Gjest gjest Skrevet 21. september 2011 #1 Skrevet 21. september 2011 Er det noen som bruker tøybleier på barna sine her? Jeg gjør men er litt i startfasen. Hva slags type bleier bruker dere? Og har dere merker dere anbefaler? Hvordan gjør dere ting praktisk ift barnehage? Og hvordan få vekk dårlig lukt i bleiene. Har prøvd eddik, men fungerer ikke helt. Kanskje dette kan bli en tråd der vi kan diskutere tøybleier i bruk
Gjest imli Skrevet 21. september 2011 #2 Skrevet 21. september 2011 (endret) Eg brukar tøybleier på ungane mine. Lommebleier av ymse slag på dagtid, formsydde i bambus med bleietrekk om natta. Eldstemann som brukar bleie om natta, brukar lommebleie, han er som regel tørr, evt tissar veldig lite. Har ulike merker som dei såkalla "kinableiene" - latterleg billege bleier, one size som passar heilt til bleieslutt. Her. Gode i bruk, men må ha andre innlegg i tillegg til eller istadetfor dei som følgjer med. Har også god erfaring med Fuzzi Bunz, Mommy's touch, Wonderoos og Swaddlebees. Brukar bambusinnlegg, eller to stk av dei innlegga som brukar å følgje med. Har ei alt-i-ett bleie, hugsar ikkje merke, men er ikkje så fornøgd med den som med lommebleiene. Tykkjer "alt i ett" namnet er misvisande, du treng ekstra innlegg med mindre ungen tissar veldig lite. Til natt brukar han P'tit bamboo dry formsydde med imse vimse bleietrekk. Endret 21. september 2011 av imli
Kooko Skrevet 22. september 2011 #3 Skrevet 22. september 2011 (endret) skal prøve å følge med tråden her.... HAr begynt å bruke tøybleier og sliter også med de merkelige lukter, særlig nå at jenta begynner å spise mer fastføde... Jeg setter jo mye eddik men synes det bare skaper et enda mer merkelig lukt, hehehehe... vet ikke om de "skal lukte" etter de ble vasket... hummm, vanskelig greier!!! Men ellers bruker vi bumgenius + Alva (kinesiske billig bleier som ble nevnt allerede) alt i ett... Burde investere mer men vi greier oss med Alva selv om de blir gjennomtrukket om hun tisser ++++... Mtp barnehage, har jeg lest i andre tråd at de bruker sånn "wetbag" (slags pose som kan holde skitne tøybleier i) slik at ansatte kan bare ha oppi bleiene i... ellers er det bare gi litt instruksjon regner jeg med?? Men på natta bruker jeg vanlig bleier... er redd at de skal lekke eller at hun får utslett... Endret 22. september 2011 av Kooko
Gjest frøken am Skrevet 22. september 2011 #4 Skrevet 22. september 2011 (endret) Vet ikke hvor gamle ungene deres er, men vi får en i desember og h*n blir det bare brette bleier på i starten da dette er enklest. Begynner med AIO (all in one) og formsydde etterhvert. Det som DA er problemet er å finne en type som passer for dere! Men det er ingen annen råd enn å høre rundt og prøve seg fram Ang bhg burde det ikke være noe problem - man har en våt pose/bag som personalet legger bleiene i. Disse vasker du når dere er kommet hjem Om bhg er en sånn bhg som sier nei til det ... ja, da er de bare sære. Det er ikke store jobben Endret 22. september 2011 av frøken am
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #5 Skrevet 22. september 2011 hvorfor tøybleier egentlig``???:S
Gjest imli Skrevet 22. september 2011 #6 Skrevet 22. september 2011 Her brukar me forresten tøybleier i bhg. Ikkje noko problem, dei tilsette ville berre ha ei kjapp opplæring Lommebleier er jo veldig enkelt. Ein anbefalar vel at ungar brukar lommebleier eller "alt i ett" i barnehage, sida formsydde med trekk kan vera litt vanskeligare/tek litt lengre tid å få på. Brukar også fleecepapir eller rispapir, det er eit "must", meiner eg. Hadde blitt skikkeleg grisete elles. Kva slags innlegg brukar du, Kokoo? Skal veldig mykje til før alva-bleiene blir våte gjennom her. Kjem nok meir an på innlegga enn bleiene, trur eg. Viss du berre brukar eit mikrofiberinnlegg, blir det nok lett vått. Eg brukar to mikrofiberinnlegg, eller bambusinnlegg. Desse bambusinnlegga er fine, då treng ein kun det eine, bretta dobbelt.
Kooko Skrevet 22. september 2011 #7 Skrevet 22. september 2011 Kva slags innlegg brukar du, Kokoo? Skal veldig mykje til før alva-bleiene blir våte gjennom her. Kjem nok meir an på innlegga enn bleiene, trur eg. Viss du berre brukar eit mikrofiberinnlegg, blir det nok lett vått. Eg brukar to mikrofiberinnlegg, eller bambusinnlegg. Desse bambusinnlegga er fine, då treng ein kun det eine, bretta dobbelt. Jeg bruker de som kommer med Alva bleiene .... Jeg skjønner at de er litt for tynne og jeg burde ha noe annet... Men det har bare skjedd en gang at det ble gjennomtrukket... så kanskje hun hadde bleien litt for lenge?? Og hvorfor bruke tøybleier ??? ----> Mer miljøvennlig!!! (det tar 500 år for en engangsbleie å forsvinne i naturen har jeg hørt, om det er sant? vet ikke!) + reduserer risiko for utslett + barna lærer fortere å bruke WC når de bruker tøybleier... det har jeg lest i hverftall...
Gjest imli Skrevet 22. september 2011 #8 Skrevet 22. september 2011 Eg brukar å skifte bleiene omtrent kvar 4. time i alle fall
Kooko Skrevet 22. september 2011 #9 Skrevet 22. september 2011 Eg brukar å skifte bleiene omtrent kvar 4. time i alle fall Det pleier jeg å gjøre jeg også men av en eller annen grunn skjedde det...
Gjest imli Skrevet 22. september 2011 #10 Skrevet 22. september 2011 Innimellom kan det vel bli uhell uansett kva slags bleier ein brukar Svært sjeldan uhell her, så lenge bleia er stappa riktig. Som sagt vil eg anbefale bambusinnlegg framfor innlegga som høyrer med, viss ein har barn som tissar mykje.
Edie Skrevet 24. september 2011 #11 Skrevet 24. september 2011 I barnehagen bruker vi en blanding av alt-i-ett og lommebleier. Leveres jo ferdig fra oss, så de ser jo like ut for barnehagen. BumGenius AIO med ekstra bambusinnlegg, Happy Heiny's, Muksut, Thirsties er de vi har i barnehagen. Alle med borrelåslukking. Leveres i våtpose og de legger bleiene i våtposen i stedet for søpla. Positive i vår barnehage. Hjemme bruker vi mest Bambooty. Mye nettere bleier, men holder maks fire timer og det er akkurat litt snaut for barnehagen. Bruker formsydd med ulltrekk evt. Pulsperrelag om natta. Ang lukt: der har vi klart å få bort begynnende lukt med stripping. Vask først bleiene rene på vanlig måte. Så en omgang kokvask med natron i forvaskkammeret og eddik i skyllemiddelkammeret.
Gjest frøken am Skrevet 25. september 2011 #12 Skrevet 25. september 2011 Hvordan gjorde dere om natten da ungen var nyfødt? Ned brettebleier? Bare brett og sperrelag? Den er jo mye våken da (SOM REGEL) likevel, er det like greit å kjøre brettebleier til...hvor lenge? Er vel det natt styret som ikke sitter helt her i gården.
fruBeist Skrevet 25. september 2011 #13 Skrevet 25. september 2011 hvorfor tøybleier egentlig``???:S Si at et barn bruker 5-8 bleier i løpet av en dag. Så ganger du dette med 365 dager i året, i 3 år. Så ser du for deg haugen av brukte bleier dette utgjør. Jeg ser for meg at man trenger 10-15-20 tøybleier for at bleiedagene skal gå rundt (?) uten at vaskemaskin og tørketrommel må gå konstant. Mye mindre avfall, mye bedre for miljøet, mye bedre for lommeboka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå