svaksynt Skrevet 21. september 2011 #1 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Jeg har -9 på begge øynene noe som hemmer min livskvalitet og derfor har jeg bestemt meg for å ta en laseroperasjon. Jeg har vært på forundersøkelser og der sier de at jeg både kan utføre Lasik(40 000 kr) og Lasek( 28 900 kr). De sier at jeg må selv velge metoden jeg ønsker derfor å høre om deres erfaringer i forhold til de to metodene. Det er en stor prisforskjell i forhold til metodene, men slik jeg har forstått så kan den billigste metoden medføre smerter første uken etter behandlinge. Har dere erfaring med smerter etter behandlingen, i såfall hvilke typer smerter? Takk på forhånd Endret 21. september 2011 av svaksynt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 22. september 2011 #2 Del Skrevet 22. september 2011 (endret) Jeg hadde for en del år siden -2,25 pluss ganske skjev hornhinne på venstre øye, samtidig som høyre øye var -0,05. Dette var utrolig irriterende da jeg så helt dust ut med briller fordi det ene øyet ble så innmari mye mindre enn det andre, og jeg var lei av å bruke en linse på ett øye hele tiden. Jeg tok Lasik ved Sandvika øyelegesenter, valium før operasjonen for at jeg skulle slappe av, lokalbedøvelse i form av øyedråper for at jeg ikke skulle merke noen ting. Kirurgene (det var to av dem hele tiden for at det skulle bli så korrekt utført som mulig) sa hele tiden hva som skulle skje, hva jeg kunne forvente meg og hvor lenge det ville pågå. Det hele var over på under et kvarter og allerede da jeg ble plassert på et mørkt rom for å hvile øyet rett etter inngrepet, kunne jeg se forskjellen. Som var helt herlig :D Jeg fikk to paralgin forte der og da for at jeg ikke skulle ha noe smerter når bedøvelsen gikk ut, samt to sovetabletter og ytterligere to paralgin forte til å ta når jeg kom hjem. Da jeg kom hjem tok jeg en paralgin og en sovetablett, og sov i fire-fem timer. Den andre sovetabletten tok jeg på kvelden for at jeg skulle få sove om natta. Funket helt fint, og ingen smerter overhode. For min del var jeg bare litt tørr på øyet i en måneds tid etterpå, jeg fikk resept på antibiotiske øyedråper, samt beskjed om å kjøpe vanlige komfortøyedråper (systane) for å dryppe øynene med når de ble tørre. Ingen smerter, bare litt tørrhet og noe røde øyne når jeg ble sliten og trøtt. Eneste ulempen i mitt vedkommende var at det øyet som ikke ble operert fortsatte å bli dårligere over tid, og siden det også var mitt dominante øye, gav det opererte øyet opp etter hvert og fikk også dårligere syn. I dag har jeg -0,75 og -1,25, men når synet har stabilisert seg på nytt kommer jeg definitivt til å spandere på meg en ny laseroperasjon. Ingen smerter utenom vanlig "sliten-i-øya"-følelse. Edit; alle synskorrigeringer over -5, får en viss prosent dekket av trygdevesenet. Tror du bare betaler en egenandel på 10% elns, sjekk det opp. Endret 22. september 2011 av Minya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkedilla Skrevet 25. september 2011 #3 Del Skrevet 25. september 2011 Ble operert for 5 år siden,hadde -8,5 eller noe,husker ikke helt... Operert på norsk synskirurgi,det er vel det dom heter memira nå. Jeg ble operert med lasik metoden,og synes det gikk veldig greit. Tok ca 3 min per øye, og så ganske klart rett etterpå. Smertene kom rundt en time etter operasjon. Svie, lett trykk på øynene som varte i et par timer, helt overkommelig, ikke kjempevondt. Lyssky i lengre tid etterpå. En kompis ble operert med lasek, han hadde endel mer smerte,han var sykemeldt en uke tro jeg. Det ble ikke helt optimalt.han fikk tilbud om reoperasjon,men valgte å ikke gjøre dette. Jeg vil anbefale lasik ut fra egen erfaring og det jeg har hørt fra han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå