Gå til innhold

Dere som begynte på skolen rundt midten av nittitallet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet er egentlig dumt, men jeg og ei venninne klarer ikke å bli enige. Hun er født i 88, jeg i 89, men begge påstår at vi begynte på barneskolen i 1995, altså jeg som seksåring og hun som syvåring. Men hvordan går nå dette an.

Har prøvd å google meg frem til det, men finner ikke klarhet noen steder. På wikipedia står det at grunnskolen ble utvidet tom. seksåringer i forbindelse med L97, men jeg begynte da på seksårsgruppen som nettopp seksåring. Og seksårsgruppen var jo en del av barneskolen? Hadde samme klasserom og samme lærer som senere år.

Min venninne (som er fra Hedmark, ikke i nærheten av der jeg bor, kan det ha noe med saken å gjøre?) begynte i seksårsbarnehage, som altså var en del av barnehagen og ikke skolen.

Er det noen på min alder, eller kanskje enda bedre, noen som var skoleforeldre på den tiden som husker hvorfor det var slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du begynte ikke på skolen før du var 7 år. 6årsklubben var en del av barnehagen for deg, men det er mulig at skolen du begynte på f.eks hadde et sånn "myk overgangs"-prosjekt sammen med barnehagen.

Skrevet

Noen steder ble det kalt 6-årsgruppa, andre steder nullte klasse, det var et år med overgang fra barnshage til skole. Jeg begynte på skolen (1. klasse) i -93, da var jeg fortsatt seks år gammel, men jeg ble sju år et par måneder seinere.

Skrevet

Du gikk på førskole?

Skrevet

Jeg er født i 90, og begynte derfor rett i andreklasse i 97. Det året begynte også 91-kullet, og de begynte i førsteklasse. Året før, i 96, hadde kommunen en slags førskole for noen av oss 90-barna, som skulle fungere tilsvarende den førsteklassen vi har i dag. Sånn sett bagynte også jeg som seksåring selv om reformen ble innført først året etter. Jeg antar at noen kommuner kan ha startet ned en tilsvarende førsteklasseordning også året før,slik at 89-ene fikk benyttet det. Men da har de i så fall gått to år i "første".

Skrevet

Jeg er født i 89, og begynte i 1 klasse i 1996. Hoppet deretter over 2 klasse og begynte rett i 3. klasse pga L97 som gjorde at de som ble født i 1991 som min søster kunne begynne i 1. klasse. De som er født i 90 begynte derfor rett i 2. klasse samme år som de som ble født i 91 begynte i 1.klasse.

Men tror det ble gjort prøveprosjekt i noen kommuner før L97 tredde i kraft. Kanskje derfor dere begynte likt i 1.klasse? :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker ikke helt hvilket årstall jeg begynte på skolen. Men jeg er født i 89 og var 7 år når jeg begynte på skolen.

Det var en ny reform eller noe året etter, slik at kullet mitt hoppet over 2 klasse, og begynte å 3.klasse rett etter første klasse. Altså så må jo de som egentlig skulle begynt i første klasse det året hoppa rett i andre klasse mens 6-åringene begynt i 1.klasse..

Er jeg helt på bærtur nå?

Skrevet

Sønnen min er født i 86, han begynte som 7-åring. Kusinen født året etterpå begynte som 6 åring i det de den gsng kalte 0-klasse. Vi valgte å la han gå det siste året i barnehage, siden både 0-klasse og SFO var helt på begynnerstadiet.Det var frivillig de første årene om de begynte når de var 6 eller 7.

Skrevet

jeg er født i 89, og begynte på skolen da jeg var 7.

Skrevet

Tusen takk alle! :) Da skjønner jeg at dette ble praktisert forskjellig over hele landet :) - hadde aldri tenkt over at andre gjorde det annerledes enn her, så det var litt morsomt å finne ut.

Skrevet

Vi kalte det bare førskole, har aldri hørt ordet seksårsgruppe eller nullte klasse.

Skrevet

vi som er født i 89 hoppa over 2 klasse. jeg begynte da jeg var 7.

Skrevet

Jeg er 88. mod, begynte i 95, hoppet over tredje.

Vi kalte det seksårsgruppe, og dette var en del av barnehagen.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Kommer litt an på når på året du er født også.

Jeg begynte på barneskolen i 99 og var nesten sju år når jeg starta. (Har bursdag tidlig på året)

Skrevet

Jeg er født våren 86, og høsten 92 startet jeg i såkalt "pedagogisk forsøk med seksåringer i skolen". Dette forgikk på altså på skolen, ikke i bhg, og vi hadde skolens ansatte som "lærere"/førskolelærere. Dette var en frivillig ordning, men nesten alle i kullet mitt gikk der. Siden det ikke er obligatorisk, ble det ikke regnet som skolegang, men mer som en veeeeldig utvidet SFO. Året etter startet jeg i førsteklasse, altså som syvåring.

Skrevet

Jeg begynte da jeg var sju år og er født sommeren 89. Mulig du mikser det opp, fordi, ihvertfall på skolen min, hoppa vårt årskull over andre klasse! Så det kan hende du regner i hodet at du har gått ett år mer enn du egentlig har. Vi hoppa ihvertfall over andre klasse.

Skrevet

^Jeg begynte i 95, og er 89-er, så det er flere i alle fall. Har klassebilde som det står høsten 95 på, og foreldrene mine bekrefter at i alle fall jeg ikke mikser det opp. Begynte med andre ord da jeg akkurat hadde fylt 6.

Skrevet

Jeg er 89-modell, og begynte på førskolen da jeg var 6, altså i 1995.

Skrevet

Jeg er født i 89 og jeg begynte på barneskolen som 7åring i 96 :)

Skrevet

Ja, jeg er også 89 og gikk fra 1. til 3. Det spesielle med 89 var at vi akkurat slapp den nye VGS reformen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...