Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man er utdannet adjunkt, og tar en mastergrad, blir man automatisk lektor da? Eller er det spesielle typer mastergrader man må ta?

Videoannonse
Annonse
Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg tror du må spesialisere deg i ett fag for å bli lektor, uten at jeg vet så mye mer enn det.

Skrevet

Det spiller ingen rolle hva du har mastergrad i, så lenge du har en mastergrad (+ pedagogikken, selvsagt) :)

Skrevet

Men regner med at det må være relatert til noe man kan bruke på grunnskolen.. eller? Vet ikke om lektor-tittelen i seg selv trenger å ha noe med det å være lærer å gjøre?

Skrevet

Man kan f.eks. ha en mastergrad i psykologi og likevel være lektor. Det trenger ikke være innenfor didaktikk eller et typisk skolefag. Men man må selvsagt ha undervisningskompetanse i andre fag for å kunne undervise i dem.

Man er lektor dersom man har en mastergrad/hovedfag + PPU/pedagogikken. For å ha undervisningskompetanse i et fag må man ha minst 60 stp i det aktuelle faget (gjelder vgs og snart også ungdomsskolen). Man kan f.eks. ha 60 stp matematikk og mastergrad i filosofi (+PPU), og man vil da ha tittelen og få betalt som lektor selv om man kun underviser i matematikk.

Skrevet

Men man trenger vel ikke PPU om man er adjunkt i bånn? Har vel nok pedagogikk da?

Skrevet

Men man trenger vel ikke PPU om man er adjunkt i bånn? Har vel nok pedagogikk da?

Nei, da har man allerede pedagogikken man må ha. Jeg skrev bare PPU slik at ingen trodde jeg mente man var lektor bare man hadde en mastergrad, uten pedagogikken. :)

Gjest WendyClear
Skrevet

Men hvis man har mastergrad i feks. filosofi + 60 stp matematikk (som i eksempelet ditt) blir man ikke da lektor med opprykk? Mener å huske gymlærern på en skole jeg jobbet hadde opprykk. Han hadde mastergrad i idrett + PPU, og 60 stp naturfag i tillegg - jobbet kun som gymlærer.

Skrevet

Si meg, hvor mange år på universitetet trenger man for å bli lektor? La oss si at man ønsker å være lærer i f.eks. engelsk, psykologi og/eller religion?

Skrevet

Det stemmer, WendyClear. Dersom man har 60 stp i tillegg til en mastergrad eller bachelor (adjunkt) har man opprykk. Dersom (i mitt eksempel) filosofen hadde hatt matematikk som 40-gruppe, og tatt 20 av de 30 frie stp innen matematikk ville filosofen ikke hatt opprykk.

Man får "opprykk" når man har minst 60 stp ekstrautdanning. Jeg håper jeg formulerte meg klarer denne gangen :)

Skrevet

Jeg går lektorutdanning på NTNU nå, og der er det et ferdigsydd femårig program hvor jeg har et hovedfag som jeg skal skrive master i, ped, og et andrefag som jeg får 60 studiepoeng i.

Men jeg får likevel ikke opprykk. For å få det må jeg ta et fag til, et årsstudium (minimum 60 studiepoeng) etter endt master.

Skrevet

Si meg, hvor mange år på universitetet trenger man for å bli lektor? La oss si at man ønsker å være lærer i f.eks. engelsk, psykologi og/eller religion?

Det kommer litt an på hvordan man velger å gå fram. En del universiteter har rigide studieløp som det er vanskelig å tilpasse til det man selv ønsker. For å få undervisningskompetanse i et fag trenger man 60 stp.

Man ta et femårig studieløp der man baker inn en mastergrad + undervisningskompetanse innen et annet skolefag og PPU. Men det kan være begrensninger på hvilke fag man kan kombinere, og jeg vet ikke om man kan kombinere engelsk og religion.

En annen mulighet er å ta en bachelor - master + PPU. En bachelor består av (enkelte bachelor

80-gruppe (det faget du skal ta master i)

40-gruppe støttefag (her er det ofte avgrenset hvilke 40-grupper man kan ta)

40 stp frie emner (du velger emner helt fritt)

Man kan f.eks. ta 80-gruppe i engelsk, 40-gruppe i religion og 20 av de frie emnene også innen religion, og på den måten få 60 stp og undervisningskompetanse. (Ikke alle steder kan man ta religion som støttegruppe til engelsk.)

Det burde også være mulig å få en fritt sammensatt bachelor som grunnlag for master, men jeg kjenner ikke til reglene for å få godkjent en fritt sammensatt bachelor.

Ønsker du undervisningskompetanse i tre fag tar du et årsstudium til slutt.

Oppsummert:

To fag - lektorprogrammet: fem år

Tre fag - lektropogrammet + årsstudium: seks år

To fag og alt klaffer bachelor + master + PPU: seks år

Tre fag og alt klaffer bachelor + master + PPU: sju år

To fag og ikke alt klaffer bachelor + master + PPU: seks-sju år

Tre fag og ikke alt klaffer bachelor + master + PPU: sju-åtte år

Jeg tror det jeg har skrevet skal stemme ganske bra.

Hva ønsker du å ta master i? Hvor ønsker du å studere? Litt enklere å gi et bedre svar da :)

Når det gjelder undervisningskompetanse i naturfag tror jeg det holder med undervisningskompetanse i fysikk, kjemi eller biologi, men jeg er ikke helt sikker.

Skrevet

Min "lektorutnanning" består av cand. mag fra universitet, 2,5 år på lærerhøgskolen og 2 årig master på toppen. Og enda sikler jeg på en mastergrad til. :P

Skrevet

4 år utdanning (lærerskole eller bachelor + ppu) = adjunkt

5 år utdanning uten master (f.eks bachelor + årstudium + ppu, evt lærerskole + årstudium) = adjunkt med tillegg.

5 år utdanning med integrert mastergrad = lektor

6 år utdanning (lærerskole + master eller master + ppu)= lektor med tillegg.

De som er kun lektorer (altså, uten tillegg) er de som går integrert lektorutdanning. (per i dag, før var det annerledes, men regner med at dette er et spm som gjelder for i dag).

For å søke PPU på høyskole holder med bachelor i fag ( bachelor= 90sp i et fag fag ++ 30 sp exphil/exfac + 60 sp frie studiepoeng, evt 3 årig bachelor fra høyskole) , for å søke PPU på universitet må man ha minst 60 SP i to undervisningsfag som det tilbys fagdidaktikk i. (og altså 90 i det ene, siden man må ha minst bachelor for kunne søke).

Jeg har: 30 sp exphil/exfac, 60 sp historie, 90 sp nordisk, 60 sp statsvitenskap + PPU = adjunkt med tillegg.

Veninne av meg: 30sp expfil/fag + 60 sp norsk + 90 sp tysk = adjunkt.

Annen veninne: 30 sp exhpil/fac + 90 sp norsk + 60 sp engelsk + master i norsk + PPU = lektor med opprykk.

Det er såvidt jeg vet ikke mulig å ta PPU som frie studiepoeng i en bachelorgrad, da man må ha en bachelor for å kunne søke PPU.

Skrevet

Jeg trodde man kunne ta f.eks. tre årsstudium i undervisningsfag, og deretter PPU?

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg trodde man kunne ta f.eks. tre årsstudium i undervisningsfag, og deretter PPU?

Usikker på hva slags tittel en kan få da, men kravet for adjunkt og lektor er hvertfall bachelor og master. Noen ikke får med 3 forskjellige årsstudium.

Skrevet

Usikker på hva slags tittel en kan få da, men kravet for adjunkt og lektor er hvertfall bachelor og master. Noen ikke får med 3 forskjellige årsstudium.

Oi, det var veldig greit å vite. Tenkte ikke over det slik, tror jeg må snakke med rådgiver. Har heldigvis god tid, men ble litt skremt nå :) Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...