AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #1 Skrevet 21. september 2011 Hei! Jeg og vennina mi bor i en blokk på 6 etasjer hvor det er omtrent 40 leiligheter. inatt klokken 4 ringte det på døra, nede fra gata, i over 10 minutter. vi pleier vanligvis ikke å svare på telefonen, da vi vet at ingen kjente pleier å komme på besøk så sent.. hmpf. Såå, etter 10 minutter med intens ringelyd, (personen sto å ringte og ringte på hele tiden), så tok vi telefonen og hørte i andre enden ei jente som sa hun bodde i en leilighet her. Hun sa nummeret på leiligheten, men vi har fått streng beskjed av sameiet av å ikke slippe inn folk. De folkene som bor her, har nøkkel. jenta sa at hun ikke hadde nøkkel med seg. Javel, dumt for hun. Idag, med to timer for lite søvn, etter denne lille episoden, så vurderer jeg å ringe på til hun som ringte på til oss idag. Jeg vet at hun er et par år eldre enn meg og bor sammen med kjæresten. Jeg er direkte sjokka over at folk tørr å ringe på dørene så sent og ikke i det heletatt har respekt. Hva synes dere? For all del kunne jeg hatt en baby på 1 år liggende, som hele nattesøvnen ble forstyrret av alt bråket (ja, ringeklokka vår er mildt sagt INTENS).
Fluffe Skrevet 21. september 2011 #2 Skrevet 21. september 2011 Forstår jenta godt jeg. Prøv å sett deg i hennes sitvasjon. Stå alene klokka 4 om natten og ingen bryr seg om du har glemt nøkkelen. Litt unøvendig å ringe i 10min(hvis hun virkelig gjorde det) 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #3 Skrevet 21. september 2011 hvis du vet hvem hun er, hvorfor slapp du henne ikke inn? 18
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2011 #4 Skrevet 21. september 2011 ... du er med andre ord ikke spesielt empatisk eller hjelpsom av deg. Får håper du aldri kommer ut for noen uhell eller situasjoner hvor du selv trenger hjel, da 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #6 Skrevet 21. september 2011 Ts her Vet ikke hvem det er, har aldri truffet henne før. Men har sett et jentenavn på postkassa. Vi har fått en streng beskjed om å ikke slippe inn folk uten nøkler. Det er vel andre hun kunne ringt, som familie eller venner, enn mennesker hun aldri har møtt før. Hun kunne vel kanskje ha tulla også å sagt at hun bodde i den leiligheten, og vært en helt annen person. Jeg har ingen oversikt over hvem jeg slipper inn 4 etasjer under meg gjennom dørtelefon. Og hadde ikke særlig lyst til å kle på meg og ta heisen ned for å se. Vi har også systemnøkler, så hun hadde ikke komt seg inn i leiligheten sin engang isåfall. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #7 Skrevet 21. september 2011 Jeg hadde selv blitt dritsur om noen ringte på midt på natta, men jeg har også glemt nøkkel selv et par ganger og vet hvor kjipt det er å skulle begynne å lete etter et midlertidig sted å sove... så jeg hadde kanskje ringt på hos naboer som visste hvem jeg var jeg også, hvis det ikke fantes andre løsninger (hvis samboeren ikke våkner, det ikke er noen vektertjeneste e.l som kan låse opp mot gebyr eller venner jeg kunne sove hos i nabolaget). Jeg kan forstå at du har lyst til å si fra til henne at det ikke er særlig ok å vekke folk midt på natta, samtidig tenker jeg litt at du slapp henne faktisk ikke inn, så du har kanskje ikke lagt opp til noen god dialog. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #8 Skrevet 21. september 2011 Hvis du ikke vet hvem det er forstår jeg godt at du ikke slapp henne inn. Det kan jo ha vært en narkoman e.l som tenkte å sove i oppgangen, men som har sett navnet på ringeklokka eller noe slikt... I såfall kan du jo kontakte naboen og høre OM det var henne som ringte på eller om det var noen andre. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #9 Skrevet 21. september 2011 Hvis man har låst seg ute så hjelper det da ikke mye å komme seg inn i oppgangen. Jeg hadde ikke sluppet inn noen. Vi har hatt problemer med innbudd i kjellerbodene her og alle har fått streng beskjed om å ikke slippe inn noen som ikke skal til en selv. Har man vært på byen og mistet nøklene sine får man overnatte hos venner. 4
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2011 #10 Skrevet 21. september 2011 Jeg vet at hun er et par år eldre enn meg og bor sammen med kjæresten Vet ikke hvem det er, har aldri truffet henne før. Men har sett et jentenavn på postkassa. Står alderen oppført på postkassa og? Beklager, men jeg synes du hørtes litt lite sympatisk ut... 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #11 Skrevet 21. september 2011 Jeg hadde selv blitt dritsur om noen ringte på midt på natta, men jeg har også glemt nøkkel selv et par ganger og vet hvor kjipt det er å skulle begynne å lete etter et midlertidig sted å sove... så jeg hadde kanskje ringt på hos naboer som visste hvem jeg var jeg også, hvis det ikke fantes andre løsninger (hvis samboeren ikke våkner, det ikke er noen vektertjeneste e.l som kan låse opp mot gebyr eller venner jeg kunne sove hos i nabolaget). Jeg kan forstå at du har lyst til å si fra til henne at det ikke er særlig ok å vekke folk midt på natta, samtidig tenker jeg litt at du slapp henne faktisk ikke inn, så du har kanskje ikke lagt opp til noen god dialog. Hva gjør du da? Sover i oppgangen? 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #12 Skrevet 21. september 2011 Om man så hadde slept henne inn, ville hun jo hatt problemer med å komme seg inn i leiligheten. Eller er leiligheten plutselig åpen, når hun kommer seg igjennom ytterdøren? Man ringer ikke på til ukjente kl. 4 på natten, om det ikke gjelder liv og død. Det ville ikke hjelpt henne mye å komme seg inn gatedøren, for leiligheten er nok låst den også. 3
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2011 #13 Skrevet 21. september 2011 ...Du vet hvem hun er, og du lot henne stå ute klokken 4 på natten? Sett deg inn i hennes siuasjon. Det er mørkt, kaldt, og hun er alene i en by midt på natten. Du har ingen steder å gå inn, og du begynner tenke på hvem som bor i samme blokk. Kommer på at det en leilighet med to kvinner, og at risikoen for at noe ille skjer er dermed mye lavere enn hos de andre du kommer på, hvor det er single menn du ikke helt stoler på. Muligheten for at det er et barn i huset er også mindre. Ja, det er ille å bli vekket midt på natten. Men å ikke hjelpe andre bare for å være ekkel? Greit nok om dette gjentok seg natt etter natt, da hadde jeg trolig gitt beskjed om at etter kl -- kom jeg til å koble ut ringerklokken, men et enkeltstående tilfelle? Og du vurderer hevn? Det verste er at jeg er ikke så forferdelig sjokkert. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #14 Skrevet 21. september 2011 Ts her.! er nemlig det som har skjedd litt her også. fremmede folk har blitt sluppet inn og sykkelen min ble frastjålet for ikke så lenge siden. er også mange narkomane her midt i byen. er nok derfor jeg er litt redd. hun kunne kanskje benyttet seg av å ringe en nabo som bor nærmere henne, vi bor ikke i samme etasje engang, så jeg synes det er merkelig. Denne personen kunne jo likesågodt bare sagt at navnet (alle navn henger utforbi døra synlig), og egentlig vært en narkoman osv. DERFOR lukket jeg ikke opp, men har veldig lyst til å gå bort. Jeg ønsker inn en god dialog, men en forklaring på hvorfor hun vekket oss 4 om natten, og jeg sleit skikkelig med å sove etterpå. Hadde jeg lukket henne inn, så hadde hun jo ikke kommet seg inn i sin egen leilighet, så det er noe som skurrer.. 1
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2011 #15 Skrevet 21. september 2011 Forskjellen på å sove ute, og på å sove i oppgangen er ganske så stor. Dåde når det gjelder tempratur, og sikkerhet. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #16 Skrevet 21. september 2011 Jeg skulle jammen meg vært bra desperat og tom for andre løsninger før jeg hadde ringt på hos andre. Har jeg glemt/mistet nøklene, så er det MITT ansvar, og jeg som får ta støyten for det. Jeg forstår at ikke alle har muligheten til å finne en venn de kan sove hos, eller ta inn på et hotell/vandrehjem. Det burde uansett være muligheter man sjekker ut først. Om det er ordentlig møkkavær så skjønner jeg jo også at det er bedre å sitte i trappeoppgangen enn utendørs, men å ringe på hos ukjente? Hvorfor ringte hun ikke på hos sin nærmeste nabo, som sikkert kjenner igjen ansiktet hennes? 2
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2011 #17 Skrevet 21. september 2011 Ts her.! er nemlig det som har skjedd litt her også. fremmede folk har blitt sluppet inn og sykkelen min ble frastjålet for ikke så lenge siden. er også mange narkomane her midt i byen. er nok derfor jeg er litt redd. hun kunne kanskje benyttet seg av å ringe en nabo som bor nærmere henne, vi bor ikke i samme etasje engang, så jeg synes det er merkelig. Denne personen kunne jo likesågodt bare sagt at navnet (alle navn henger utforbi døra synlig), og egentlig vært en narkoman osv. DERFOR lukket jeg ikke opp, men har veldig lyst til å gå bort. Jeg ønsker inn en god dialog, men en forklaring på hvorfor hun vekket oss 4 om natten, og jeg sleit skikkelig med å sove etterpå. Hadde jeg lukket henne inn, så hadde hun jo ikke kommet seg inn i sin egen leilighet, så det er noe som skurrer.. Det tror jeg folk flest forstår, og er milevis fra "så vurderer jeg å ringe på til hun som ringte på til oss idag". Det er lett å misforstå som "jeg fikk ikke sove i natt, så nå er det hennes tur!"
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #18 Skrevet 21. september 2011 Så mange voldtekter som skjer fortiden og du lar ei jente så ute alene? alt du bryr deg om er nattesøvnen. 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #19 Skrevet 21. september 2011 ...Du vet hvem hun er, og du lot henne stå ute klokken 4 på natten? Sett deg inn i hennes siuasjon. Det er mørkt, kaldt, og hun er alene i en by midt på natten. Du har ingen steder å gå inn, og du begynner tenke på hvem som bor i samme blokk. Kommer på at det en leilighet med to kvinner, og at risikoen for at noe ille skjer er dermed mye lavere enn hos de andre du kommer på, hvor det er single menn du ikke helt stoler på. Muligheten for at det er et barn i huset er også mindre. Ja, det er ille å bli vekket midt på natten. Men å ikke hjelpe andre bare for å være ekkel? Greit nok om dette gjentok seg natt etter natt, da hadde jeg trolig gitt beskjed om at etter kl -- kom jeg til å koble ut ringerklokken, men et enkeltstående tilfelle? Og du vurderer hevn? Det verste er at jeg er ikke så forferdelig sjokkert. Jeg vet ikke hvordan hun ser ut eller hun vet heller ikke hvem jeg er.Hadde jeg sett hun på gata hadde jeg ikke visst hvem det var. Hun vet heller ikke noe om det var barn i huset. Jeg hadde nettopp besøk av min familie, samt mine småsøsken, så sjansen kunne værr det. Å hjelpe andre er en ting, men når eg ikke vet hvordan personen ser ut og kun vet fornavnet, så tar jeg ikke sjangsen på å slippe folk inn. Skulle hun bare ha sovet i gangen da eller!? Jeg kan forresten ikke koble ut ringeklokken her jeg bor. Vi har dørtelefon uten kamera, så det går ikke an å se, men bare høre. Jeg vurderer ikke hevn, hvem har sagt det? Jeg ønsker bare å spørr om episoden. Når det har skjedd så mange tyveri fordi folk slipper inn ukjente, som går ned i kjelleren og herjer med biler og sykler, og tar blant annet min sykkel, så er det ikke rart jeg er skeptisk.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #20 Skrevet 21. september 2011 Jeg skulle jammen meg vært bra desperat og tom for andre løsninger før jeg hadde ringt på hos andre. Har jeg glemt/mistet nøklene, så er det MITT ansvar, og jeg som får ta støyten for det. Jeg forstår at ikke alle har muligheten til å finne en venn de kan sove hos, eller ta inn på et hotell/vandrehjem. Det burde uansett være muligheter man sjekker ut først. Om det er ordentlig møkkavær så skjønner jeg jo også at det er bedre å sitte i trappeoppgangen enn utendørs, men å ringe på hos ukjente? Hvorfor ringte hun ikke på hos sin nærmeste nabo, som sikkert kjenner igjen ansiktet hennes? Samme her. Står man utenfor huset kl fire på natta ringer man rundt til venner og familie til man finner noen man kan overnatte hos, man står ikke på dørklokka til ukjente naboer i ti minutter. Eier ikke folk normal folkeskikk, eller? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå