Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går første året på sykepleie på HiOa. Dette var ikke førstevalget mitt i det hele tatt, og jeg begynte her fordi jeg ikke kom inn på det andre jeg ville. Motivasjonen min er derfor på bånn akkurat nå. Jeg har allerede vurdert flere ganger å slutte, men etter å ha snakket med flere om det og alle anbefaler meg så sterkt på å fullføre i hvert fall første året, både pga bra kunnskap å ta med seg videre, og pga studiepoengene jeg får til å komme inn på studiet jeg vil til neste år, har jeg valgt å gi det en sjanse og prøve å bestå. (Nå hørtes det ut som jeg gjorde det kun pga press, men jeg gjør det selvfølgelig for min egen del)

Men det jeg lurer på..hvordan er egentlig vanskelighetsgraden på studiet? Dette er kanskje litt teit - men målet mitt er kun å BESTÅ 1 året. Ikke noe mer. Jeg er veldig dårlig i matte, og jeg sliter allerede med anatomien. Men er sykepleiestudiet veldig krevende? Eller er det greit å komme seg gjennom? Som sagt så er ikke målet nødvendigvis å få så gode resultater, men å bestå :)

Er kjempetakknemlig for svar fra dere! :sjenert:

Klem fra Louise :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går også på sykepleien:). Jeg er fornøyd da. Personlig så har jeg fått et innblikk i vanskelighetsgraden. Dere har vel forelesninger som du har vært på? Eventuelt kan du snakke med veilederen din for å finne ut av det. Lykke til:)

Skrevet

Jeg ville aldri fullført 1 år av en bachelorgrad bare for å gjøre det. Det koster tid og krefter. Mange krefter. Og penger. Nei om du ikke vil bli sykepleier så hopp av og jobb istedet.

Skrevet

Jeg gikk 1.året av sykepleien. Det som er krevende er alle prosedyrene du skal lære. Man må være ganske motivert for å klare det.

Skrevet

jeg vil si det er et krevende studie. kjenner ikke til organiseringen på din skole, men der jeg gikk var det mye forelesninger og når praksis kommer er det også krevende i forhold til at du hele tiden må være aktiv og det er mye som skal læres, i tillegg er det gjerne også oppgaver som skal skrives.

dersom motivasjonen er å bare fullføre for å komme seg inn på et annet studie neste år vil jeg si du er på feil plass. tenk på feks gruppeoppgaver som skal skrives; er det rett innstilling ovenfor dine medstudenter?? hva med pasietene du treffer i praksis; skal du si til dem at du bare er der fordi du "MÅ" men ikke har lyst??? da er det vel bedre å få seg en jobb og jobbe og tjene penger og gjøre noe nytte for seg??

Skrevet

TS her.

Tingen er at jeg har lyst til å bli dyrepleier. Så dette studie vil jo faktisk være nyttig? Jeg bidrar bra i gruppen min, jeg ødelegger ikke for noen.

Spørsmålet mitt var vel egentlig om legemiddel og anatomidelen er VELDIG krevende? og må jobbes veldig mye med?

Og om selve studie er vanskelig og krevende...jeg vil gjerne bestå fordi jeg selv synes det er nyttig kunnskap og ta med seg videre og noe bra og ha på CVen min.

Skrevet

Anatomidelen er krevende, men det forskjell på skolene. Noen har "kryss av" eksamen og andre har skikkelige 4-5 timers skriftlig eksamen i anatomi. Men mye av anatomien vil du nok også få bruk for som dyrepleier, som biokjemi bla.

Legemiddellære vil du vel også få bruk for som dyrepleier, man lærer om hvordan legemidlene virker i kroppen. Medikamentregning vet jeg ikke om du får bruk for som dyrepleier, kan de gi medisiner?

Medikamentregning er ikke vanskelig, du må bare øve og øve for å forstå hvordan det regnes. Når du har skjønt det er det så lett at du ikke skjønte hvordan du kunne slite det med det.

Jeg fikk 2 i matte og sliter mye med matte, burde egentlig ha utredet meg for dyskalkuli, men medikamentregning gikk veldig bra når jeg først skjønte hvordan formlene skulle settes opp.

• Liker 1
Skrevet

Har du bra nok karakterer til å komme inn på det studiet du vil eller vil du få nytte av de ekstra studiepoengene du får ved å fullføre første året på sykepleien?

Med eksamen, så er det egentlig snakk om å være heldig, med å få det du har lest mest på..

Hvis du velger å fortsette så tenk at du får nytte av dette når du begynner på dyrepleien. Og hvis du stryker så vil du ikke få de ekstra poengene, men du vil også få et stort lån fra lånekassa (hvis du får penger fra dem da :)

Hvis du ikke trenger å skaffe deg ekstra studiepoeng så vil jeg nok anbefale deg å jobbe. Kan være greit å ha spart opp litt penger slik at du slipper å jobbe så mye ved siden av studie når du begynner på det di har lyst til å studere. (hvis du ikke allerede har spart opp penger...)

Å gå på skole er jo hardt. Mye obligatorisk på sykepleien, mye å lære seg, og det er ikke så lett som mange skal ha det til. Men bare du kan finne ut av hva du vil :)

Lykke til med valget :)

Skrevet

som dyrepleier må du kunne både anatomi, sykdomslære, legemiddellære og medikamentregning... (Loven er diffus på hvem som har lov til hva i veterinærmedisin, men dyrepleiere brukes som medhjelper og både regner og utgir medisiner...) Studiet sykepleier vil gjøre dyrepleier studiet lettere på mange måter...

Men husk, et ekstra studieår: konsekvenser for økonomi?

- dyrepleier er et lavt betalt yrke...

- dyrepleier har som du sikkert vet veldig høye inntakskrav.

Skrevet

Spørsmålet mitt var vel egentlig om legemiddel og anatomidelen er VELDIG krevende? og må jobbes veldig mye med?

Krevende sammenlignet med hva? Medisin? Slappe av i en hengekøye? Sammenlignet med førstnevnte er det på barneskolenivå, men sammenlignet med sistnevnte krever det at man jobber jevnt og trutt med det, ja.

Og om selve studie er vanskelig og krevende...jeg vil gjerne bestå fordi jeg selv synes det er nyttig kunnskap og ta med seg videre og noe bra og ha på CVen min.

Et år med sykepleie har ingen verdi på CVen (og minusverdi hvis noen skulle se alle E-ene du har fått. Nyttig kunnskap, jo, kanskje, dersom du faktisk jobber med studiene. Personlig ser jeg ikke helt hvordan det skal være verdt alle pengene det koster deg, utover at du får 2 studiepoeng. Du kan like godt jobbe et år og eventuelt ta opp et par fag du har dårlig karakter i og/eller lese litt dyrepleierpensum på egenhånd.

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for flere nyttige svar!

Har faktisk ikke en gang tenk på at i stedet for å gå et helt år på sykepleie for kunnskapets skyld, at jeg kanskje heller burde lese dyrepleiepensum på egenhånd..

Hmm.. Dette er VELDIG vanskelig for meg, og jeg klarer ikke å bestemme meg!Jeg trives så godt sammen med de jeg har kommet i gruppe med og skal samarbeide med resten av året på sykepleien(helt perfekt) at det sitter dypt inni meg å skulle slutte..(når jeg først er så fornøyd med selve skolen og mine klassekamerater og våres måte å arbeide på. For jeg vet hvor mye det har å si for et studie! I hvert fall et slikt studie hvor du er avhengig av de du jobber sammen med, og skal omgås såpass mye med!

Men svarene deres er kjempenyttige for meg, og jeg setter veldig pris på flere tanker!

Stor takknemlig klem fra TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...