AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 Går på AAP, og vurderer å søke om Ung ufør.. Noen med erfaringer? Positivt eller negativt?
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 Ung ufør-vurderingen blir gjort automatisk når du søker om AAP. Hvis du ikke har fått det allerede, er det fordi du ikke oppfyller kravene.
Gjest otrivin Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 Jeg fikk beskjed om at ung ufør er mye dårligere utbetalinger (mindre)
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #4 Skrevet 22. september 2011 Ung ufør-vurderingen blir gjort automatisk når du søker om AAP. Hvis du ikke har fått det allerede, er det fordi du ikke oppfyller kravene. Øh, nei, det må man søke ved sidenav.. man får jo ikke direkte ufør, når man går over på AAP, da det skal være midlertidig. De fleste går på AAP først Jeg fikk beskjed om at ung ufør er mye dårligere utbetalinger (mindre) Jaha? Ung ufør er jo bare ett tillegg på AAP? For min del får jeg mer utbetalt med ung ufør iallefall.. Men det kanskje kan være fordi jeg får minstesatsen på AAP? 1
sommermor Skrevet 22. september 2011 #5 Skrevet 22. september 2011 Jeg gikk på AAP i flere år før jeg fikk søke om ung ufør.Nå har jeg vært ung ufør i et par år,og skal søke om varig ufør dette året. Jeg har mer utbetalt med ung ufør enn med vanlig app.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #6 Skrevet 22. september 2011 Ung ufør-vurderingen blir gjort automatisk når du søker om AAP. Hvis du ikke har fått det allerede, er det fordi du ikke oppfyller kravene. Det skal egentlig være slik. Men det hender stadig at dette blir glemt og derfor lønner det seg å søke om/gjøre NAV oppmerksomme på at du ønsker ung ufør-tillegget. Jeg fikk beskjed om at ung ufør er mye dårligere utbetalinger (mindre) Ung ufør er et tillegg til den vanlige minstesatsen, og det blir derfor mer utbetalt. 1
Rainbow Skrevet 22. september 2011 #7 Skrevet 22. september 2011 Hva er aldersgrensa for å kalle seg ung ufør, egentlig? Ikke at jeg har tenkt å gå over på det, altså, jeg skal tilbake i jobb, vet bare ikke når jeg orker ennå. Bare lurer!
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #8 Skrevet 22. september 2011 Øh, nei, det må man søke ved sidenav.. man får jo ikke direkte ufør, når man går over på AAP, da det skal være midlertidig. De fleste går på AAP først Jaha? Ung ufør er jo bare ett tillegg på AAP? For min del får jeg mer utbetalt med ung ufør iallefall.. Men det kanskje kan være fordi jeg får minstesatsen på AAP? Hvor mye er minstesatsen? Jeg skal søke selv snart nå, og blir aldri klok på den nøyaktige summen..
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #9 Skrevet 22. september 2011 Jeg går på AAP, har utbetalt ca 4600kr hver 14.dag. Har forsøkt å søke om ung uføre tillegg, men min depresjon- og ME-diagnose er ikke alvorlig nok til å få det.
Gjest otrivin Skrevet 22. september 2011 #10 Skrevet 22. september 2011 Oja, beklager, da har NAV ikke sagt det til meg. De sa at jeg burde søke AAP ISTEDENFOR ung ufør siden da er det 528 minst kr dagen elns. Men de sier så mye rart, så det er sikkert bare en feil De sa heller ikke noe om tillegg osv.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #11 Skrevet 22. september 2011 Jeg går på AAP, har utbetalt ca 4600kr hver 14.dag. Har forsøkt å søke om ung uføre tillegg, men min depresjon- og ME-diagnose er ikke alvorlig nok til å få det. Har hørt om flere somhar ME , som har fått ung ufør. Hvor lenge har du gått på AAP? 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #12 Skrevet 22. september 2011 Hva er aldersgrensa for å kalle seg ung ufør, egentlig? Ikke at jeg har tenkt å gå over på det, altså, jeg skal tilbake i jobb, vet bare ikke når jeg orker ennå. Bare lurer! 26.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #13 Skrevet 22. september 2011 Har hørt om flere somhar ME , som har fått ung ufør. Hvor lenge har du gått på AAP? I så mange år at jeg har mistet tellingen 1
Georgia Skrevet 22. september 2011 #14 Skrevet 22. september 2011 Ang ME og ung ufør er dette tatt opp i høyesterett og der ble det slått fast at personer med ME og annen alvorlig diagnose fyller både alvorlighetskrav og varighetskrav. ME blir vurdert av NAV og helsenorge som en sykdom det er mulig å bli fullstendig frisk av og depresjon er også en sykdom du kan bli frisk av derfor fyller ikke diagnosene alene varighetskravet for Ung ufør. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #15 Skrevet 22. september 2011 Ang ME og ung ufør er dette tatt opp i høyesterett og der ble det slått fast at personer med ME og annen alvorlig diagnose fyller både alvorlighetskrav og varighetskrav. ME blir vurdert av NAV og helsenorge som en sykdom det er mulig å bli fullstendig frisk av og depresjon er også en sykdom du kan bli frisk av derfor fyller ikke diagnosene alene varighetskravet for Ung ufør. Hvordan er det mulig at det er tatt opp i høyesterett der det er fastslått at den oppfyller kravene, men at den ikke er "bra nok" for NAV? 1
Georgia Skrevet 22. september 2011 #16 Skrevet 22. september 2011 Det er fastslått i høyesterett at ME sammen med annen alvorlig diagnose er bra nok. Hver for seg ville de diagnosene kanskje ikke være nok men sammen. Der er enda ikke tatt opp om ME alene uten annen alvorlig sykdom gir rett til Ung ufør. Hvis jeg ikke husker feil verserer det en sak i trygderetten nå ang dette. Derfor kan NAV gi avslag på ME alene eller ME sammen med annen sykdom man kan bli helt frisk fra. Depresjon går under denne kategorien.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #17 Skrevet 22. september 2011 Hvorfor blir så mange uføre i Norge? Er vi så mye svakere enn folk i andre land? 4
Gjest otrivin Skrevet 22. september 2011 #18 Skrevet 22. september 2011 Hvorfor blir så mange uføre i Norge? Er vi så mye svakere enn folk i andre land? Det er nok mange grunner til det. Har du vært i mange land? Veldig mange land har de ikke noe som heter det en gang. Vi var nettopp i Spania og snakket med en der som var psykisk utviklingshemmet, de hadde ikke noe tilbud for han ifølge han ihvertfall så han bodde på gaten fordi han ikke kunne betale for behandling selv lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #19 Skrevet 22. september 2011 Et problem er at det er få arbeidsgivere som vil ansette funksjonshemmede jobbsøkere. 21.000 færre funksjonshemmede i jobb på ett år 2
Trine1989 Skrevet 22. september 2011 #20 Skrevet 22. september 2011 jeg fikk en kronisk sykdom i fjor, en sykdom som gjør at jeg blir mye fortere sliten, fikk da AAP, MEN jeg måtte også finne ut hvor mye jeg klarte og jobbe, så jeg jobbet gratis på ett eldresenter [siden jeg helst vil jobbe på eldresenter)for og finne ut hvor mye jeg klarte og jobbe. Siden jeg klarte og jobbe 50% søkte jeg på 50% uføre, saken er ikke ferdig enda så aner ikke hvor mye jeg får i trygd. Men AAP kan man få max i 4år og meninga med det er at du skulle kunne finne ut hva du kan jobbe med og ikke leve på fordi det er bedre betalt en trygd, tvile også på at jeg får mindre penger da jeg blir ung uføre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå