Furstina Skrevet 22. september 2011 #1 Del Skrevet 22. september 2011 Jag och mannen hade en diskussion i går om traditioner kring julfirande. Vi har bägge olika traditioner kring barndommens jular och funderade lite på vilka traditioner vi vill skapa för våra barn - och vilka vi faktiskt VILL sträva mot att få. Vi är gifta, har två barn och bor i hus. Vi har bägge en längtan om att i några år fira jul i eget hus med egna traditioner - men inte utesluta släkten ändå. Vi har genom våra 10 tidigare jular tillsammans firat på olika sätt: * Hos hans syskon i Norge (både utan och med barn) * Hemma själva med min mor (utan och med barn) * Hos min mor (utan och med barn) * Hos min släkt i Norrland * I huset i Norge med hans föräldrar med barn * Hemma hos oss med barn och mor+samboer * Hos min mors sambo med hans barn, barnbarn + vänner till barnen. Alla jular har varit trevliga på sina sätt och i år ska vi fira hemma själva. Det är bestämt. Jag är bara lite nyfiken på hur andra gör och hur ni tänker: Är det viktigt att barnen får uppleva samma tradition som ni fick? Betyder det hemma hos er, eller hemma hos föräldrar? Hur viktigt är det att fira med syskon? Spelar det någon roll vem som är där (extended family+friends)? Är det viktigt att alla familjemedlemmar får "hålla" en jul hemma och resten kommer på besök, eller är det samma tradition varje år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rampolina Skrevet 23. september 2011 #2 Del Skrevet 23. september 2011 FØr vi fikk barn var vi hos hans og mine foreldre sånn annenhver jul ca. Nå har vi fått barn og sagt på en ordentlig måte at nå vil vi lage våre egne juletradisjoner, vi vil slippe å dra fram og tilbake med et tonn med julegaver og slitne barn. Alle er hjertelig velkomne til oss, men vi skal være hjemme. Mine foreldre er heeelt enig. Hans foreldre er ikke like enig, de vil feire jul hjemme hehe. Sånn det har endt opp her er at svigers kommer annenhvert år, så er det motsatt år hos sin andre sønn og hans familie. Mine foreldre kommer til oss hvert år, sammen med min søster som ikke ha egen familie enda. Også bestemor er alltid på plass. Jeg synes overhodet ikke det er egoistisk av barnefamilier å velge å være hjemme på julaften. Jeg bare tenker på alle de gode minnene jeg har fra julaften da jeg var liten og alle de minnene er HJEMME i VÅR stue Nå fikk jeg julelengsel!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 23. september 2011 #3 Del Skrevet 23. september 2011 Vi feirer alltid jul hjemme hos foreldrene mine. Ett år var vi hos hans foreldre, og ett år mens barna var ganske små feiret vi julen alene hjemme, men ellers er vi hos mamma og pappa på julaften, også er de på middag hos oss 1. eller 2. juledag, også har vi en julebrunsj eller en julekaffe hos tante og onkel 3. juledag. Vi er alle enig om at dette er en fin måte å gjøre det på, og vi syns alle det er fint med tradisjoner og forutsigbarhet når det gjelder julefeiring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 23. september 2011 #4 Del Skrevet 23. september 2011 Etter at vi fikk barn har vi feiret i eget hus og så invitert familien hit. Min familie har feiret med oss hvert år, mens mannens familie ennå ikke har feiret jul her hos oss. Familiene våre bor langt unna og langt fra hverandre slik at det ikke er mulig å være hos begge. Vi feirer jul med en blanding av tradisjonene fra begges familier. For meg er det i allefall viktig at barna våre får ta del i de samme tradisjonene jeg er vant til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Påsan Skrevet 23. september 2011 #5 Del Skrevet 23. september 2011 Vi feiret jul annenhvert år hos hans og mine fra vi møttes frem til førstemann var 2 1/2 år. Da syns vi at vi ville la han sovne hjemme i sin egen seng etter en lang dag med masse inntrykk. Nå som andremann er 5 skal vi begynne å feire litt her og der igjen, men da kommer vi til å overnatte slik at vi voksne slipper å avslutte kvelden når de blir trøtte, og heller kan sitte å nyte julefreden utover natten... Samt at besteforeldrene står opp med barna, og vekker oss til deilig 1. juledagfrokost... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Furstina Skrevet 23. september 2011 #6 Del Skrevet 23. september 2011 Intressanta svar. tack för att ni delar med er. Jag kan se hur skönt det är att slippa släpa pakker i bil, på tåg eller flyg. Vi har gjort det några år. Däremot är det lite mysigt att spendera flera dagar tillsammans med övernattning och frukostar tillsammans. Jag tycker också att det är viktigt att dela bägges traditioner och göra egna tillsammans. //Furstina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 24. september 2011 #7 Del Skrevet 24. september 2011 Jag är bara lite nyfiken på hur andra gör och hur ni tänker: Är det viktigt att barnen får uppleva samma tradition som ni fick? Ja, det er det. Betyder det hemma hos er, eller hemma hos föräldrar? Inntil nå har vi feiret det hos våre foreldre. Hur viktigt är det att fira med syskon? Det er viktig, men ikke dødsviktig. Spelar det någon roll vem som är där (extended family+friends)? Ja. Jeg føler meg mer komfortabel, glad og tilfreds når jeg er med mennesker jeg trives med. Menneker jeg kan snakke ordentlig med. Är det viktigt att alla familjemedlemmar får "hålla" en jul hemma och resten kommer på besök, eller är det samma tradition varje år? Det er en problemstilling som ikke har vært aktuell for oss enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #8 Del Skrevet 29. september 2011 Vi har bare feiret en jul sammen foreløpig, før vi fikk barn var vi hos våre foreldre. Nå som vi har barn vil jeg være hjemme, og lage mine egne tradisjoner for barna mine. Samtidig ønsker jeg å feire med mine foreldre, og de vil heldigvis veldig gjerne være hos oss. Men så har vi denne svigerfamilien da. Ifjor kunne ikke svigermor være hos oss på julaften, for hun kunne jo ikke spise vond mat på julaften, og det er visst ingen andre enn henne som kan lage mat(!). Hun valgte å være sammen med den nye kjæresten sin istedet, mens samboers brødre var her hos oss sammen med mine foreldre. Hun droppa altså å feire barnebarnets første jul sammen med henne, pga mat og ny kjæreste. Nå har hun sagt at hun vil være sammen med oss annenhver jul, men jeg er ærlig talt ikke innstilt på å droppe min familie til fordel for henne når hun var så ego ifjor og skuffa alle barna sine. Min løsning er å være hjemme hver jul, og ha "åpent hus", alle er velkomne. Hvis det ikke passer henne å feire med mine foreldre kan hun holde seg unna. De liker henne overhodet ikke, men er helt innstilt på å gjøre det som trengs for å få være sammen med barnebarnet sitt og meg i jula. Derfor mener jeg at de fortjener å være hos oss. Så bra at noen har laget en tråd om dette, kjenner at det var utrolig godt å få det ut! Beklager at jeg poster som anonym, vil bare gjerne slippe å bli gjenkjent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 3. oktober 2011 #9 Del Skrevet 3. oktober 2011 (endret) Vi har frem til nå (før vi fikk barn og de første to julene med lillejenta) vært annethvert år hos mannens foreldre og min familie (hovedsaklig hos mine besteforeldre). Nå har vi lyst til å feire jul hjemme. Hans foreldre er helt med på den tankegangen, de gjorde det samme valget da mannen og broren var små. Mine foreldre, derimot, kalte oss egoistiske da vi luftet tanken for dem tidligere i år. Greia er jo mye at jeg har blitt dratt med rundt alle veier på julaften i hele oppveksten - vi var hjemme på julaften én eneste gang. Og jeg har alltid syntes det har vært et styr. Først fikk vi (bror og jeg) ikke sett TV-programmene på formiddagen, fordi vi måtte dusje og gjøre oss klare, så dro vi hjemmefra i 13-14-tiden for å ta en lengre runde med kirkegårdsbesøk, innom med gaver hos den siden av slekta vi ikke skulle være sammen med og til venner av mamma og pappa, osv. Deretter var det ulik feiring avhengig av hvilken side av slekta vi var med - med ulike tradisjoner og ulik mat, og på den siden der det har vært skilsmisser inne i bildet, stadig nye mennesker. På den ene siden var det barna som var i fokus og hele kvelden var lagt opp etter det; på den andre siden langt stivere og mer formelt, og lite tilpasset barna. Uff, jeg høres veldig utakknemlig ut. Men det var slitsomt, og har gjort at jeg ikke har noe spesielt forhold til jul i det hele tatt. Ingen mat som jeg forbinder spesielt med jula, ingen faste tradisjoner, og jeg har opplevd det som føles som tusen ulike måter å håndtere ting på. Så for lillejentas del har mannen og jeg lyst til at julen skal bli en rolig, koselig og fin høytid, der vi tar oss tid til å være sammen, har faste tradisjoner og der hun/barna skal få være i fokus. For oss føles det dermed riktigst å være hjemme, ikke nødvendigvis alene, men ihvertfall uten stress, mas, krav og forventninger. Foreløpig er det nok en del år til broren min får familie og barn (han er ung), mens mannens bror med familie bor et godt stykke unna og også vil være hjemme hos seg på julaften. Og julematen har vi bestemt oss for for lengst - etter at jeg smakte pinnekjøtt hos svigers den første julen jeg var der, var det ingen vei tilbake! Så er vi heller innstilt på flere selskaper senere i juleuka. Endret 3. oktober 2011 av *Joyce* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 3. oktober 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jag tycker ni gör helt rätt Joyce. Det verkar både stressande och besvärligt att flänga runt sådär. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #11 Del Skrevet 3. oktober 2011 Jeg synes det er best å feire jul hjemme når man har mindre barn. Da er både seng og vante omgivelser der. Siste jul jeg feiret borte hos besteforeldre var barnet 1,5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2011 #12 Del Skrevet 3. oktober 2011 Vi har ikke fått barn ennå, og har ikke snakket så mye om hvordan vi skal gjøre det. Vi er bosatt langt unna våre foreldre, mens våre foreldre bor veldig nært hverandre (par minutters kjøretur) på en annen kant av landet. Nå feirer vi annenhver jul hos mine foreldre, og annenhver jul hos hans/kjører litt frem og tilbake på julaften for å kunne være litt hos begge familiene. Siden vi ikke vil sitte her mutters alene, to voksne og 1 barn, når barnet kommer til, regner jeg med at vi vil feire annenhver jul hos de to besteforeldreparene, sånn som nå egentlig. Så det blir litt reising, men jula vil jo være en av få tider hvor barnet får møte sine besteforeldre så det vil jeg tro bare er positivt. Besteforeldrene kan selvfølgelig komme hit til oss, men jeg liker å være der hvor de bor så da foretrekker jeg heller å dra dit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2011 #13 Del Skrevet 7. oktober 2011 Jeg synes det var enklest og greiest å feire jul hjemme når unger var små. Da har vi alt rundt oss og vante omgivelser og barn kan gå å legge seg når det er nødvendig. Var kun borte en jul og da hos besteforeldre over 100 mil unna. Vi inviterte til oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå