Gå til innhold

Arv av hus, og deling....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Fruen har fått tilbod om å kjøpe eit hus til kr 1mill. som er 500 under takst. Men som er frå ca 1940 og trenger derfor eit løft. Tipper 1-1.5mill.

Huset er igrunn svigerfar som har fått tilbod om å kjøpe fordi eigere ønsker at det skal være i slekta.

Problemet er at fruen ønsker å kjøpe dette, men det skal bare stå på ho!

Kan hende det bare er eg som er litt "negatvi" men føler at om vi skal kjøpe hus bør vi være begge om det, og eige det i lag. Men at ho sef. har forkjøpsrett ved eventuelt salg.

Men så er jo dillema at dette er jo "arv" og svigerfar stiller med gratis materialer til restureringa.

Korleis bør vi gjøre dette?

1. Ho kjøper, pusser opp og betaler ALT.

Ulemper: eg føler ikkje akkurat at dette blir "vårt" hus. Ho sitter med masse lån, og eg sitter med feit konto etter salg av gammal leiligheit. Blir det eit godt utgangspunkt for framtida???

2. Vi kjøper for 1mill,pusser opp og deler alt på 2. ved salg, har ho forkjøpsrett og skal ha 500 må trekast frå før deling.

Ulemper: Matrialene han stiller med bør vell komme ho mest tilgode. Faren er og at om taksten ikkje kommer over det vi har lagt i det, vil eg lide tapet.

3. Svigerfar kjøper hus, pusser opp. får ny takst, og vi kjøper det og deler 50/50.

Nokon som ser andre smarte måter å løyse dette på? Kva er vanlig måte og gjøre slikt på? Kven bør vi ta kontakt med for å eventuelt få hjelp til dette??

Er det bare eg som er vanskelig som ønsker å eige felles??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...