Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med at håret mitt blir flisete veldig fort. Etter forrige stuss, gikk det bare ca. to-tre uker før håret var flisete igjen. Frisøren tok ALT som var slitt.

Jeg bruker ordentlig frisørsjampo og -balsam (har prøvd mange forskjellige typer). Bruker også ordentlige hårkurer. Vasker håret med sjampo, tar kuren i, lar den sitte i 5 minutter, skyller, og vasker så håret med balsam. Akkurat som frisøren anbefaler.

Jeg bruker INGEN produkter i håret utenom hårvasken (bortsett fra en sånn balsam som aldri fungerte). Jeg bruker heller ingen form for varmebehandling i håret, som krølling eller sletting.

Vasker ikke håret for mye, som regel kun 3 ganger i uka.

Bruker sånne hårvennlige hårstrikk.

Føler at jeg gjør absolutt alt rett, allikevel blir det slitt kjempefort. Skal jeg klippe det hver gang det blir slitt, kommer jeg ikke til å ha noe hår igjen på hodet. Hva kan være grunnen? Er håret mitt "ødelagt"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håret ditt er sikkert veldig svakt. Har du farget/bleket osv mye?

Skrevet

Håret ditt er sikkert veldig svakt. Har du farget/bleket osv mye?

Nei, har aldri verken farget eller bleket det...

Skrevet

Balsam bare i tuppene kan du prøve.

Det er kun i tuppene jeg bruker balsam.

Kan kanskje si noe om hvilken type hår jeg har. Det er veldig tykt, med tykke hårstrå. Det føles egentlig ganske sterkt, bortsett fra i tuppene hvor det er slitt.

Skrevet

Det kan hende håret ditt får for mye protein. Tykke hårstrå som ikke er farget/bleket liker ikke alltid dette. Tuppene kan føles grove, flokete, flise seg, knekke osv. Mitt tips: Kutt evt proteinkur og bruk ren fuktighetskur. Sjekk om balsamen du bruker inneholder proteiner. Bruk også mer balsam, fra ørene og ned, la sitte en stund. Bruk også en leave in (uten protein) i håndkletørt hår, kun i tuppene.

Skrevet

Når du sier "flisete"; mener du at du har mange splittede tupper, eller mer at håret/tuppene føles som tørr halm? Har du krøller, fall, eller slett hår fra naturens side? Du sier null varmebehandling, men føner du håret av og til?

Om du mener at håret ser tørt/føles slitt ut, kan det godt være at det trenger en omgang med en skikkelig rensesjampo. Det må i alle fall jeg ty til når jeg bruker enkelte frisørprodukter for lenge av gangen. Det kan også være som AB over her sier; at du tilfører håret ditt for mye av noe (må ikke nødvendigvis være protein).

Hvordan grer du håret ditt? Er du forsiktig nok? Om du føler du gre mens det er vått - gjør det i dusjen mens du har balsam/kur i håret, og bruk en sømløs (uten skjøter), grovtannet kam. Børster du håret når det er tørt, bør du bruke en kvalitetsbørste uten de små kulene på tuppen. Start alltid med tuppene og jobb deg forsiktig oppover.

Hva gjør du med håret når du sover? Putevar + gnissing mens man sover kan slite mye på håret. Sett opp håret i en løs topp/grorudpalme, eller en flette - fest gjerne med en scrunchie i glatt materiale (http://www.sugarscape.com/userfiles/image/editors/SALLYFOLDER/SCRUNCHIE.jpg), og/eller kjøp deg et putevar i silke.

Hår som henger løst blir stadig utsatt for mekanisk skade. Om det f.eks gnisser mot glidelåsen på hetta, eller kanskje ullkåpen, så vil det slite på håret. Noen plagg er verre enn andre. Om håret har lett for å tugge seg, så vil det slites ekstra bare ved å gnisse mot seg selv. Du kan spare håret for denne slitasjen ved å sette det opp så ofte som mulig.

Dette er ikke ment som belærende "slik må alle behandle håret sitt"-råd, bare så det er sagt. Det er råd for de som enten sliter med, eller er ekstra bekymret for hårkvaliteten sin. Nå vet jeg ikke hvor langt håret ditt er, men jo lengre hår - jo eldre er tuppene. Har du langt hår, kan det være snakk om skade fra flere år tilbake, som først begynner å vises tydelig nå. Håper du finner ut hva problemet er :)

Skrevet

Hva hvis du prøver med en mini-colour? Den pleier og gjør bare godt for håret i forhold til annen farge :)

Skrevet

Åh, du høres jo ut som meg! Jeg har også tykt hår med veldig tykke hårstrå, og det blir kjempefort flisete i tillegg til at det ikke går ann å gjøre NOE med året, for det detter alltid ned igjen uansett hva jeg gjør. Nei til tykke hårstrå... Man skulle jo tro at vi hadde sterkere hår av den grunn?

Skrevet

Det kan hende håret ditt får for mye protein. Tykke hårstrå som ikke er farget/bleket liker ikke alltid dette. Tuppene kan føles grove, flokete, flise seg, knekke osv. Mitt tips: Kutt evt proteinkur og bruk ren fuktighetskur. Sjekk om balsamen du bruker inneholder proteiner. Bruk også mer balsam, fra ørene og ned, la sitte en stund. Bruk også en leave in (uten protein) i håndkletørt hår, kun i tuppene.

Hmm... dette har jeg egentlig lurt litt på. Bruker en proteinkur for øyeblikket, og fordi jeg har lest at det ikke er bra å tilføre håret for mye protein, bruker jeg en fuktighetssjamp- og balsam. Altså får jeg proteiner via hårkuren, og fukt via sjampo og balsam.

Vil det kanskje være lurt av meg å bytte til en fuktighetskur, og ikke tilføre håret noen proteiner i det hele tatt?

TS

Skrevet

Når du sier "flisete"; mener du at du har mange splittede tupper, eller mer at håret/tuppene føles som tørr halm? Har du krøller, fall, eller slett hår fra naturens side? Du sier null varmebehandling, men føner du håret av og til?

Om du mener at håret ser tørt/føles slitt ut, kan det godt være at det trenger en omgang med en skikkelig rensesjampo. Det må i alle fall jeg ty til når jeg bruker enkelte frisørprodukter for lenge av gangen. Det kan også være som AB over her sier; at du tilfører håret ditt for mye av noe (må ikke nødvendigvis være protein).

Her må jeg nesten si begge deler. Har både splittede tupper, og hår som føles ut som tørr halm. Har naturlig fall i håret. Føner det aldri.

Kommer antageligvis til å prøve å bytte ut proteinkuren med en fuktighetskur, kanskje det kan hjelpe!

Hvordan grer du håret ditt? Er du forsiktig nok? Om du føler du gre mens det er vått - gjør det i dusjen mens du har balsam/kur i håret, og bruk en sømløs (uten skjøter), grovtannet kam. Børster du håret når det er tørt, bør du bruke en kvalitetsbørste uten de små kulene på tuppen. Start alltid med tuppene og jobb deg forsiktig oppover.

Jeg grer det egentlig veldig sjelden. Jeg lar håret mitt lufttørke, og hvis jeg grer det (noe jeg gjør kanskje 3-4 ganger i uken maks), gjør jeg det etter at håret har tørket. Bruker en børste fra The Body Shop, muligens denne. Skal prøve å finne en god kam og følge tipsene dine til hvordan man grer håret best! Kan det at jeg grer håret så sjelden være en grunn til at det blir slitt, forresten? Det floker seg som regel ikke, og selv om det er tjukt med naturlig fall, føler jeg sjelden at jeg egentlig har behov for å gre det.

Hva gjør du med håret når du sover? Putevar + gnissing mens man sover kan slite mye på håret. Sett opp håret i en løs topp/grorudpalme, eller en flette - fest gjerne med en scrunchie i glatt materiale (http://www.sugarscape.com/userfiles/image/editors/SALLYFOLDER/SCRUNCHIE.jpg), og/eller kjøp deg et putevar i silke.

Jeg varierer mellom å flette det i to fletter eller å ha det løst. Ca. 50/50. Har aldri tenkt over at det gnisses mye mot håret når jeg sover, men jeg kan tenke meg at det er sant (særlig siden jeg knør mye i søvne, hehe).

Hår som henger løst blir stadig utsatt for mekanisk skade. Om det f.eks gnisser mot glidelåsen på hetta, eller kanskje ullkåpen, så vil det slite på håret. Noen plagg er verre enn andre. Om håret har lett for å tugge seg, så vil det slites ekstra bare ved å gnisse mot seg selv. Du kan spare håret for denne slitasjen ved å sette det opp så ofte som mulig.

Der sier du noe... setter omtrent aldri håret opp. Har egentlig trodd at å sette det opp slet mer på det enn å la det henge løst, av en eller annen grunn.

Dette er ikke ment som belærende "slik må alle behandle håret sitt"-råd, bare så det er sagt. Det er råd for de som enten sliter med, eller er ekstra bekymret for hårkvaliteten sin. Nå vet jeg ikke hvor langt håret ditt er, men jo lengre hår - jo eldre er tuppene. Har du langt hår, kan det være snakk om skade fra flere år tilbake, som først begynner å vises tydelig nå. Håper du finner ut hva problemet er :)

Er kjempetakknemlig for rådene dine, Antlers! Skal prøve dem alle sammen.

Tusen takk for hjelpen! :-)

Skrevet

Det høres jo ut som om du allerede gjør mye for å begrense skade, så jeg heller mot at det kan være protein som er problemet, muligens i kombinasjon med en sjampo som er for mild (det er forsåvidt positivt med mild sjampo, men da må man ofte bruke en rensesjampo som fjerner buildup av og til).

Jeg har selv kam og børste fra The Body Shop, og er veldig fornøyd med begge. Man ikke kjøpe seg de dyreste børstene man finner - billige børster kan være bra, og dyre kan være direkte skadelige - det som er viktig er at børstene ikke har kuler på tuppen, og at kammene ikke har skjøter - uavhengig av prisen.

Det å gre håret er med på å distribuere den naturlige oljen nedover lengdene (særlig om man bruker naturhårsbørste), noe som kan være med på å beskytte håret bedre. Det funker dog ikke for alle - her er det mange faktorer som kan spille inn, så du må evt. prøve deg frem for å se om du synes lengdene blir mer glansfulle av det. Jeg tviler dog på at det er mangel på kjemming som skaper problemer for deg, siden håret ditt ikke har så lett for å floke seg.

Det å sette opp håret er i utgangspunktet beskyttende, men det kommer jo veldig an på hvordan man gjør da. Det er forskjell på å snurre håret sammen i en knute og feste med en scrunchie (veldig enkel og grei "hjemmesveis"), og på å feste det med en strikk med metall på toppen av hodet, for så å tuppere og lage messy knute, som man igjen fester med dårlige fliseklemmer - og på toppen av det hele - et tykt lag med uttørkende hårspray.

Selv er jeg veldig glad i hårpinner (heter det det på norsk? :klo:) og spenner som ikke lugger. Det er kjempelett å lage forskjellige fisyrer, bare man vet hvordan man skal feste hårpinnen for at den skal sitte stødig. Mitt lange og tykke hår (men med tynne hårstrå) holder seg på plass hele dagen med bare én pinne. Som en ekstra bonus, vil vekten av håret være mer jevnt fordelt med pinner/gode klemmer enn med strikk, og man unngår hodepine, samt følelsen av at det lugger på enkelte områder. Her er noen få eksempler på hva man kan gjøre dersom man vil gjøre litt mer ut av det: http://www.frannyslonghairstyles.com/updos.htm

Hårpinner og klemmer finner man i alle farger og utførelser, fra det helt nøytrale til det glitrende og forseggjorte.

Håper du oppdaterer etter en stund! Jeg blir alltid så nysgjerrig på hvordan det går med de som forsøker å finne løsninger på problemene sine (enten de er store eller små) :fnise:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...