Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

starttariff for en person over 18, uten erfaring(butikk jobb) er på 132,61 kr timen. Jeg har nå fått tilbud om kontrakt med min første jobb, uten erfaring da selvfølgelig og jeg er over 18, men sjefen sier; vi følger tariff og jeg vil da gi deg 106 kr timen, også kan jeg høyne det til 116 kr timen hvis vi fjerner alle kveldstillegg og helgetillegg!

hva gjør jeg, blir dette rettferdig? skal jeg spørre forsiktig i morgen om dette blir riktig, siden jeg har sjekket tariff, eller er det å sette seg litt i fare med tanke på at han kan jo si at han ikke vil ha meg...??!?!?!?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha fått klarhet i dette. :) Det går jo an å nevne det på en pen måte. Det er også viktig at du får en skikkelig kontrakt. Har du lønn etter tariff, må dette føres opp.

Skrevet

Hvis det er snakk om HK/HSH tariff ville jeg ikke funnet meg i det. 106 kr er minstelønn for barn fra og med 16 til 18 år. Forutsatt at han vet du er 18 kan jeg ikke se at dette er noe annet enn et bevisst forsøk på å lure deg. 106 er 13 000 utbetalt i måneden (uten tillegg). Jeg ville aldri tatt en jobb med så ekstremt dårlig lønn. Hvis det foreligger en faktisk tariffavtalen kan de forøvrig ikke velge å la være å betale tillegg.

I dette tilfellet virker det som det ikke er tariffavtale og at han prøver å få deg til å inngå en fullt lovlig kontrakt med luselønn.

Skrevet

Du snakker med ham og sier at tariffen ikke er 106. Hvis han tilbyr deg 106 skal han i hvert fall være klar over at det slettes ikke er tariff, så kan du eventuelt takke nei til den lønna.

Dette med å fjerne kveldstillegg/helgetillegg gir uansett dårlige vibber, det er ikke slik det funker. Hvis han følger tariff skal du ha de 132 + tillegg.

Hvis han sier han ikke vil ha deg fordi du påpeker en logisk brist i hans lønnstilbud skal du prise deg lykkelig over at du ikke endte opp med å jobbe der. Tusenvis av norske ungdom blir utnyttet i deltidsjobbene sine, og de fleste er enten for feige eller for uvitende til å si i fra.

Skrevet

Om butikken ikkje har tariffavtale, treng dei ikkje å tilby tariffløn. Det er ingenting som heiter minsteløn i Noreg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynte i ny butikk jobb i Juli som sommervikar 100% med mulighet for fast stilling,og når jeg var på intervjuet og første dagen jeg begynte så ble jeg fortalt av sjefen av lønnen følges av tariff.

Sjefen er litt vimsete så kontrakten ble ikke skrevet første arbeidsdag men jeg fikk godt inntrykk av sjefen og kollegaene mine.

Etter noen arbeidsdager begynte jeg og spørre om kontrakten da jeg liker og ha slike ting unnagjort. Men sjefen var veldig opptatt og kollegaene mine sa at jeg bare måtte vente og det var ingen problem.

Etter at jeg hadde jobbet 1 1/2 uke ble jeg tilbudd fast stilling 100% av sjefen og jeg sa at det virket intressant.

Dagen ETTER at jeg hadde blitt tilbudt fast stilling skulle timelistene sendes inn og da ser jeg at alle kveldstillegg timene mine er tatt bort, samt helgetillegget.

Jeg tar dette opp med min kollega som har ansvar for å få sendt inn timelistene og hun sier jeg må snakke med sjefen, da jeg endelig får pratet med han ligger kontrakten klar og jeg skriver under(kontrakten så bra ut, men jeg reagerte litt på 6mnds prøvetid) og jeg spør hva som skjer med tilleggene og da får jeg til svar at:

Nei her i huset gir jeg ikke tillegg til mine ansatte før prøvetiden er over?! Erhm... jeg bare hvor har du fått dette ifra eller hvordan skal jeg forholde meg/akseptere dette?

Jeg sier at dette har jeg aldri opplevd, og etter at jeg har pratet med flere butikkansatte og butikksjefer på senteret jeg jobber på for jeg samme svar: Hvor har han dette ifra? Og hvor finner han hjemmel for dette i arbeidsloven?

Jeg tar det opp med sjefen igjen og forklarer dette at jeg synes det er veldig urimelig og bli behandlet slik og få vite dette ETTER at jeg har jobbet hele kvelder og alle helger i 2 uker for de ekstra kronene, og itillegg har han løyvet meg rett opp i tryne.. Nei vet du hva, jeg følte meg så dårlig at jeg slutta uka etter, og det samme gjorde han andre som ble ansatt på samme tid som meg.

I etterkant har jeg fått vite at sjefen er et rauhål og lager sine egne regler...

Men til poenget: Du har rett på tilleggene dine, det er jo her de ekstra pengene dine er, uansett prøvetid eller ei.

Ta kontakt med LO eller forhør deg med arbeidsadvoktene..

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...