Gå til innhold

"elektronisk" bankort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg la merke til at jeg og søsteren min hadde 2 forskjellige bankkort som vi har fått av DNB. Den ene er grønn og har en lang kode på den, mens på søsteren min sin kort står det "elektronisk kort". Og hun har heller ikke noe lang kode på kortet som man vanlig vis bruker for å oppgi, når man skal kjøpe noe på nett.

Så nå som hun skal kjøpe flybilett via nett, får hun det heller ikke til. Så jeg lurte på om det i det hele tatt er mulig å kjøpe noe på nettet med slike kort :lete:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, da har hun nok et slags ungdomskort som gjør at man ikke kan benytte seg av slike betalingordninger.

Noen steder kan man bestille billetten, så motta en mail med informasjon om overføring av beløp til reisebyråets konto. F.eks tror jeg travelstart.no gjør det slik.

Skrevet

Hun har nok det enkleste DnbNOR-kortet som kun kan brukes i betalingsautomater og til å ta ut penger. Altså er BankAxcept kort, det kan ikke brukes ved f.eks. netthandel. Mens du vel har Visa eller noe.

Skrevet

Det heter bankkort. Electron betyr at man ikke har visadelen som gjør at man feks kan gjøre kjøp over internett. Man får heller ikke betalt om bankterminalen skulle ha problemer og en får reserveløsning.

Skrevet

Hun har nok det enkleste DnbNOR-kortet som kun kan brukes i betalingsautomater og til å ta ut penger. Altså er BankAxcept kort, det kan ikke brukes ved f.eks. netthandel. Mens du vel har Visa eller noe.

Jamen......det sto visa på den også da!!??!! :sukk:

Skrevet

Kan man bruke slike kort til å ta ut penger, dersom man i utlandet????

Skrevet

Det kommer an på. Det er ikke noe med Visa Electron som gjør at du ikke kan ta ut penger i utlandet, men banken kan ha egne regler for ungdomskort eller kontotypen kortet er knyttet til som hindrer uttak i utlandet. Hør med banken. Noen banker har sperre for utenlandsbruk hvor du kan gå inn og åpne selv for hvilke land/soner du vil bruke det i i nettbanken. Dette for å forhindre svindel dersom kortet blir skimmet.

Skrevet

Jamen......det sto visa på den også da!!??!! :sukk:

Visa Electron ja.

Skrevet

Mest sannsynlig ikke.

Skrevet

Mest sannsynlig ikke.

Som jeg sa over, sjekk med banken. Jeg hadde ungdomskort med Visa Electron da jeg var yngre, og det fungerte helt fint i utlandet.

• Liker 3
Skrevet

Ok folkens.....takk for svar :D

Skrevet

Jeg fikk ikke til å ta ut penger fra minibank i København den tiden jeg hadde Visa electron. Kunne bruke kortet inne i de fleste butikker, men fikk ikke til å ta ut cash:s Men det er jo bare å gå i banken å be om å få et vanlig visakort da.

Skrevet

Jeg har visa electron, og har kortnr, det 16sifrede nr som er uthevet på vanlige visakort. Jeg handler på nett, både norske og utenlanske sider.

De eneste gangene jeg ikke får brukt kortet er når det ikke er noen online kontakt med banken, og det hender som regel når banken har en form for oppdatering. Jeg får også handlet på reserveløsning om det er noe problemer med terminal feks på utesteder.

Det finnes forskjellige typer visa electron. Jeg jobber i en bransje som gjør at jeg ofte tar i mot betaling med kort, så ser forskjellig typer.

Du har en type visa electron som ikke har noe kortnr. Det er rene betalingskort, man har på ingen måte noen som helst mulighet til å hverken handle på nett eller autorisere (reservere beløp på konto) med slike kort. Det er gjerne ungdom, gamle folk eller de som er så dårlige til å betale for seg at banken ikke tar noen som helst risiko og nekter de andre kort.

Visa electron med kortnr. Fungerer som tidligere nevnt akkurat som annen visa, men betinger i utgangspunktet online kontakt med banken.

Vanlig visa (debet). Der er kortnr uthevet, og man kan bruke det uansett om man ikke er online med banken eller ikke, og overalt de tar visa. Der har du utgangspunktet ikke lov til å bruke mer enn det er på kontoen, men siden man ikke får sjekket konto om man er offline med banken så kan man bruke reserveløsningen.

Visa med kredittdel. Fungerer som vanlig visa, men man har kontokreditt. Dvs man kan overtrekke kontoen til den grensen som banken har satt om du vil (vær oppmerksom på rentebetingelsene) Dette fungerer som et kombinert kreditt/debetkort

Visa gold. Det er et rent kredittkort. Man kan bruke det innenfor den kredittgrensen man har. Den er da ikke tilknyttet noen konto, man får regning fra kortselskapet, og må betale alt innen måned eller to uten å få renter på det. Om man ikke betaler det inn i rett tid så må man betaler ganske mye i renter for å ha brukt kreditt, men man må betale avdrag. Dette er et meget dyrt kort å ha om du ikke bruker det på rett måte. Om du har sett luksusfellen så ser du hvordan det har gått med mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...