Gå til innhold

Hvordan ville du løst dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en rotete sommer pga samlivsbrudd har jeg klart å pådra meg en kredittkortgjeld på 40 000, ja det er dumt, teit, uansvarlig og alt det der, men gjelda er nå en gang der, og den må betales. (Begge kortene er klippet og hivd, bare så det er sagt.

Betaler i dag rundt 1500,- tilsammen på disse kortene pr mnd. Som singel student med barn som ikke har rett på noe annet enn 75% studielån (studerer fullt i år, men skolen min har en merkelig avtale med lånekassen) og det jeg klarer å jobbe ved siden av (mellom 50 og 60%) er økonomien mildt sagt trang denne høsten.

Jeg har derimot en BSU-konto hvor det står 40.000 kr, og nå lurer jeg på om jeg bare skal drite i alle eksperters råd og bli kvitt gjelda mi. Jeg er forresten 26, så jeg har jo noen år igjen å spare, og vet hvor godt en sånn BSU kan telle når det kommer til å kjøpe bolig om noen år...

Men, hverdagsøkonomien min hadde blitt vesentlig lettere for meg og barnet mitt om jeg hadde kunnet ha 1500-2000 ekstra i måneden.

Det jeg evt ser for meg da er å la det gå til over jul for å få fordelene på det jeg har spart i år og så avslutte kontoen.

Råd? Innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du avslutter BSUkontoen uten å bruke pengene på bolig får du skattesmell. Jeg ville neppe gjort det i ditt tilfelle.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Dette er et råd som kanskje ikke er mulig, men finnes ,muligheten så kan det være en god ide:

Dersom du har noen i familien (besteforeldre/foreldre) som har mulighet til å låne deg det beløpt du skylder. Da kan du kvitte deg med kredittkortgjelden, og kanskje betale et mindre beløp over lengre tid til den/dem i familien som har lånt deg pengene.

Alternativt kan et slikt beløp gis som forskudd på arv.

Prøv å ikke røre BSU kontoen dersom du kan finne andre muligheter, for (som AB over her nevner) tar du hull på BSU'en uten at pengene går til bolig, så påkommer skatten.

Skrevet

Det jeg evt ser for meg da er å la det gå til over jul for å få fordelene på det jeg har spart i år og så avslutte kontoen.

Dette går ikke. Fordelene må tilbakebetales hvis du avslutter kontoen uten å bruke den til bolig.

Skrevet

Råd? Innspill?

Da har du ikke satt deg godt nok inn i forutsetningene for BSU. Du må tilbakebetale alle skattefordelene du noensinne har fått gjennom BSU om du avslutter denne kontoen uten at den går til bolig.

Ta heller opp et privat lån med en fornuftig nedbetalingsavtale og gjør opp kredittgjelda med. Har du forresten undersøkt om du har rett til overgangsstønad?

Skrevet

Ikke avslutt BSU'en. Du får skattesmell på eventuelle skattefordeler du har hatt, og i tillegg må du huske på at du får bare opprette BSU-konto én gang. Bryter du den nå får du ikke opprette ny senere. Tenk langsiktig, BSU er veldig godt å ha når du en gang i fremtiden skal kjøpe bolig. Ikke bare har du da nødvendig egenkapital, men avtalen gir også en "garanti" (med forbehold om betjeningsevne) om å få boliglån hos banken din. Gull verdt!

Det du har satt inn på kontoen i år, kan du ta ut i år, uten at det får konsekvenser. Så du kan jo gjøre det og bruke de pengene på nedbetaling av kredittkortgjelden, og heller fortsette med BSU-sparingen igjen når du har bedre råd.

Resten av gjelda - hold ut og betal ned så mye du makter, om du så må jobbe litt ekstra for å hjulene til å gå rundt.

IKKE AVSLUTT BSU..!

Skrevet

Som andre sier, ved å avslutte kontoen vil du for det første få en skattesmell tilsvarende skattefradraget du har fått, og for det andre miste muligheten til å ha BSU senere. Jeg tror at med mindre du absolutt ikke har andre muligheter, er å stenge kontoen som å tisse i buksa for å holde varmen. Hvis du kan, gjør heller som Lille-pus foreslår.

Skrevet

Som flere allerede har nevnt bør du beholde BSU-kontoen. Siden du sliter økonomisk ville jeg derimot vurdert å ta ut det du har satt inn i år. Beløp satt inn på BSU-konto kan tas ut samme år som de er satt inn uten at det vil få noen andre konsekvenser enn at du går glipp av skattefordelen for i år.

Skrevet

Takk for alle svar, visste egentlig det med skattefordelene, men tenkte ikke så langt da jeg satt og skrev her, og det vil jo bety 8000 rett ut av vinduet, og det er iallefall bare dumt!

Bestemt meg etter googling og svar fra dere for å ta ut det jeg har satt inn i år, men beholde kontoen.

Ikke alltid man tenker like klart når man har litt småpanikk for økonomien, så tusen takk igjen for svarene.

Og til deg som spurte - nei, jeg har ikke krav på OS, men takk for at du nevnte det, overraskende mange som ikke vet hva de har krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...