Gå til innhold

Hvor mange liter ved trenger vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fyre med ved for første gang, men har ikke peiling på hvor mye ved jeg trenger å skaffe. Leiligheten, en 4-roms, er på 90 kvadrat og ligger i øverste etasje i ei blokk. Vi er to som bor der. Vedovnen står i stua og har toppmontert røykrør.

Er det noen som kan resonnere seg frem til et svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er leiligheten godt isolert? Jeg vil tro én favn (" stor sekk") holder, men kjøp to for sikkerhets skyld.

Skrevet

60 småsekker ved holdt for oss i fjor vinter.

Tror ikke dere trenger mer. Dere vil ha fordel av at noen bor under dere og fyrer selv, altså vil varmen stige opp og varme gulvene deres.

40-50 småsekker holder kanskje.

Skrevet

Er leiligheten godt isolert? Jeg vil tro én favn (" stor sekk") holder, men kjøp to for sikkerhets skyld.

Jeg vet faktisk ikke hvor godt isolert den er. Har ikke flyttet inn ennå, så har ikke "kjent" lufta der heller.

• 4 uker senere...
Skrevet

I fjord bodde jeg i en 40 kvadrats leilighet og kjøpte 15 - 20 60liters sekker. Det holdt IKKE.. brukte mye vedbriketter i tillegg. Mulig ca 20 pakker. Men jeg brukte BARE ved omtrent. Nå har vi flytta til en ca 80 kvadrats leilighet. I år bestiller vi 50 60litere med bjørkeved fra asvo her i bygda. De har godt fylte sekker, og de bærer det på plass for deg. Dessuten går pengene til en god sak. Jeg hadde kjøpt 60 liters sekker fremfor storsekk hadde jeg vært deg. Da er det lettere å få med seg mye ved på en gang. Dessuten ser du lettere hva du bruker og da blir det enklere å bestille til neste år. Hadde jeg vært deg ville jeg iallefall bestilt mye ved, så du er sikker på at det holder. I fjord var det vanskelig å få tak i ved utpå vinteren fordi mange bestilte for lite i tillegg til at det var ekstremt kaldt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...