Gjest Anonymous Skrevet 2. desember 2003 #1 Skrevet 2. desember 2003 Jeg har en jobb hvor jeg sitter ved pc og tegner 99% av tiden, dvs bruker pcmusa hele tiden. De siste 2 ukene her jeg begynt å få problemer med at lillefingeren på høyrehånda (musehånda) sovner (dovner bort) til stadighet. Det er ikke vondt, men veldig irriterende, og jeg må reise meg og riste på hånda og tøye og bøye en stund for å få tilbake følelsen i den. Jeg har prøvd å regulere høyde på stol/bord og prøvd å endre sittestilling, men det hjelper ikke noe særlig. Noen som vet hva som er årsaken? Noe jeg kan gjøre sånn bortsett fra å ta flere pauser? Det blir bare verre og verre.
Englepusen Skrevet 2. desember 2003 #2 Skrevet 2. desember 2003 Les denne artikkelen: http://www.lommelegen.no/art/art2504.asp Variasjon i sittestilling og varierte arbeidsoppgaver er nok det eneste som hjelper.. Kroppen er ikke skapt for å gjøre den samme bevegelsen hele tiden.
Gjest Anonymous Skrevet 3. desember 2003 #3 Skrevet 3. desember 2003 Varierte arbeidsoppgaver ja, kan ikke noen fortelle det til sjefen min?? Vel, jeg prøver å variere sittestillingen, så mye det lar seg gjøre forran en pc... Og så skal jeg få meg en musematte med støtte for håndleddet. kanskje det hjelper. Er veldig fysisk aktiv på fritden, men på jobb er det lite mulighet til å få rørt på seg desverre. Det er flere her som sliter med nakke og rygg.
Gjest Turi Skrevet 3. desember 2003 #4 Skrevet 3. desember 2003 Opp og bevege seg en gang i timen, det er en god start. Trenger ikke være lenge, men bevege armer og fingre litt. Mange funksjoner på PCen som du styrer med mus, kan like godt styres med tastaturfunksjoner (om du ikke jobber grafisk da...). Feks. kan alle menyer i alle programmer like gjerne kjøres i gang med tastaturkombinasjoner. Lær deg dem, så slipper du å bruke musa så mye. Kopier=ctrl+c - lim inn=ctrl+v, merking gjør du med piltaster og shift-knappen, gjøre skrift fet =Ctrl+f/Ctrl+b etc. etc. Da jeg jobbet grafisk, fikk jeg meg en såkalt "trackball"-mus. Dvs. en mus jeg ikke trengte å flytte på - den hadde en stor kule som styrte musepekeren - og som jeg kunne bruke ulike fingre for å styre. Tar litt tid å lære seg, men jeg ble kvitt problemene i hånden. Ellers er også musematte med håndleddsstøtte greit å prøve, det kan hende du "knekker" i håndleddet slik at blodtilførselen til lillefingeren din blir presset.
Joey Skrevet 5. desember 2003 #5 Skrevet 5. desember 2003 Du kan ha fått det som kalles "thorasic outlet syndrome": Når du sitter stille ved dataen lenge hver dag bestemmer kroppen din seg for å korte inn brystmusklene. Kroppen spesialiserer seg veldig lett. Den lille brystmuskelen, pectoralis minor, blir til slutt så kort at den klemmer inn blodårer og nerver son går ut i hånden. Test: få noen til å kjenne på pulsen i håndleddet ditt i vanlig sittende. Når dere finner pulsen, hold grepet og löft armen og hånden over hodet. Forsvinner pulsen? Det kan bety at muskelen strammer på blodomlöp/nerve. What to do: strekke ut musklene. Om du trener på et gym, få en PT eller instruktör til å vise deg. Om du ikke trener: gå til massör/fysioterapaut/naprapat el. NB: strekk på lille brystmuskelen, ikke bare store. Lykke til
villkatt Skrevet 5. desember 2003 #6 Skrevet 5. desember 2003 Jeg vil tro det har noe med hvordan du holder rundt musen, har selv opplevd det samme ved intens ps2spilling;) Hva med å prøve en ny mus, det finnes så utrolig mange å velge mellom nå, prisen ligger vel rundt en 500kr, men når du bruker den så mye er det vel verdt det?!? De er faktisk veldig gode å holde på, og du kan finne en som er perfect for deg til ditt bruk;)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå