AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 Meg og en venninne planlegger en tur dit til våren, men har flere ganger hørt folk si at dette er et skummelt reisemål, særlig hvis man reiser uten menn i reisefølget.. Er det virkelig slik?
AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #2 Skrevet 23. september 2011 Nå reiste jeg med menn i følget sist, men jeg vil ikke si at det er nødvendig. Eneste unntaket er hvis dere har tenkt dere mye ut på byen om kveldene. Jeg har bodd i Russland (i en mye mindre turistifisert by) og opplevde at folk så veldig rart på oss hvis jeg og en venninne var ute på byen alene. Det ble til at vi festet mest på den russiske måten, hjemme hos hverandre. De eneste andre jentene som hang på kafé var byens "løse fugler", for å si det slik, virket som en del menn ikke skjønte at vi ikke var interessert annet enn å ta oss en øl og prate i ro og fred. Slik er det heldigvis ikke (i så stor grad) i St.Petersburg, men jeg ville likevel ikke oppsøkt tvilsomme områder alene om kvelden som kvinne. På dagtid er det i allefall ikke mer utrygt der enn andre steder.
Jamme Skrevet 24. september 2011 #3 Skrevet 24. september 2011 Jeg har bodd i St. Petersburg, og vil absolutt ikke kalle det utrygt. Man må selvfølgelig, som alle steder, bruke sunn fornuft, men jeg var mye ute på byen til sent på natt uten at jeg noen gang følte meg noe mindre trygg enn i for eksempel Oslo. Det er ikke nødvendig med noen mann Det eneste problemet jeg tror dere kan støte på er språket, siden man ikke kan regne med at folk kan engelsk (antar at dere ikke snakker russisk). I tillegg står gjerne alle skilt med kyrilliske bokstaver, så man får ikke så mye hjelp fra ord som ligner på norsk eller engelske ord hvis du ikke forstår bokstavene. Vil absolutt anbefale å pugge i alle fall alfabetet før dere drar, så er dere et godt stykke på vei. Men dra! Det er en nydelig by, med en svært interessant historie. Og bare husk på at russere stort sett er mye hyggeligere når du blir bittelitt kjent med dem enn når du møter dem på gata. 1
reiseglad Skrevet 25. september 2011 #4 Skrevet 25. september 2011 St. Petersburg er absolutt en flott by å besøke. Historikk og bygninger er fantastiske, og shoppingtilbudet er godt. Mye god mat på restaurantene, og prøv det typisk russiske. Vi var bare jenter der, og vi passet på å ikke gå alene ute etter at det hadde blitt mørkt. Vi unngikk også de mest "gufne" bakgatene på kveldstid, der var det en del berusede folk som satt og skålte. Men det er jo akkurat de samme forsiktighetsreglene som gjelder for meg iallefall, når jeg er i Oslo. Bodde på et bittelite hotell hvor vi på kvelden fikk lov å sette sammen bordene til langbord i den lille frokostcafeen og nyte mat og vin som vi hadde shoppet inn på lokale markeder. Kjempekoselig :-)
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #6 Skrevet 25. september 2011 Hadde ingen problemer alene i St Petersburg. Sunn fornuft er det som gjelder alle steder.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #8 Skrevet 25. september 2011 Alt kan være farlig, selv bor jeg i en by som skal være direkte livsfarlig om man tror alt som står i avisene. Når man tenker etter så er jo selve livet ikke bare livsfarlig, men faktisk 100% dødelig. Så spørsmålet er da hva man gjør ut av det livet man har. Sitter man hjemme (der de fleste ulykker skjer), eller tillater man seg å reise rundt og se litt av denne verden mens muligheten er der?
zorra Skrevet 25. september 2011 #9 Skrevet 25. september 2011 Hadde ingen problemer alene i St Petersburg. Sunn fornuft er det som gjelder alle steder. du var bare heldig==
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #10 Skrevet 25. september 2011 du var bare heldig== Som jeg har vært i alle andre farlige land jeg har besøkt, og ikke minst i denne skrekkinnjagende byen jeg bor i
Geparden Skrevet 25. september 2011 #11 Skrevet 25. september 2011 Flott by, og ikke farlig. Man tar selvsagt forholdsregler som i andre byer. Hør på reiseglad!
Purple Basil Skrevet 3. oktober 2011 #12 Skrevet 3. oktober 2011 St. Petersburg er en fantastisk by, har vært der mange ganger og aldri følt meg utrygg. God tur! :D
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2011 #13 Skrevet 4. oktober 2011 Men husk at dere må ha visum for å dra dit, og at dere selv må ringe hotellet dere skal bo på og be dem utstede en invitasjon. Hvis ikke kan dere få mange ubehagelige overraskelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå