AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #1 Skrevet 22. september 2011 Hvordan er det å ha med medisiner på reisen? Er det lov å ha det med i håndbagasjen eller skal det legges i bagasjen du sjekker inn?
Gjest padawan Skrevet 22. september 2011 #2 Skrevet 22. september 2011 tror det skal gå greit åkke som litt avhengig av hvilke mengder du har med. bare husk å ha det liggende i orginalembalasjen.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 Du må ha medisiner i håndbagasjen. De fleste medisiner som er reseptbelagt krever tollerene att du har schengen-attest på. Denne attesten skrives ut på apoteket der du har hentet ut medisinene. Du må ha med passet på apotek, for att dem skal ha mulighet til å fylle ut riktige papirer. Disse papirene skal fremvises sammen med medisiner. Jeg reiste i sommer og hadde glemt å få attest på ene typen medisin, og jepp denne ble jeg fratatt. Sjeldent en blir stoppet og må fremvise attest, men har skjedd meg i både norge og på flyplasser i utlandet. Har til og med fått problemer på svinesund på harrytur. ( hadde ikke med attest, fikk bot.) Attesten gjelder i en mnd, fra den er utskrevet. Alle medisiner må oppbevares i orginalembalasje med DITT navn på. Du kan fint sjekke på nett hvem medisiner du trenger attest på, tror det skal være en oversikt. Men tommelfinger regel er att A og B medisin = attest. C medisin og reseptfritt fra apotek er ok. Men alt skal være i håndbagasje. Dette er også pga. viss bagasjen blir borte, kan du bli sittende med null medisiner, noe som jo for enkelte kan ødelegge turen din :-) God tur 2
Gjest padawan Skrevet 22. september 2011 #4 Skrevet 22. september 2011 på grunn av diverse sykdommer må jeg ha med diverse medisiner når jeg er ute og reiser og jeg har aldri, noen gang blitt påkrevd å måtte vise frem noen form for attest på at jeg trenger de medisinene jeg har. at en må ha det på visse sterke medisiner er en ting men å si at en må ha det med på absolutt alle er helt absurd.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #5 Skrevet 22. september 2011 Takk for svar Sjekker de igjennom håndbagasjen da?
Gjest padawan Skrevet 22. september 2011 #6 Skrevet 22. september 2011 de scanner den jo på vanlig måte slik de altid gjør i sikkerhetskontrollen.
Kråkesaks Skrevet 22. september 2011 #7 Skrevet 22. september 2011 Du må ha medisiner i håndbagasjen. De fleste medisiner som er reseptbelagt krever tollerene att du har schengen-attest på. Denne attesten skrives ut på apoteket der du har hentet ut medisinene. Du må ha med passet på apotek, for att dem skal ha mulighet til å fylle ut riktige papirer. Disse papirene skal fremvises sammen med medisiner. Jeg reiste i sommer og hadde glemt å få attest på ene typen medisin, og jepp denne ble jeg fratatt. Sjeldent en blir stoppet og må fremvise attest, men har skjedd meg i både norge og på flyplasser i utlandet. Har til og med fått problemer på svinesund på harrytur. ( hadde ikke med attest, fikk bot.) Attesten gjelder i en mnd, fra den er utskrevet. Alle medisiner må oppbevares i orginalembalasje med DITT navn på. Du kan fint sjekke på nett hvem medisiner du trenger attest på, tror det skal være en oversikt. Men tommelfinger regel er att A og B medisin = attest. C medisin og reseptfritt fra apotek er ok. Men alt skal være i håndbagasje. Dette er også pga. viss bagasjen blir borte, kan du bli sittende med null medisiner, noe som jo for enkelte kan ødelegge turen din :-) God tur Dette gjelder bare hvis du skal til Schengen-land. Ellers er vel regelen at man kan ha med medisiner til maks 3/1 måneders forbruk alt etter hva slags medisiner det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #8 Skrevet 22. september 2011 det står skilt på alle apoteker om hva man skal gjøre med medisiner. man skal ha dem i håndbagasjen. hvis du stapper den andre bagasjen full av medisiner, så ikke bli overrasket over at den blir forsinket
Gjest Annaires Skrevet 23. september 2011 #9 Skrevet 23. september 2011 Dette gjelder bare hvis du skal til Schengen-land. Ellers er vel regelen at man kan ha med medisiner til maks 3/1 måneders forbruk alt etter hva slags medisiner det er snakk om. Det spørs litt hva slags medisiner en tar da. Jeg tar medisiner i sprøytefom (ergo sprøytespiss) og må hvertfall ha med skriv fra lege. (disse må oppbevares som håndbagasje i liten kjølebag da..)
Kråkesaks Skrevet 23. september 2011 #10 Skrevet 23. september 2011 Det spørs litt hva slags medisiner en tar da. Jeg tar medisiner i sprøytefom (ergo sprøytespiss) og må hvertfall ha med skriv fra lege. (disse må oppbevares som håndbagasje i liten kjølebag da..) Ja, det skjønner jeg. Jeg blir egentlig bare forvirret av hele greia. I et hefte fra apoteket står det at man kan ta med seg medisiner for inntil 3/1 måneder og at man bør ha med orginalembalasjen. Det står ingenting om at man trenger legeerklæring med mindre det er snakk om narkotikaklassifiserte preparater. Nå har en jeg skal reise sammen med fått beskjed om at hun trenger legeerlæring på at hun trenger å ha med seg øyedråper. Jeg har hatt med øyedråper før uten at vektere på flyplassen har nektet meg det, men da har jeg bare reist i Norge. På nettsiden til Ving står det at man skal oppbevare medisinen i originalembalasjen og at man skal ha med seg reseptene. Men om resepten er oppbrukt så finnes den jo ikke lenger. Det er apoteket som oppbevarer reseptene mine og når det ikke er flere ganger igjen på de så tar de jo ikke fortsatt vare på de. Kanskje jeg må ta en tur til legen og få dokumentasjon på alle medisinene jeg bruker. Det sto ingenting om dette i heftet fra apoteket, så jeg har slappet av og trodd at det gikk greit om jeg bare tok med originalembalasjen.
SmallTalk Skrevet 23. september 2011 #11 Skrevet 23. september 2011 Generell regel: Ting med rød trekant på eller ting som inkluderer sprøytespiss trenger man papirer på at man må ha med. Rød trekant betyr Schengen-erklæring innenfor Schengen eller legeerklæring på engelsk utenfor. Ting med sprøytespiss betyr legeerklæring. Alt av legemidler som potensielt kan klasifiseres som narkotika bør man ha papirer på at man trenger og at man må inneha. Det samme gjelder f.eks insulin med tilhørende sprøyter. Øyedråper bør man ikke trenge legeerklæring på, med mindre de overstiger det tillatte væskekvantumet man kan ma med gjennom sikkerhetskontrollen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå