Gå til innhold

Sterilitet ved klamydia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 21år som nylig fikk påvist klamydia. Jeg fikk resept på engangs dose av min gynekolog og har nå tatt denne.

Det jeg nå med sikkerhet vet, er at jeg har hatt klamydia i flere måneder, kanskje ett år, eller mer. Jeg har ikke merket noen form for symptomer, foruten kløe og noen ganger ubehag etter sex. Kløen har jeg kjent i kanskje 1-2mnd, ubehag etter sex har jeg merket over lengere tid, men ikke hver gang.

Det jeg lurer på er om jeg kan ha blitt steril? Jeg har overhodet ikke hatt noen form for smerter.

Jeg lurer også på hvor lang tid det tar før tablettene "virker" og hvor lenge etter jeg har tatt disse jeg må vente med ubeskyttet sex igjen.

Og; kan jeg være 100% sikker på at jeg har blitt helt frisk, uten å ta en ny klamydia-test?

Hvordan pleier det å være med undersøkelser etter at man har blitt behandlet for klamydia? Bør jeg undersøkes på nytt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke ha ubeskyttet sex på minimum syv dager etter engangsdosen med antibiotika mot klamydia.

Steriliteten er som regel forbundet med om du har hatt smitten i flere år sammenhengende, så jeg tror ikke du trenger å være redd for det, men du kan spørre legen din h*n kan gjøre en fertilitetstest på eggene dine, det er fullt mulig å finne ut av det på den måten.

Du får som regel en oppfølgingstime to uker etter at du får antibiotika der du gjentar testen slik at de vet om du er smittefri, så det trenger du heller ikke bekymre deg over. Bare be om en ny test om du ikke får noe innkalling etter to ukers tid.

Skrevet

Med forbehold om at tablettene er endret de siste årene, så skal man avstå fra ubeskyttet sex i en uke. Har du kjæreste? I så fall skal han også få en dose. Og har du ikke kjæreste, bør du holde deg til kondom uansett.

Jeg ble i alle fall helt uplanlagt gravid selv om jeg har hatt klamydia. Selv om det er en økt risiko for sterilitet, betyr det ikke at det er mange som blir det.

Skrevet

Legen min fortalte meg at man får vil ha kjent smerter hvis man har blitt steril.

Skrevet

Legen min fortalte meg at man får vil ha kjent smerter hvis man har blitt steril.

Da har nok legen din formulert seg lidt uklart. Den klassiske manifestasjonen ved chlamydisk salpingitt er et subklinisk billede med diffuse symptomer som er lette å overse eller ignorere, selv om den i noen tilfeller vil give et mere dramatisk billede. (I modsetning til gonoré som nesten alltid gir store smerter og feber).

Det viktigste å være klar over, er at chansen for sterilitet er relativt liden ved førstegangs infeksjon, men øker for hver gang.

Skrevet

Du skal ikke ha ubeskyttet sex på minimum syv dager etter engangsdosen med antibiotika mot klamydia.

Steriliteten er som regel forbundet med om du har hatt smitten i flere år sammenhengende, så jeg tror ikke du trenger å være redd for det, men du kan spørre legen din h*n kan gjøre en fertilitetstest på eggene dine, det er fullt mulig å finne ut av det på den måten.

Du får som regel en oppfølgingstime to uker etter at du får antibiotika der du gjentar testen slik at de vet om du er smittefri, så det trenger du heller ikke bekymre deg over. Bare be om en ny test om du ikke får noe innkalling etter to ukers tid.

Det går ikke ann å ta en fertilitetstest på egg.

Man kan sjekkes for tette eggledere og se etter cyster på eggstokkene, men selve eggene lar seg ikke sjekke. Da må de tas ut av kroppen og det gjøres kun ved IVF (prøverørsbehandling).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...