AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #1 Del Skrevet 22. september 2011 Er student, og vet at man bør få i seg fisk hvertfall en gang i uka for å ha et greit variert kosthold. Men jeg er IKKE glad i fisk. Jeg har smakt god fisk før, jeg kan fks spise haugevis med røkelaks, men dette er ikke så billig.... Er også veldig glad i fiskekaker/pudding/karbonader, og dette er billig, men jeg tror ikke jeg gidder å spise det HVER uke. Så noen som har noen tips til god og billig fisk? Gjerne oppskrifter!! Jeg har sett at seiblokk er veldig billig, men jeg har ikke peiling på hvordan det smaker eller hvordan jeg kan tilberede det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipphurra Skrevet 22. september 2011 #2 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Bunnpris har 4x100g laksefilet til 29 kroner hver mandag, så har du Bunnpris i nærheten er det bare å løpe og kjøpe, for det er billig! Så er laks god i mange varianter. Jeg liker godt sjampinjong til. Du kan steke soppen i litt olje, eller pensle med litt olje, strø hakket hvitløk over og bake i ovnen. Vil du lage en litt luksusvariant kan du prøve denher. Godfisk.no har ellers veldig mange gode oppskrifter, du finner sikkert noe som frister! Endret 22. september 2011 av Hipphurra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 22. september 2011 #3 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har sett at seiblokk er veldig billig, men jeg har ikke peiling på hvordan det smaker eller hvordan jeg kan tilberede det. Jeg pleier å vende de i mel, blandet med litt salt og pepper. Steker de i pannen med litt smør, og da får de en deeeeeeilig skorpe.. Mmm.. Du kan ha poteter, gulrøtter eller annet snacks ved siden av. Selv elsker jeg stekt løk. Også seifilet da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silvermist Skrevet 22. september 2011 #4 Del Skrevet 22. september 2011 Frosne laksefileter finner du billig på de fleste matbutikker. De er kjenpegode å enten steke i panne eller bake i ovn. Seiblokker er også billig og godt, de fåes med og uten "paneringen" (?) (mel-blandingen på), og er kjempegide å steke i pannen. Frosne torskefileter fås også billig i matbutikker, de er supergode å trekke i lettsaltet vann, servere sammen med poteter, gulrøtter, vårløk om smeltet smør eller lag en fiskesuppe av det. Masse billig og godt man kan lage med fisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #5 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg er veldig glad i laks, kjøper first price. Tiner og skjærer den i små terninger. Koker opp matfløte og pesto, trekker stekepanna av plata og tilsetter laksen, og lar den trekke bare. Serverer med pasta. Torsk er vel det billigste tror jeg. Ikke spesielt glad i det selv, men har spist noen gode retter innimellom der det har blitt laget "torsk i form". Det har vært torsk, fløte, purre, gulrot ++, stekt i ildfast form i ovnen. Ost strødd på toppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #6 Del Skrevet 22. september 2011 Siden jeg sitter og ser på Hellstrøm akkurat nå: Blåskjell! Billig og godt. Surr litt løk, chili og hvitløk i olje, ha i skjell og feks saft av en appelsin og en halv sitron eller en lime, damp til de åpner seg. Rør inn en hakket vårløk, kanksje, eller persille. Smak til med litt crème fraîche om du vil, men det er ikke nødvendig. Spis med brød til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 22. september 2011 #7 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg har sett at seiblokk er veldig billig, men jeg har ikke peiling på hvordan det smaker eller hvordan jeg kan tilberede det. Har du stekeovn? I så fall kan du steke seifileten i form. Man tager en ildfast form, smører denne i bunnen med smør eller olje. Dernest legger man oppi et lag med finsnittet purre og gulrotskiver (evt. babygulrøtter). Seien deles i passende stykker og legges oppå. Så kommer det som høres idiotisk ut, men som faktisk smaker godt... Rør en pose bearnaisesauspulver sammen med et beger créme fraiche og litt melk. (Melken brukes for å få det litt mer tyntflytende. ) Hell blandingen over fisken og stek ved 180-200 grader i ca. en time. (Steketiden kommer an på om fisken er tint eller frossen når du legger den i forma.) Serveres med vanlige kokte poteter. Fikk dette første gang servert hos en venn og trodde han var blitt sprø. Sei og bearnaise???? Men det smaker overraskende bra, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 22. september 2011 #8 Del Skrevet 22. september 2011 Er student, og vet at man bør få i seg fisk hvertfall en gang i uka for å ha et greit variert kosthold. Men jeg er IKKE glad i fisk. Jeg har smakt god fisk før, jeg kan fks spise haugevis med røkelaks, men dette er ikke så billig.... Er også veldig glad i fiskekaker/pudding/karbonader, og dette er billig, men jeg tror ikke jeg gidder å spise det HVER uke. Så noen som har noen tips til god og billig fisk? Gjerne oppskrifter!! Jeg har sett at seiblokk er veldig billig, men jeg har ikke peiling på hvordan det smaker eller hvordan jeg kan tilberede det. god gammeldags fiskegrateng med båtetbåter eller sånn minismå runde poteter ( noisette eller noe), brokkolig og smeltet smør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cecilia L Skrevet 22. september 2011 #9 Del Skrevet 22. september 2011 Jeg liker veldig godt fisk i form. Jeg pleier å legge seifilet, gulrot i skiver, purreløk, vanlig gul løk lagvis i en form. Krydre med salt og pepper mellom lagene, hell over litt melk eller matfløte og legg på noen klatter med smør. Jeg serverer lettkokt broccoli og/eller blomkål ves siden av, men du kan også velge poteter om du foretrekker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 22. september 2011 #10 Del Skrevet 22. september 2011 Torsk i form: En blokk med fryst torsk legges i en ildfast form. Pisk sammen rekeost på tube og seterrømme. For en stor filet kan du bruke 1 boks rømme og en tube rekeost. Ta mindre om du skal lage mindre porsjoner. Krydre med nykvernet pepper og litt salt. Kok grønnsaker til. Forslag til grønnsaker som er godt til torsk: Erter, gulrot, blomkål, asparges, brokkoli. Dette måltidet passer også dersom du følger lavkarbodietter. Hvis ikke kan du ha potet til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 23. september 2011 #11 Del Skrevet 23. september 2011 Hjemmelaget fiskegrateng er kjempegodt. Jeg serverer den med kokte poteter, raspet gulrot og smeltet smør. Seibiff er vel allerede nevnt, kjempegod fiskemiddag, ihvertfall hvis du liker løk. Hjemmelagde fiskepinner. Skjær sei- eller torskeblokk i skiver fra kortenden, dypp i vispet egg og brødsmuler, kavring eller knust corn flakes. Kjempegodt og lettvint. Kan spises med samme tilbehør som fiskegrateng, eller med pommes frites, remulade og salat. Jeg er også glad i karry med fisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #12 Del Skrevet 23. september 2011 Er ikke bearnaise til fisk veldig vanlig? Jeg pleier ihvertfall alltid å bestille det på Egon! Snadder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 23. september 2011 #13 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Er ikke bearnaise til fisk veldig vanlig? Jeg pleier ihvertfall alltid å bestille det på Egon! Snadder. Béarnaise er egentlig mest vanlig til kjøttretter, men den er ikke uvanlig til fisk. Hollandaise - som egentlig er basissausen til béarnaise synes jeg passer bedre. Men det er jo uansett litt smak og behag. Beurre blanc (også kalt smørsaus) synes jeg også passer utmerket til fisk. Den er litt lettere å få til og tar ikke så lang tid. Ulempen med alle er at de bruker en reduksjon av vin som basis. Posesausene som fås kjøpt av disse sausene er ikke i nærheten av like gode og de inneholder for mye salt og msg. Og ja, Brunhilde. På sauser er jeg litt matsnobbete. :gjeiper: Endret 23. september 2011 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 23. september 2011 #14 Del Skrevet 23. september 2011 Og ja, Brunhilde. På sauser er jeg litt matsnobbete. :gjeiper: Jeg har aldri kalt noen for matsnobb, jeg holder meg for god til det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 23. september 2011 #15 Del Skrevet 23. september 2011 Jeg har aldri kalt noen for matsnobb, jeg holder meg for god til det! Akkurat, men jeg kom deg i forkjøpet. I tilfelle tanken slo deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 23. september 2011 #16 Del Skrevet 23. september 2011 Akkurat, men jeg kom deg i forkjøpet. I tilfelle tanken slo deg! Du tar deg selv litt for høytidelig til at det er sjarmerende, det blir rett og slett litt, kan jeg kalle det trøttsomt? :sleeping: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matentusiasten Skrevet 23. september 2011 #17 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Du kan jo sjekke ut hvordan Hellstrøm lærer guttekollektivet å lage fiskesuppe med blåskjell til under 50 kr pr. porsjon. Episoden (nr 4) ligger på tv3.no Endret 23. september 2011 av matentusiasten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havtorn Skrevet 23. september 2011 #18 Del Skrevet 23. september 2011 Uff.. blåskjell.. En akilles det der, noe av det jeg har mest lyst til å lære meg å like.. Men ja, Bunnpris sine 400 gram med laksefilet til 29 kr på mandager er kjempebra. Ellers bruker jeg Rema sin ferske laks i form, den er ikke så fryktelig mye dyrere og kjøttet er veldig bra. Er dessverre ikke så glad i sei at det gjør noe, men torskefilet lager man mye godt og rimelig av! Fiskegrateng med litt makaroni i, lag en diger form og frys ned porsjonsvis så har du rimelige middager i lang tid fremover. Godt er det også.. synes nå jeg. Ellers lager jeg mye fiskegryte. Lofoten fiskesuppe i pose+fiskeboller+biter av laks+gulrot+vårløk, enkelt og veldig mettende. Og klart, "fisk" (fiskepinner, fiskeboller osv) er jo megagodt! Å lage fiskekaker hjemme er heller ikke så fryktelig komplisert. Også frysbart. Og man kan fint variere på fisk - å lage fiskeburger av og til fremfor hamburger, pestolaks.. nydelig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå