks som viste en NØYAKTIG hvor liten og insignifikant man var i fht hele universet. Sjokket ved dette gjorde at alle som opplevde det, ble fullstendig knust psykologisk.

"The one thing a sentient being in an infinite universe cannot aford, is a sense of perspective", var konklusjonen. Jeg er delvis enig. Jeg vil heller være som Zaphod Beeblebrox, som kom ut av maskinen med et enda mer oppblåst ego enn før.

Teknisk sett er ikke jorden universets sentrum, eller spesielt stor, eller spesielt viktig.

But hey, didn`t you know? I`m Zaphod Beeblebrox, baby!

Å sette sitt eget liv i ett slikt perspektiv, er jo ypperlig for å krympe sine egne problemer! Blir heller i bedre humør av å tenke på det uendelige universet. Så, jeg har vel litt Zaphod i meg jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Denne her må dere se! Det er en timelapsevideo av vår egen planet, sett fra ISS. Veldig fascinerende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

herregud så ubetydelig liten verden er og allikevel så innmari stor når man er på den... jeg får migrene av detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig sett lignende analogier for tid istedet for rom før, noen som tilfeldigvis har slike linker også?

Mener f.eks å ha sett en der tiden siden big bang var fremstilt som et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud så ubetydelig liten verden er og allikevel så innmari stor når man er på den... jeg får migrene av detta.

Jeg syns slikt er glimrende egnet til å krympe mine egne demoner. Alt annet blir så ubetydelig av å vite at verden er fantastisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innskuddsmetall? :skratte:

..eg takkar. :)

Foretrekker du transisjonsmetall? :lur:

Angående signaturen din kan moderatorer endre brukernavn uten at du trenger å bekymre deg for ryktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig sett lignende analogier for tid istedet for rom før, noen som tilfeldigvis har slike linker også?

Mener f.eks å ha sett en der tiden siden big bang var fremstilt som et døgn.

Tja, noe sånt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, jeg elsker sånt. Her er litt andre linker som viser hvor små vi egentlig er:

Dette bildet gjør alltid at jeg sitter igjen med åpen munn og gåsehud etter jeg har sett det.

Denne er også litt fin: The pale blue dot :)

Skjønner du sitter med åpen munn når du ser på det bilde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker betegnelsen "innskuddsmetall" fordi lantanoidene, i likhet med aktinoidene, vanligvis blir holdt utenfor det gode periodiske selskap, ja.. :tristbla:

Foretrekker du transisjonsmetall? :lur:

Transisjonsmetall høres mer inkluderende ut, ja! :jepp:

Angående signaturen din kan moderatorer endre brukernavn uten at du trenger å bekymre deg for ryktet.

Navnet er greit nok. It's growing on me. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her må dere se! Det er en timelapsevideo av vår egen planet, sett fra ISS. Veldig fascinerende.

Måtte se den, herregud så utrolig vakkert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte se den, herregud så utrolig vakkert :D

:tommel:

Man kan faktisk se ISS (romstasjonen) med det blotte øye, hvis man ikke bor for langt nord i landet, og om man planlegger litt (sette på vekkerklokka/orientere seg om himmelretning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...