AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 Hei! Jeg har nettopp flyttet inn i ny selveiende leilighet i et sameie med 4 andre leiligheter (i samme hus). I følge de som bodde her før, var det ikke noe problem med husdyr, da flere andre i huset har katt. Jeg har tenkt å kjøpe meg en liten hund, og ringte rundt til de andre i huset for å høre om det var OK for de (mest for å være hyggelig, jeg har forøvrig også egen inngang!). Dette var OK for alle, bortsett fra 1 som sa "det aldri skulle en hund inn i dette huset!". Men kan virkelig en nabo nekte meg å ha hund? Hun har selv katt om det skulle ha noe å si..
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 Hun kan ikke nekte deg å ha hund, da skal det stå i reglementet at dyr ikke er tillatt. Er det lovlig med katt, må det også være lovlig med hund. Hadde aldri akseptert noe slikt, uten at det sto nedskrevet et eller annet sted. Derfor kunne du snakket med en av de andre, og fått vite hva som står i reglene. 5
Cherish Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 (endret) Ts her, takk for svar! Alle de andre i huset er nyinnflyttet og har ikke satt seg inn i reglene, bortsett fra vedkommende som nektet meg å ha hund. Skal sette meg ned og lese nøye gjennom! Synes det er rart hvis hun kan nekte meg dette! Det er heller ikke noe styre i sameie og deler som sagt ikke oppgang med noen heller.. Og igjen, alle de andre som bor her har sagt ja! (Ikke så anonym lengre nå, haha ) Endret 22. september 2011 av Frk. Julie
Gjest otrivin Skrevet 22. september 2011 #4 Skrevet 22. september 2011 Er det ikke flertallets dom som gjelder hvis det ikke står i reglene da?
Cherish Skrevet 24. september 2011 #5 Skrevet 24. september 2011 Er det ikke flertallets dom som gjelder hvis det ikke står i reglene da? Kan godt være.. men fant en advokatside på nettet hvor det stod ".. Det er imidlertid ikke nok at naboen generelt misliker hunder og henviser til at dyrehold er forbudt iht. husordensreglene. Loven krever at det foreligger en konkret og påviselig ulempe. Det må også være årsakssammenheng mellom dyreholdet og ulempen." (jeg gjentar, vedkommende har katt selv!!). Skal ikke gi meg på dette altså. Spurte også eksplisitt når jeg kjøpte leiligheten om hund var tillatt, og det var det sa selger.
CathFoto Skrevet 24. september 2011 #6 Skrevet 24. september 2011 En juristvenn av meg har gjentatte ganger fått dette spørsmålet, og svaret er alltid det samme. Man kan ikke nekte dyrehold med mindre det er til stor sjenanse for de andre. Og med sjenanse skal det da være bjeffing hele tiden og f.eks bæsj overalt på felles/andres eiendom. Kjøp deg hund du, og har man katt selv kan man ikke klage. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #7 Skrevet 26. september 2011 Men står det i reglene at det ikke er lov så... Er det ikke lov med mindre ikke alle sier ja. For da kan de faktisk si ja til katt og ikke til hund. Så IKKE skaff deg hunden før du er sikker. Det kan føre til mange problemer. Men hvis det er som du sier at selgeren sa det var greit, så er jo sannsynligheten stor for at det går bra da!
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #8 Skrevet 26. september 2011 Trodde du kunne bestemme selv når det er selveier leilighet..
Cherish Skrevet 27. september 2011 #10 Skrevet 27. september 2011 Men står det i reglene at det ikke er lov så... Er det ikke lov med mindre ikke alle sier ja. For da kan de faktisk si ja til katt og ikke til hund. Så IKKE skaff deg hunden før du er sikker. Det kan føre til mange problemer. Men hvis det er som du sier at selgeren sa det var greit, så er jo sannsynligheten stor for at det går bra da! Men la oss si at jeg hadde mislikt katter, og ikke ville at hun som nekter meg hund skulle ha katt, kunne jeg da krevet at du hun skulle kvittet seg med katten? Har sett gjennom ordensregelene, og det står ingen spesifikt om at det ikke er lov å ha hund. Har fått selger til å gå gjennom vedtektene for sikkerhetsskyld for å se..
CathFoto Skrevet 27. september 2011 #11 Skrevet 27. september 2011 Ordensregler står uansett ikke over loven. Det kan bli bråk, men nekte kan de strengt tatt ikke. 1
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #12 Skrevet 27. september 2011 Du kan få mange sure miner ja, men de kan ikke kreve hunden fjernet med mindre den er til sjenanse for dem (bjeffing, at du ikke plukker opp, ikke har kontroll på den ute ++). Jeg ville dessuten tenkt at en hund som kan dresseres og går i bånd er greiere å ha som nabo enn en stygg katt som ingen har kontroll på (og som har urin som lukter langt verre enn en hunds).
CathFoto Skrevet 27. september 2011 #13 Skrevet 27. september 2011 WendyClear; Kattetiss lukter kun mer enn hundetiss om den er ukastrert.
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #14 Skrevet 27. september 2011 Jeg er ingen ekspert på katt og takker for infoen Jeg prøvde ikke å hetse folk som har katt, hvis du følte det sånn. Skulle bare gjøre det klart at det ikke er noen grunn til å tillate et av dyrene framfor det andre i et sameie, og siden denne vanskelige naboen har katt så ble det sånn.
Gjest Doh Skrevet 27. september 2011 #15 Skrevet 27. september 2011 Jeg prøvde ikke å hetse folk som har katt, hvis du følte det sånn. Hehe, da burde du ikke omtale katter som stygge Håper du finner ut av det TS, og at du får deg en nydelig hund etter hvert Kanskje naboen endrer oppfatning om katter også
MissMas Skrevet 27. september 2011 #16 Skrevet 27. september 2011 Du kan få mange sure miner ja, men de kan ikke kreve hunden fjernet med mindre den er til sjenanse for dem (bjeffing, at du ikke plukker opp, ikke har kontroll på den ute ++). Jeg ville dessuten tenkt at en hund som kan dresseres og går i bånd er greiere å ha som nabo enn en stygg katt som ingen har kontroll på (og som har urin som lukter langt verre enn en hunds). En "stygg katt som ingen har kontroll på"? Hadde du blitt plaget over utseendet til nabokatten??
Gjest WendyClear Skrevet 27. september 2011 #17 Skrevet 27. september 2011 En "stygg katt som ingen har kontroll på"? Hadde du blitt plaget over utseendet til nabokatten?? Haha ja faktisk. Neida jeg prøvde bare å sette det helt på spissen og mine meninger om utekatter farget innlegget litt
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #18 Skrevet 27. september 2011 Haha ja faktisk. Neida jeg prøvde bare å sette det helt på spissen og mine meninger om utekatter farget innlegget litt Da burde du være glad i sånne som meg... Jeg har innekatter, og de plager aldri naboene:) De har kattegård, men for at naboene skal se inn der, så må de inn bak huset vårt, og der har de vel ikke noe å gjøre...
Skywalker Skrevet 27. september 2011 #19 Skrevet 27. september 2011 OK for alle, bortsett fra 1 som sa "det aldri skulle en hund inn i dette huset!". Men kan virkelig en nabo nekte meg å ha hund? Hun har selv katt om det skulle ha noe å si.. Virker som hun ikke vil ha hund i huset nettopp fordi hun har katt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå