Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor trekker dere grensen for hva dere synes er lav/dårlig lønn? Og motsatt: hva er HØY lønn? (sett kun i kroner og øre, og ikke i forhold til utdannelse osv)

Hvor mye i timen?

Hvor mye i året?

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lav lønn: Mindre enn 250 000kr,-

Høy lønn: Over 600 000kr,-

I året.

• Liker 1
Skrevet

Lav lønn: under 350.000

Høy lønn: 800.000 og oppover.

Skrevet

Jeg har jobba i butikk (ikke klær eller matvare) i flere år, for 100kr timen. Gikk etterhvert opp til 120 kr timen.

Denne blir anonym, rett og slett fordi jeg synes det er flaut! :sjenert: (har bytta jobb, og gått opp i lønn nå altså)

Skrevet

Men hva med timelønn? Man kan jo opparbeide seg 400.000 i året i et lavtlønnsyrke, hvis man bare jobber nok timer

Skrevet

I min jobb var det ingenting som het timelønn, overtid eller noe som helst slags form for kompensasjon (fri eller lignende). Tjente det samme om du jobba hele 1. mai eller en helt vanlig onsdag. Jobba annenhver helg og hadde 12-timersdag uten kompensasjon 1 dag i uka.

Tjente 320.000, og da gikk jeg opp 100.000 på tre år..!!

Skrevet

Men hva med timelønn? Man kan jo opparbeide seg 400.000 i året i et lavtlønnsyrke, hvis man bare jobber nok timer

Lav timelønn: Under 120,-

Høy timelønn: Over 160,-

Skrevet

Man skal da virkelig ikke måtte jobbe seg i hjel heller. Døgnet har faktisk ikke mer enn 24 timer. Lever man for å arbeide, eller arbeider man for å leve?

• Liker 3
Skrevet

350.000 i året tilsvarer ca 180 kr/t ved et normalt arbeidsår (1950 timer). Jeg vil da si at under dette er lite.

• Liker 1
Skrevet

Auch... tjener ikke så godt jeg med mine 245.000kr i året, men det er jo min egen feil da. Heldigvis for meg så klarer jeg meg godt enn så lenge.

Jeg vil si at 120kr eller mindre i timelønn er lavt.

Skrevet

Synes 250 000 og mindre er lite (går ut fra at man har blitt voksen, 20+).

Over 500 000 er høy lønn synes jeg.

Tjener 350 000 selv og synes det er greit mtp. at jeg ikke har noen utdanning. Er 25 år gammel.

Skrevet

Man skal da virkelig ikke måtte jobbe seg i hjel heller. Døgnet har faktisk ikke mer enn 24 timer. Lever man for å arbeide, eller arbeider man for å leve?

Joda, men det var ikke poenget... Poenget er at årslønn og timelønn ikke nødvendigvis står i forhold til hverandre. Om man f.eks jobber sesong, med opptil 17 timer om dagen og 10-12 uker i strekk uten fri. Det blir umulig å regne om til årslønn, nettopp fordi man ikke jobber hele året

Skrevet

Jeg syntes jeg hadde lav lønn i fjor... Jeg jobbet 100% som servitør og hadde 110 000 på et år... Angrer på at jeg fant meg i det nå, men har ut ifra den tipsetråden skjønt at norges befolkning tror at alle servitører tjener bra...

Skrevet

Jeg syntes jeg hadde lav lønn i fjor... Jeg jobbet 100% som servitør og hadde 110 000 på et år... Angrer på at jeg fant meg i det nå, men har ut ifra den tipsetråden skjønt at norges befolkning tror at alle servitører tjener bra...

Det er rundt 60 kroner timen? :hakeslepp:

Jeg tjente 50 kroner timen da jeg jobbet som lørdagshjelp i frisørsalong i 1999 (var 14-15 år gammel).

Høres helt fjernt ut, hva slags avtale var det du hadde? :klo:

Skrevet

Synes under 340 er lite, og over 500 er høy

Skrevet

Generelt:

Lav: Under 250 000

Høy: Over 600 000

Men jeg syns man egentlig bør trekke inn erfaring/utdannelse for å få et riktig bilde. 250 000 kroner KAN være OK lønn dersom man ikke har opparbeidet seg så høy kompetanse erfaring enda, og man heller ikke har brukt mange av sine yrkesføre år på utdanning.

Går man rett ut i jobb etter videregående har man 3-6 års forsprang med full om enn lav lønn i forhold til dem som tar mer utdanning.

Skrevet

Dårlig: 300.000 i året / 150 i timen, og lavere

Høy: 600.000 i året / 300 i timen, og høyere

Skrevet

350.000 i året tilsvarer ca 180 kr/t ved et normalt arbeidsår (1950 timer). Jeg vil da si at under dette er lite.

Enig i dette. Altså er det greit å tjene 175.000 i en 50% stilling. Spørsmålet her er vel hva som er lavt i en 100% stilling.

Men samtidig er det jo hva man vil klare seg med. Jeg ville ikke likt å gå ned til en stilling hvor jeg tjente under 400.000. Da ville litt for mye gått til regninger og litt for lite til kos.

Høy lønn er over 700.000 synes jeg.

Skrevet (endret)

Dette blir ganske vanskelig å svare på generelt.

Både fordi utdannelse og hvor man er i livet påvirker. Når man kommer direkte fra studenttilværelsen og er vant til å klare seg på lite blir jo det meste ganske høyt.

Hvis det gjelder noen som er i arbeidslivet i en jobb og et lønnsnivå der man ser for seg å bli (sånn nogenlunde) en stund vil jeg si at under 350 000 i året (ca 180 i timen som nevnt tidligere) er lav lønn mens tjener man over 600-700 000 har man det sikkert tålelig fint.

For en ekstrajobb ved siden av studier vil jeg si at under 130 kr/timen er lavt, og får man 180 i timen eller over, er det bra.

Endret av lys
Skrevet

I den første jobben jeg hadde (butikk på et kjøpesenter) tjente jeg 57 kroner i timen.

Et år senere fikk jeg en vaskejobb, og der tjente jeg 61 kroner i timen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...