Gjest Artline Skrevet 2. desember 2003 #1 Skrevet 2. desember 2003 Heisann! Jeg skal reise til utlandet i slutten av denne måneden, men har ikke pass (står fortsatt oppført i mine foreldres pass). Hvor får jeg mitt eget pass? Er det noe ventetid? Hvor mye koster det? Er det realistisk å tro at jeg får det til jeg skal reise? Takker for alle svar!
Gjest Poirot Skrevet 2. desember 2003 #2 Skrevet 2. desember 2003 Dra på en politistasjon, ha med passbilder og penger. Om de sier de ikke rekekr å lage det til du skal dra, kan du fåå nødpass, men det er dyrt. Mer info: http://www.politi.no/henvendelser/pass.shtml
liv Skrevet 2. desember 2003 #3 Skrevet 2. desember 2003 jeg fikk pass samme dag. Bare å dra på passkontoret på politistasjonen
Gjest Poirot Skrevet 2. desember 2003 #4 Skrevet 2. desember 2003 jeg fikk pass samme dag. Bare å dra på passkontoret på politistasjonen Tiden kommer ann på hvor man bor. Hvis kommunen lager nye maskinlesbare pass tar det 12-14 dager... Så det er ingen vits i å somle!!
manji Skrevet 2. desember 2003 #5 Skrevet 2. desember 2003 De brukte fem minutter på å lage et pass til meg. Kostet litt i overkant av 500 kroner. :D Fotoboks pleier de forresten å ha på politistasjonene.
Grooo Skrevet 2. desember 2003 #6 Skrevet 2. desember 2003 Fotoboks pleier de forresten å ha på politistasjonene. Jepps, og der er det ofte billigere enn i andre fotobokser også!
Gjest Virvel Skrevet 2. desember 2003 #7 Skrevet 2. desember 2003 ...og de har gjerne sånne hvor du kan velge det beste bildet. Tror det tok en uke før jeg fikk passet mitt i posten.
waco Skrevet 3. desember 2003 #8 Skrevet 3. desember 2003 At politiet har begynt å utsende nødpass er ikke annet enn svindel og lureri. Det er nesten forbryterisk at politiet kan holde på sånn. La meg forklare. Mitt pass er utsendt i 1998 og vil holde til år 2008 (håndskrevet). Et nødpass ser helt likt ut, bortsett fra at det har et stempel som det står "nødpass" på. At man skal vente i 14 dager på maskinskrevne pass er bare tull fra poliets side, man skal kun tjene penger på nødpass-stempelet virker det som. Ingen skal få meg til å tro at man trenger lengere tid på å skrive maskinlesbare pass. HALLO!!! DET ER JO MASKINER FOR FAEN, meningen er jo at det skal gå fortere...mindre håndarbeid liksom. Dersom f eks amerikanere vil nekte meg innreise fordi jeg bruker et håndskrevet pass er det idiotisk fordi jeg har to ganger stempel fra US-visaimmigration ved newarkairport, da er det ihvertfall dem det er noe galt med. Politiets villeder mennesker. De opplyser ikke om at man kan reise passfritt innenfor EU. Det er ingen logisk forklaring på hvorfor politiet bruker "nødpass" stempelet, da mitt håndskrevne pass er gyldig i minst fem år til. Waco
waco Skrevet 3. desember 2003 #9 Skrevet 3. desember 2003 Selv om det kanskje er Poirot-logikk å gå fra et system med håndarbeid som gir pass på dagen, til et system hvor man må vente i fjorten dager på maskiner.... Altså man får et dårligere service-system, og lengre ventetid... heldigvis er ikke det andre menneskers logikk... Waco
waco Skrevet 3. desember 2003 #10 Skrevet 3. desember 2003 Ps, "Poirot-logikk" er bare et uttrykk og henspeiler ikke på noen spesiell bruker eller noe sånt. I dette tilfelle er jo brukeren tydelig enig i at det er best å holde seg til de håndarbeidende passene som går fortere å lage.
Gjest Poirot Skrevet 3. desember 2003 #11 Skrevet 3. desember 2003 Nødpass har vært skrevet i alle år, og er ikke noe politiet "har begynt med". Alle maskinlesbare pass skrives ut av et firma i Stavanger, tar derfor litt lengre tid. Jeg er ikke tydelig enig i noe som helst i denne tråden, men ser absolutt en fordel med å ha et pass som aksepteres av andre land.
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2003 #12 Skrevet 3. desember 2003 siden du skriver at du fremdeles står oppført i foreldrenes pass, regner jeg med at du er ung.. så jeg ville bare si at om du er under 18, må foreldre skrive under på noe.. (husker ikke hva.. jeg var 17 da jeg fikk eget pass og da måtte mamma være med)
Pusekatt Skrevet 3. desember 2003 #13 Skrevet 3. desember 2003 Waco, selv om det er passfrihet i EU (korreksjon; i Schengen - Storbritannia er f.eks. ikke med i Schengen), skal man til enhver tid kunne legitimere seg. Det er ikke alle steder som aksepterer f.eks. VISA-kort som legitimasjon, fordi tekstfeltene ofte står på hjemlandets språk (f.eks. norsk). Derfor er det en soleklar fordel å ha med pass selv ved reiser i Schengen. Nytt pass koster nå forøvrig 740kr. Jeg bestilte mitt på det lokale lensmannskontoret en tirsdag, fikk passet i posten fredag samme uke.
Rapitap Skrevet 3. desember 2003 #14 Skrevet 3. desember 2003 ..ser absolutt en fordel med å ha et pass som aksepteres av andre land. Eh...yes!
waco Skrevet 3. desember 2003 #15 Skrevet 3. desember 2003 Leker dere idioter, eller er dere teite? Lurieriet består i at dem stempler "nødpass" i passet. Hvorfor skal man det? Hva hvis jeg faktisk liker personlighet i passet mitt? Jeg ser det ikke som noen problem at en skrankebetjent skriver navn og fødselsesdato for hånd. At et land ikke aksepterer håndskrevne pass i fremtiden, er til pass for dem. De bryr seg ikke i det hele tatt, amerikanere flest reiser jo ikke ut... bare 15 % har pass. At man får 14 dagers ekstra ventetid fordi at den skal sendes til et trykkeri i stavanger får meg virkelig til å lurer hvor pengesløseriet går. Da jeg var liten var norske pass gratis og man fikk dem på dagen. Skjønner dere forskjellen med dagens system? Waco Finner seg ikke i alt selv om dere gjør det.
waco Skrevet 3. desember 2003 #16 Skrevet 3. desember 2003 De av dere som reiste mye før i tia.... jeg mener på 80-tallet dengang pass var gratis... det var faktisk etter den kalde krigen at pass begynte å koste penger. Hvor mange land er det man trenger pass til? Usa, russland, afrika, asia og gibraltar og sånne land?? Hallo hvor reiser vi??? Norden...europa... da trenger vi ikke pass. Poriot, nødpass var noe man fikk i utlandet hvis man hadde blitt rana sin egen, ikke fordi at politiet brukte 14 dager på å skrive det ut.
bluebird Skrevet 4. desember 2003 #17 Skrevet 4. desember 2003 Hvor mange land er det man trenger pass til? Usa' date=' russland, afrika, asia og gibraltar og sånne land??[/quote'] *kremt* Afrika og Asia er verdensdeler. Hallo! Vi reiser til Storbritannia. *host* Storbritannia. Og sikkert flere.
Gjest Poirot Skrevet 4. desember 2003 #18 Skrevet 4. desember 2003 Poriot, nødpass var noe man fikk i utlandet hvis man hadde blitt rana sin egen, ikke fordi at politiet brukte 14 dager på å skrive det ut. Nødpass er og var et pass man fikk og får UANSETT grunn til at man ikke hadde sitt eget tilgjengelig. Det er en ekstraservice man betaler for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå