Gå til innhold

Samboer skal søke å få tilbakebetalt skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bod sammen i ca 1 år.

Han har hatt veldig lite inntekt de siste 3 -4 årene, og har søkt om å få tilbakebetalt skatt pga lite inntekt.

Men nå har han fått beskjed om å oppgi fødselsdato på meg.

Jeg lurer på hva det har med hans sak å gjøre?

Han fikk beskjed om at det var en vurdering av hans skatte evne og de måtte ta hensyn til dem han bodde sammen med. Da sa jeg til han at jeg syntes det var rart da vi kun er samboere (ikke bod sammen så lenge) og at vi i utgangspunket som samboere lever hver vår økonomi. Jeg gidder ikke forsørge han liksom? (han har nå fått fast jobb og økonomien er mye bedre). Tenkt hvis han bodde med en kompis, ville han måtte oppgi hans fødesels dato også?

Jeg syntes det er rart, men nå vet ikke jeg hvordan disse tingene fungerer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her høres det ut som om de har tenkt og gjøre en vurdering, uten hold i regler.(Hvis den finns noen som kan brukes i den sammenhengen). Du kan jo tenke deg hvem den vurderingen går i favør til...

Men det går jo an og hevde at det kun dreier seg om bofelleskap.

Endret av Kontormus
Skrevet

Søke om å få tilbakebetalt skatt? Går det an? :klo:

Så lenge dere ikke er gift eller har barn sammen så skal ikke du regnes med i noe som helst. Du kan jo teoretisk sett flytte ut i morgen, så det skal ikke spille noen rolle om du er blakk som ei kirkerotte eller rik som Skrue McDuck. Jeg ville stilt mange spørsmålstegn ved denne praksisen og så langt det lot seg gjøre nektet å informere om personnummer.

Dersom det hadde vært en søknad om sosialstønad hadde det vært litt annerledes. Det hadde fortsatt ikke spilt noen rolle hva du tjener, men han ville da kun fått hjelp til å dekke sin halvpart av husleie og strøm, pluss penger til nødvendig forbruk (mat, hygieneartikler etc). Men selv da trenger de jo ikke personnummeret ditt, de trenger bare å vite om han har samboer eller ei.

Skrevet

Reglene for å få skattebegrensning og tilbakebetalt skatt går under sosiallovgivningen i skatteloven. Der vurderer de bla. boutgifter, matutgifter osv. Fordi han er en del av en flerhusholdning får han lavere utgifter enn om han bodde alene. Derfor må de vite om deg.

Mer usikker rundt reglene for hvordan din inntekt påvirker han, men vet at dette også er noe de vurderer. Reglene ang å betale skatt er noe annerledes enn reglene for å eks motta sosialhjelp.

Skrevet

Så nå at du skrev at dere har bodd sammen i 1 år, mens han søker om tilbakebetaling for skatt som er betalt de 3-4 årene. Vel, da får de holde din inntekt unna perioden før dere flyttet sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...