Pemille Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 (endret) Jeg eier en leilighet i Oslo sentrum som jeg kjøpte for noen år siden. Pga prisstiging er verdien av leiligheten nå ca en million høyere enn det jeg har i lån. (Hurra!!) Den siste tiden begynt å tenke på å prøve å kjøpe leiligheten til mine flotte naboer, og slå den sammen med min egen, når de en gang skulle finne på å flytte. (De har gitt inntrykk av at det kanskje vil skje i løpet av et par år, men jeg har foreløpig ikke fått anledning eller hatt lyst til å nevne mine boligdrømmer...) Hvis det godkjennes av borettslag og Plan- og bygningsetaten, noe etaten ikke kunne se noe grunn til at ikke skulle skje, så vil det bli nødvendig å i en periode leie ut to av de tre soverommene. Jeg anser to slike rom i Oslo sentrum som veldig sannsynlige å få leid ut, men vet at noen banker er skeptiske så lenge det ikke er egen boenhet. Noen som har erfaringer med om husleie i kollektiv regnes som inntekt når man beregner størrelse på boliglånet? Det ble godkjent i min lokalbank da jeg i sin tid kjøpte ut eksen og avtalte med banken å leie ut soverommet mitt, men da jeg spurte en tilfeldig bank som har kundeservice på chat i dag, sa de at det ikke ville være aktuelt for dem å regne dette som sikker inntekt. Han skrev faktisk at "Det er ikke alle som vil leie bolig uten eget kjøkken/bad." og "Det kan ikke sies at ett soverom i en leilihget oppfyller kravet om at utleieobjekt kan leies ut på det åpne markedet." Jeg synes det var litt rare påstander med tanke på den pressede situasjonen vi har i Oslo der studenter ikke finner ledige rom. Jeg skal selvsagt ta en prat med banken min, men er veldig nysgjerrig på andres erfaringer før jeg snakker med dem. Endret 22. september 2011 av Pemille
Alison Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 Det er ikke like enkelt å leie ut et rom i en leilighet som det er å leie ut en egen utleieenhet. Derfor vil også bankene være mer restriktive med å ta med slike leieinntekter, og spesielt siden du er avhengig av disse leieinntektene for å kunne betjene lånet. Mange tror i utgangspunktet at det å leie ut er enkelt og gir lettjente penger. For noen stemmer kanskje dette, men det er også mange som opplever problemer.
Pemille Skrevet 22. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2011 Takk for svar! Jeg har leid ut et rom i leiligheten tidligere og har hatt enorm pågang da, men skjønner godt hva du mener. Jeg tror egentlig at rom i kollektiv midt i Oslo er lettere å leie ut en mange separate boenheter i mer grisgrendte strøk, så jeg får krysse fingrene for at banken min er enige i det, slik de var for noen år siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå