Gjest Anuket Skrevet 21. september 2011 #1 Skrevet 21. september 2011 Nå er det sånn at jeg igjen har et fag som har delvis svensk pensum, og jeg har virkelig store problemer med å forstå det! Jeg skjønner ikke halvparten av det jeg leser, og bruker jeg ordbok bruker jeg lenger tid på å slå opp et og et ord, fordi jeg ikke forstår sammenhengen. Noen som har råd og tips til hvordan jeg kan forstå det jeg leser litt bedre? Jeg har prøvd å lese høyt for meg selv, og jeg forstår litt mer, men det er fremdeles ganske lite av det jeg får inn.. Setter stor pris på tips!
Moscato Skrevet 21. september 2011 #2 Skrevet 21. september 2011 Hvis det er ordbetydningen du sliter med må vel google translate være til hjelp (hvis du har mulighet til å få pensum elektronisk). Ellers finnes det scannepenner som du kan scanne ord med og som da oversetter direkte i et lite display. Om ordstillingen og setningsoppbyggingen er et problem har jeg egentlig ikke andre råd enn å snakke,lese og høre mest mulig svensk hver dag.
Gjest Anuket Skrevet 21. september 2011 #3 Skrevet 21. september 2011 Hvis det er ordbetydningen du sliter med må vel google translate være til hjelp (hvis du har mulighet til å få pensum elektronisk). Ellers finnes det scannepenner som du kan scanne ord med og som da oversetter direkte i et lite display. Om ordstillingen og setningsoppbyggingen er et problem har jeg egentlig ikke andre råd enn å snakke,lese og høre mest mulig svensk hver dag. det er vel ordene jeg sliter med. Ja kan prøve meg på google translate, har alt i kompendier da så vi har ingenting elektronisk. Kan se på de scannepennene, de er jo relativt dyre, men det er en god investering hvis jeg forstår pensumet mitt! Jeg skal jo i grunn ikke snakke svensk eller noe, men det er irriterende å ikke forstå det jeg leser
Moscato Skrevet 21. september 2011 #4 Skrevet 21. september 2011 Snakking og høring er kjempegod språktrening uansett:-) Og hvis du spør fagansvarlig er det godt mulig at du kan få kompendiet elektronisk. Det ligger jo på data et sted:-) Mulig at du finner det ved å google også,om du ikke har prøvd allerede...
Gjest Cuntzilla Skrevet 21. september 2011 #5 Skrevet 21. september 2011 Hvor mye har du lest? Første gang jeg begynte på en svensk pensumbok så tenkte jeg også at det var da inni granskauen så stress det skulle være å lese. I starten slo jeg opp noen ord, andre skjønte jeg ved å lese samme setning flere ganger eller se hele sammenhengen ordet ble brukt i. Gikk uansett utrolig treigt! Men hadde ikke slitt meg gjennom så mye før det gikk lett som en lek. Har du et OK språkøre så går det seg fort til, bare slit deg gjennom starten.
Gjest Anuket Skrevet 21. september 2011 #6 Skrevet 21. september 2011 Snakking og høring er kjempegod språktrening uansett:-) Og hvis du spør fagansvarlig er det godt mulig at du kan få kompendiet elektronisk. Det ligger jo på data et sted:-) Mulig at du finner det ved å google også,om du ikke har prøvd allerede... Skal ta og spørre han! Takk for tipset! Nei jeg har i grunn ikke letet så mye ennå, jeg har prøvd å lese meg gjennom det, men det er et slit! Hvor mye har du lest? Første gang jeg begynte på en svensk pensumbok så tenkte jeg også at det var da inni granskauen så stress det skulle være å lese. I starten slo jeg opp noen ord, andre skjønte jeg ved å lese samme setning flere ganger eller se hele sammenhengen ordet ble brukt i. Gikk uansett utrolig treigt! Men hadde ikke slitt meg gjennom så mye før det gikk lett som en lek. Har du et OK språkøre så går det seg fort til, bare slit deg gjennom starten. Jeg har lest to artikler så langt, heldigvis er det ikke så mange artikler på svensk i år. Men i fjor hadde jeg en hel bok - det var et mareritt! Jeg skal slite meg gjennom det, jeg må jo det - hvis jeg skal klare eksamen Jaja jeg får nesten prøve meg frem og håpe at det løsner! Eventuelt se om jeg finner det på nett som Moscato foreslo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå