Gå til innhold

forfengelig pus?

ivanka

Anbefalte innlegg

jeg har en stor og herlig katt med veldig tjukk pels. den røyter noe veldig om våren, og så det holder i massevis resten av året også.

for et halvt år siden begynte jeg å kjemme pelsen, spes. langs ryggen. får med masse løse hår, og pus drysser ikke like mye over hele huset lenger. og så har den fått silkemyk og-blank pels.

og så elsker den å bli gredd! bruker veldig fintannet kam, det er bare å finne den frem, så kommer pus sprettende, 'nusser' og slikker på kammen, og legger seg til rette for å bli gredd, virker som det beste i verden er å få halen finkjemmet.

og så lurer jeg bare på hvor vanlig det er? aldri hatt særlig erfaring med katter før denne flyttet inn, så spørsmålene mine er:

1 om det er vanlig å gre katter i det hele tatt? er det ikke meningen at de skal vaske seg selv?

2 og hvis ja; pleier de å ha helt dilla på det?

en annen mulig særegenhet pus har, er at når den har vært ute i regnet og blitt våt, stiller den seg opp for å bli frottert med badehåndkle.

jeg gjorde det først en gang den var blitt søkkvåt, siden da har den sagt fra selv. jeg er ikke noen gal dame som løper etter katten min med kam og håndkle - hårføner neste- heller.

så det jeg lurer på er om det er vanlig at katter tar initiativ til å kjemmes og pusses eller lignende, eller om min er litt... jeg vet ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

De fleste katter elsker å bli kammet. Da får de vekk de kløende løse hårene i pelsen også. Dette er vel hovedgrunnen til at de liker, de og de pleier ofte å si i fra når de vil bli gredd! Forøvrig skal man egentlig gre kattene innimellom. Da slipper de floker i pelsen, som ellers kan oppstå.

Forøvrig liker noen katter å bli fottert, men ikke alle. Noen katter er ikke glad i litt røff behandling og de stikker unna ganske fort. Men det er vanlig å tørke katten med håndkle også om den er søkk våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg må bare le av katten din. Jeg synes den høres kul ut. icon_smile.gif

Jeg har to katter og prøver å gre/kjemme dem så ofte jeg har tid (eller gidder). Noen ganger liker de det og andre ganger ikke. Men jeg håper at de skal slippe å slikke i seg så alt for mye hår i denne røyteperioden, da det er ekstra mye.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg har en perserkatt og den MÅ jegjo kamme regelmessig hvis ikke hoperflokene seg opp.

jeg vet at de fleste katter liker å bli kammet,men min liker det IKKE!

den hater det..

katten min er rar...

hehe12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten røyter veldig mye vil jeg anbefale å kjøpe en flaske med flytende B-vitaminer i dyrebutikken, som du har litt av i drikkevannet til katten. Det ga jeg ihvertfall til kaninene våre før, og det hjalp bra. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten din høres helt herlig ut icon_smile.gif

Vår katt liker å børstes, men ikke på halen. Frottering liker den ikke. Men da har han også blitt badet først.

Tror kanskje katten din er litt spesiell icon_smile.gif Men katter har vel "sine" ting de også akkurat som mennesker. Vår katt liker å ligge i vasken og drikke vann. Han blir ofte veldig våt, men det bryr han seg visst ikke om icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Pusen min liker å bade! Når jeg pusser tennene kommer hun hoppende opp i vasken og stikker hodet under strålen så det plasker. :ler: Hun vil også bare drikke vann som kommer rett ut av springen. Snobbete? Det er i hvert fall litt av et syn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Jeg har en liten guttepus som også digger å bli kjemmet! Og så er han så leken at halve kjemmingen går med til å leke med kammen og hårdottene; han storkoser seg.

Og håndkle etter en tur ut i regnet er også digg. For så å løpe rett i matskålen etterpå; "dukkerter" gir appetitt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hun vil også bare drikke vann som kommer rett ut av springen. Snobbete? Det er i hvert fall litt av et syn!

Jammen meg bedre enn en katt jeg kjenner som kun skal drikke vannet som ligger nedi doen. Katten står på alle fire oppå doringen og slurper i seg vannet nedi doen. Festlig syn, men ikke spesielt apetittlig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jammen meg bedre enn en katt jeg kjenner som kun skal drikke vannet som ligger nedi doen. Katten står på alle fire oppå doringen og slurper i seg vannet nedi doen. Festlig syn, men ikke spesielt apetittlig. :ler:

Det hører forresten med til historien at katten er værdens særeste og kun spiser renset fisk eller pillede reker og absolutt ikke tørrfor. Men dovann, ja det er nam nam. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...