Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei kjære kk-venner! :)

Jeg studerer journalistikk og har fått i oppgave å skrive en nyhetsartikkel om transporttilbudet i Oslo. Vi står fritt til å vinkle saken akkurat slik vi vil. Derfor lurte jeg på om det var noe dere synes jeg burde skrevet om? Er det noe dere synes er bra/dårlig med transporttilbudet i Oslo?

Tar gjerne i mot tips. Hvis dere har noen gode vinklinger og har meninger om transporten så rop ut:) Kommer til å intervjue ansatte i ruter også, så kanskje noe av det dere lurer på kan bli løst?

Endret av denten
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kollektivtransporten i Oslo driftes av to aktører, Ruter (trikk, t-bane, buss og båt) og NSB (tog).

NSB er et kapittel for seg, og trolig ikke riktig emne å skrive om. Ruter derimot er nok midt i blinken.

Når det gjelder Ruter kan du jo fokusere på ett eller flere av de følgende poengene:

- Virker som våre politikere ikke satser nok på kollektivtrafikken. Den bygges ikke ut eller vedlikeholdes for å holde tritt med befolkningsveksten.

- Generelt overfylt kollektivtransport. I rusjtiden er ståplass mer vanlig enn sitteplass, og det skjer ukentlig at jeg blir frakjørt fordi det ikke er sjanse å få foten innafor døren. Antall avganger må økes og det må settes inn flere leddbusser.

- Sentrumstunnellen (T-banen) er fullstendig sprengt. Det tar tid å bygge en ny tunell (byggetid på 10 år er nevnt) og noe må snart gjøres.

- Ny t-banetunell bør i mine øyne plasseres midt i mellom sentrumstunnelen og Ringen, ikke midt over Grünerløkka som jeg har hørt nevnt som et forslag.

- Vi trenger en masse nye trikker. Flesteparten av trikkene i drift er 30 år gamle, og overmodne for utskifting. De "nye" trikkene fra 1995 er uegnet og bør skiftes ut i samme slenger. Driftsikkerheten er lav og de kan ikke brukes på enkelte trikketraseer.

- Skinnegangen til trikkene har massivt vedlikeholdsetterslep. Man pusser nå opp på Torshov, men det er en masse andre steder der det behøves innsats også.

- Leddbusser på alle avganger.

- Tettere avganger på enkelte bussruter. 5-minutters ruter bør være standard i alle fall i indre by.

- 31- og 37-bussen "åpnet 24/7-ballet", med bussruter 24 timer i døgnet 7 dager i uken. Hvor blir det av fortsettelsen på flere ruter? I måten Ruter uttalte seg for ett år siden så ligger det i kortene at dette kun var begynnelsen.

- Få ned antall forsinkelser kraftig. Mener jeg leste at for trikken så er over 50% av avgangene forsinket. Med forsinket mener de mer enn 3 minutter etter oppsatt rutetid. Det er ALT for dårlig.

- Gjøre hovedtraseer for trikken bilfrie, slik at trikken ikke hindres med å komme frem. Snakker da spesielt om Thorvald Meyers gate, Toftes gate, Vogts gate og Grefsenveien. Men gjelder garantert andre veier også.

- Man må få orden på billettsystemet Flexus. Utrolig hvor mange år som er gått, og minst 600 millioner kroner svidd av på noe som fortsatt kun fungerer sånn halvveis.

Jeg har faktisk svært lite positivt å si om Ruter og måten de drifter kollektivtrafikken i Oslo.

Det må i såfall være at prisen for 30-dagers billett er helt ok, og at reisegarantien er såpass god at man er dekket de gangene tilbudet svikter.

Skrevet

Kollektivtransporten i Oslo driftes av to aktører, Ruter (trikk, t-bane, buss og båt) og NSB (tog).

NSB er et kapittel for seg, og trolig ikke riktig emne å skrive om. Ruter derimot er nok midt i blinken.

Når det gjelder Ruter kan du jo fokusere på ett eller flere av de følgende poengene:

- Virker som våre politikere ikke satser nok på kollektivtrafikken. Den bygges ikke ut eller vedlikeholdes for å holde tritt med befolkningsveksten.

- Generelt overfylt kollektivtransport. I rusjtiden er ståplass mer vanlig enn sitteplass, og det skjer ukentlig at jeg blir frakjørt fordi det ikke er sjanse å få foten innafor døren. Antall avganger må økes og det må settes inn flere leddbusser.

- Sentrumstunnellen (T-banen) er fullstendig sprengt. Det tar tid å bygge en ny tunell (byggetid på 10 år er nevnt) og noe må snart gjøres.

- Ny t-banetunell bør i mine øyne plasseres midt i mellom sentrumstunnelen og Ringen, ikke midt over Grünerløkka som jeg har hørt nevnt som et forslag.

- Vi trenger en masse nye trikker. Flesteparten av trikkene i drift er 30 år gamle, og overmodne for utskifting. De "nye" trikkene fra 1995 er uegnet og bør skiftes ut i samme slenger. Driftsikkerheten er lav og de kan ikke brukes på enkelte trikketraseer.

- Skinnegangen til trikkene har massivt vedlikeholdsetterslep. Man pusser nå opp på Torshov, men det er en masse andre steder der det behøves innsats også.

- Leddbusser på alle avganger.

- Tettere avganger på enkelte bussruter. 5-minutters ruter bør være standard i alle fall i indre by.

- 31- og 37-bussen "åpnet 24/7-ballet", med bussruter 24 timer i døgnet 7 dager i uken. Hvor blir det av fortsettelsen på flere ruter? I måten Ruter uttalte seg for ett år siden så ligger det i kortene at dette kun var begynnelsen.

- Få ned antall forsinkelser kraftig. Mener jeg leste at for trikken så er over 50% av avgangene forsinket. Med forsinket mener de mer enn 3 minutter etter oppsatt rutetid. Det er ALT for dårlig.

- Gjøre hovedtraseer for trikken bilfrie, slik at trikken ikke hindres med å komme frem. Snakker da spesielt om Thorvald Meyers gate, Toftes gate, Vogts gate og Grefsenveien. Men gjelder garantert andre veier også.

- Man må få orden på billettsystemet Flexus. Utrolig hvor mange år som er gått, og minst 600 millioner kroner svidd av på noe som fortsatt kun fungerer sånn halvveis.

Jeg har faktisk svært lite positivt å si om Ruter og måten de drifter kollektivtrafikken i Oslo.

Det må i såfall være at prisen for 30-dagers billett er helt ok, og at reisegarantien er såpass god at man er dekket de gangene tilbudet svikter.

Oi, masse bra innspill her! Tusen takk :)

Skrevet

Det store hovedproblemet for kollektivtransporten her i Oslo, og resten av landet forøvrig, er at kapasiteten er sprengt. Veiene og skinnegangene er stort sett fulle i rushen og det er fint lite man får gjort med det ettersom det rett og slett ikke er mer plass.

Etterslepet av vedlikehold og oppgradering av infrastruktur er jo også ett kapittel for seg selv. Mpt den demografiske utviklingen og befolkningsveksten i byen står vi ovenfor noen enorme og nesten uoverkommelige utfordringer. Trikken tror jeg personlig kommer til og forsvinne etterhvert rett og slett pga falleferdig infrastruktur.

Skrevet

Jeg syntes ruter har et greit kollektivtilbud, og er ikke enig i AB som mener at "nesten alt er dårlig". Kritikken bør faktisk ikke rettes mot Ruter, men mot bevilgende myndigheter. Det er en grense for i hvilken grad man kan drifte kollektivtransport med trange økonomiske rammer. Det skal bygges så fint og flott mange steder, men man vil aldri vedlikeholde.

Det er for mange trangsynte økonomer som sitter på toppen, som bare ser på kortsiktig lønnsomhet. Slik kan de skryte av å ha spart penger til sjefen, mens det med manglende vedlikehold egentlig vil koste mange ganger mer i fremtiden med tanke på vedlikeholdsetterslep. Det er bare det at dette ikke alltid gjenspeiles i budsjetter og regnskap.

Skrevet

Jeg synes ruter er helt OK for de som bor i "gryta" i Oslo, vi som bor utover har veldig dårlig tilbud. På min stasjon går alt helt samtidig (alle 4 bussene OG toget) og that's it. Etter det må vi vente nye 30 minutter.

Og den bussen er kanskje den i Oslo med lengst rute og flest folk. Men leddbussene tok de fra oss i 1999. Nå må vi stå som sild i tønne hele mosseveien ut, og bussjåførene kjører som om de skulle vært ruset. Jeg er ikke spesielt fornøyd.

Skrevet

Men leddbussene tok de fra oss i 1999. Nå må vi stå som sild i tønne hele mosseveien ut, og bussjåførene kjører som om de skulle vært ruset. Jeg er ikke spesielt fornøyd.

Ja, det er ikke spesielt mye leddbusser igjen på noen ruter. Har hvertfall nesten aldri sett dem noe særlig etter 2000-2005. Virker som om de har blitt helt tatt bort.

Utviklingen går jo bare motsatt vei, ved å ta bort geniale ting som leddbusser så blir jo tilbudet dårligere. Jeg husker t.o.m. at på begynnelsen av 2000 så var det jo t.o.m. leddbuss på enkelte nattruter for å gi folk en behagelig mulighet til å komme seg hjem. I dag er det vel "dream on" for akkurat det. Istedet er ruta til det stedet jeg bodde før kuttet helt ut og er slått sammen med en annen rute som går samme veien, men uten kapasitetsøkning...Det ser nesten ut som om målet er å få folk til å slutte å bruke kollektivtransport.

Skrevet

De har også tatt bort og byttet om lokalbussen. Den som gikk fra oss til senteret og til togstasjonen er borte vekk - I stedet fikk vi en som gikk til Bjørndal (helt ubrukelig for oss!).

Noen ganger lurer jeg på hva de som styrer dette tenker med? De tar helt klart aldri buss selv!!

Skrevet

De har også tatt bort og byttet om lokalbussen. Den som gikk fra oss til senteret og til togstasjonen er borte vekk - I stedet fikk vi en som gikk til Bjørndal (helt ubrukelig for oss!).

Noen ganger lurer jeg på hva de som styrer dette tenker med? De tar helt klart aldri buss selv!!

Ja, det er tragisk. Men jeg tipper nok de som styrer med dette gjør så bra de kan ut fra de rammene de får. Det er de som setter rammene jeg lurer litt på, for det er tydelig at de ikke passer til det faktiske behovet. For det var jo faktisk slik at tilbudet var bedre for mange for ca 10 år siden, men så har det gradvis blitt spart inn på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...