Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nettopp tatt Clearblue El test og det var negativ. Men jeg ser på pinnen at det står en blå linje og en veldig svak blå linje til ved siden (litt som graviditet test). Hva betyr den svake linjen? At LH er på vei opp? Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Test-streken vil alltid ha farge på en eggløsningstest, i motsetning til på en graviditetstest. Man har alltid hormonet LH i blodet. Når LH når en topp (denne er ganske bratt og høy) starter prosessen som fører til at egget slippes. Derfor vil man ca 12-48 timer før eggløsning få en test-strek som er sterkere enn kontrollstreken.

Det er altså helt normalt at streken alltid har farge, og det betyr ikke noe som helst. Enkelte opplever at testen blir sterkere og sterkere jo nærmere eggløsning man kommer. Jeg har erfart at den svinger mer med konsentrasjon på urin og når på døgnet man tar den.

Skrevet

Jeg bruker EL-temaet for mitt spørsmål. Jeg antar at jeg er inn i EL-perioden nå, men EL-testene viser ingenting, dvs negative. Er det mulig å miste EL når man bruker testen en gang hver dag i samme tid (jeg gjør det ca kl.7 når jeg våkner). Jeg begynner å tvile på at jeg har EL, har ingen EL symptomer og vi har :sengekos: i 3 PP allerede ganske ofte særlig rundt EL dagene. :tristbla:

Skrevet

Jeg bruker EL-temaet for mitt spørsmål. Jeg antar at jeg er inn i EL-perioden nå, men EL-testene viser ingenting, dvs negative. Er det mulig å miste EL når man bruker testen en gang hver dag i samme tid (jeg gjør det ca kl.7 når jeg våkner). Jeg begynner å tvile på at jeg har EL, har ingen EL symptomer og vi har :sengekos: i 3 PP allerede ganske ofte særlig rundt EL dagene. :tristbla:

Ja, du kan ha kort høy LH stigning. Forsøk temping i stedet om du er usikker på om du har EL.

Skrevet

Det er anbefalt å teste etter EL på ettermiddag/kveld, ikke om morgenen som for graviditetstester. LH-stigningen starter som regel først litt utpå dagen.

Som sagt over her så vil temping kunne gi deg svar på OM du har EL. EL-tester gir kun beskjed om at kroppen prøver å slippe et egg, ikke at den faktisk klarer det.

Skrevet

Det er anbefalt å teste etter EL på ettermiddag/kveld, ikke om morgenen som for graviditetstester. LH-stigningen starter som regel først litt utpå dagen.

Som sagt over her så vil temping kunne gi deg svar på OM du har EL. EL-tester gir kun beskjed om at kroppen prøver å slippe et egg, ikke at den faktisk klarer det.

Trur ikke det er helt riktig. LH stigningen kan komme når som helst på døgnet. Årsaken til at du ikke skal teste på morgenurin er at man alltid har LH i urinen, og at morgenurinen er så konsentrert at man kan få et falskt positivt resultat.

Skrevet

Trur ikke det er helt riktig. LH stigningen kan komme når som helst på døgnet. Årsaken til at du ikke skal teste på morgenurin er at man alltid har LH i urinen, og at morgenurinen er så konsentrert at man kan få et falskt positivt resultat.

All info jeg har lest om dette sier hvertfall at det anbefales ettermiddagen fordi det er vanligst at LH-stigningen begynner etter at du har stått opp.

The LH surge is, alas, very brief - and in order to detect the LH surge, a woman needs to test at the right time of the month - and the right time of day. As LH is produced by the body in the morning, mid-afternoon is considered the ideal time to test.

Hentet herfra.

Skrevet

All info jeg har lest om dette sier hvertfall at det anbefales ettermiddagen fordi det er vanligst at LH-stigningen begynner etter at du har stått opp.

Hentet herfra.

Nei, LH stigningen kan komme når som helst på døgnet. Det varierer fra kvinne til kvinne og fra syklus til syklus. Jeg er godt drillet i dette gjennom tre år med prøving og utredning :) Se på hvilket som helst pakningsvedlegg for eggløsningstester - hadde det vært slik at LH toppen alltid hadde vært om ettermiddagen ville enhver bruksanvisning angitt at det var da du skulle teste.

Skrevet

Bare for å ha sagt det: Jeg har ikke utslag på EL-tester hele tiden. Begynner gjerne å få litt farge på teststreken 4-5 dager før EL, og så blir den gradvis sterkere til den forsvinner.

Jeg har opplevd å måtte teste to ganger for dagen for å oppdage stigningen (som da var på ettermiddagen) med sånne billige strimler. Med vanlige staver fra billig-tester, har det holdt å teste hver morgen.

Anbefaler deg også å tempe, så vet du sikkert at EL har vært

Skrevet

Uansett høy konsentrasjon i morgenurinen, er de fortsatt negative. Da er det sikkert ikke noe EL. Jeg bruker Clearblue EL tester og der står det at det passer med morgenurinen også. Ja ja, det er viktigere å :sengekos: enn å få positiv EL test, men ville vært greit å få noe positivt ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...