Gå til innhold

Prest

Gjest anonym

Fremhevede innlegg

Skrevet

Poirot::Hun sa jo att hun kunne betale for presten da!!!

:roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Poirot::Hun sa jo att hun kunne betale for presten da!!!

:roll:

Kanskje han/hun skal på hytta...

Skrevet

Jeg kan ikke love noe, men det kan hende kunne hjelpe med prest.

Jeg har nemlig ei venninne som er prest, men som ikke jobber som det nå. Det er mulig hun kunne tenke seg å vie noen (ikke gratis, naturligvis. Tenker at en tusenlapp ville være naturlig).

Skriv gjerne en pm, så kan jeg bringe det videre.

Skrevet

Til alles opplysning er det et fastsatt gebyr som gjelder dersom man vil leie en prest. Presten har ikke anledning til å avtale et annet gebyr. Dette gebyret er på 950 kr pr vielse.

Skrevet

Smart gebyr - under 1000 kroner er jo skattefritt...

Skrevet

Merkelige greier. Hos oss sa kirken at vi enten kunne leie presten i kirken vi skal gifte oss i, men ikke sogner til, eller vi kunne bruke presten i kirken vi sogner til, gratis.

Vi har snakket med alle og det var ikke noe problem å bruke presten vi sogner til i kirken vi ikke sogner til.

Er det virkelig så nødvenig å være firkantete da???? :o

Skrevet
Smart gebyr - under 1000 kroner er jo skattefritt...

Det har faktisk ingenting med skatt å gjøre.

Presten må betale skatt for dette. Dette beløpet er det presten får for en vielse hvis vedkommende må ta vikartjeneste utenfor sitt prestegjeld.

Det er dette som dekkes inn med gebyret.

Innenfor eget prestgjeld dekkes dette av prestens ordinære lønn og regnes inn i arbeidstiden.

Skrevet

Litt utenfor tema, dette, men: Hvis man ikke jobber som prest, men er ordinert, og derfor foretar en enkelt vielse, skal man skatte da? Jeg tror ikke det.

Skrevet

Kommer vel an på om h*n gjør dette en enkelt gang uten å ha annen jobb, eller om vedk. tjener disse pengene i tillegg til ordinær lønn, vil jeg tro...

Jeg betaler iallefall gladelig 950 kroner hvis vi bare får en prest....

Gjest Anonymous
Skrevet

Prester bor IKKE i kirken ;). SKulle tatt seg ut.... Men ofte i en bolig i nærheten. Men når det er sagt: tror så mange som 90% av prestene i Oslo må skaffe bolig selv, så det er de færreste som bor like ved kirken.

Fra spøk til alvor Tex: presten i Mortensrud/Klemetsrud vet jeg har viet folk andre steder enn i disse kirkene. Han er veldig hyggelig og heter Espen. Ring ham og sjekk om han har mulighet da! Vet at han har fått betalt, men det er sikkert de 950,- som dere snakker om (helt ok med gebyr synes jeg: ofte jobber de da på det som er fridagen deres, eller de får "dobbel" jobb. Vi andre får jo også betalt for overtid etc.)

Fortell oss hvordan det går da Tex!

Skrevet

Det har vært endel snakk om hvilken menighet man hører til her, så mitt spørsmål er da om det er der man er oppvokst eller der man bor.

Vil man kunne få problemer med å gifte seg i menigheten der man er oppvokst og der forelsdrene fremdeles bor?

Må man betale for vielse i kirken der man er oppvokst, men ikke der man bor?

Skrevet
Det har vært endel snakk om hvilken menighet man hører til her, så mitt spørsmål er da om det er der man er oppvokst eller der man bor.

Vil man kunne få problemer med å gifte seg i menigheten der man er oppvokst og der forelsdrene fremdeles bor?

Må man betale for vielse i kirken der man er oppvokst, men ikke der man bor?

Vi skal gifte oss der jeg er oppvokst, men ikke bor, og vi fikk det til "lokal" pris (må betale litt fordi det ikke er den vanlige kirken).

Skrevet

Hmmm... Da må jeg huske på å spørre om det samme. Kirkekontoret nevnte ingenting om betaling når jeg snakket med de.

Skrevet

Man hører til menigheten der man bor nå. Menigheten plikter å vie alle som sogner til kirken hvis de ønsker det.

Kirken jeg jobber i er en veldig populær vielseskirke, og alle som bor utenfor menigheten må søke om vielse. Gyldig grunn er da at man enten er døpt eller konfirmert i kirken. Fyller man ett av disse kriteriene får man gifte seg i kirken, men stiller lenger bak i køen enn de som bor i menigheten. Regner med at de har lignende regler andre steder.

Skrevet

Alle sykehus og fengsler har også prest som jobber der, vi har hentet inn en gammel sykehusprest som skal vis oss. Så om du ikke kjenner noen kan du jo prøve der.

Skrevet

Dere som vet så mye: hvor lang er flyttemarginen for å høre til en menighet? Jeg vil gjerne gifte meg i kirken jeg hører til nå, men skal ikke giftes før til neste år og da har vi nok flyttet innenbys. Jeg vet ikke hvor stort sognet er, men her i trondheim er det jo kirker på hvert gatehjørne så det er vel reell sjans for at jeg ikke hører til nidarosdomen lengre da. Og den er jeg så glad i. Da blir jeg kanskje nektet pga stor pågang, må helt sikkert ut med 5000 som er satsen deres for folk utenfor sognet..

Jeg kan godt donere 5000 til kirkens restaureringsarbeider, men ikke akkurat når jeg skal betale for bryllup kanskje. Hittil har jeg tenkt at jeg må koordinere så jeg får bestilt dato før adressen endrer seg eller noe..

Skrevet

Man har krav på gratis vigsel i den kirken i det sognet man har folkeregistrert adresse når vigsel skal skje.

Var det forståelig?

Det gjelder hver av brudefolkene dersom de har ulik folkeregistrert adresse før vigsel. Det vil si at du har rett på gratis vielse enten der mannen er folkeregistrert eller der du er folkeregistrert.

Det betyr at dersom en er student og fremdeles er folkeregistrert hos mor og far, er det den kirken man sogner til uansett om man har bodd langt borte som student.

Veslebråka.

Det med sognegrenser i byen er litt komplisert. Ettersom Nidarosdomen opprinnelig ikke er en sognekirke er ikke grensene helt logiske. Den eneste måten du kan finne ut hvilke gater som hører til hvilken kirke er å snakke med menighetskontoret eller kirkevergen.

Skrevet

Det jeg glemte å skrive er at det jeg skrev er reglene for betaling. Det er ikke slik at alle kirker tar betalt for å vie folk som ikke bor der.

Her i kommunen får alle gifte seg gratis.

Det er opp til hver menighet å bestemme om de skal ta betalt. Det er vanlig at de kirkene som er mest belagt (som nidarosdomen) er dyrest.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...