Gjest Tex Skrevet 2. desember 2003 #1 Skrevet 2. desember 2003 Vi mangler fremdeles prest, vi da.... Nå som det begynner å korte ned på antall gjenværende måneder kunne det kanskje være på sin plass å få booket en... Noen som har lure tips? Presten i kirken vi skal gifte oss i vil ikke, fordi vi ikke hører til der. Presten her vi hører til vil ikke vie oss m.m. vi flytter vielsen til hans kirke..... Morsomt.....
Arwen Skrevet 2. desember 2003 #2 Skrevet 2. desember 2003 Jøsses :o merkelig at de skulle være så vanskelige. Presten i vår krike var veldig hjelpsom, kanskje du skulle spørre han.?.?
Green Skrevet 2. desember 2003 #3 Skrevet 2. desember 2003 Uff, så kjedeleg! Eg har også eit mogleg presteproblem. Men ikkje så alvorleg som ditt. Eg har ein prest til feil klokkeslett, men vil gjerne ha ein anna prest til rett klokkeslett, men han veit ikkje om han kan før i april. Trur du får prøve "desperat bridezilla"-trikset når det nærmer seg. Eller byrje å gå på gudsteneste og smiske med presten på kyrkjekaffien etterpå
tuji Skrevet 2. desember 2003 #4 Skrevet 2. desember 2003 Jeg forstår at presten i kirken dere sogner til ikke har anledning/lyst til å vie dere i en annen kirke, men ikke at presten i kirken dere gifter dere i ikke vil! I de fleste kirker kan man "leie" presten som jobber der til å gjennomføre vielsen. Spør om de ikke har en ordning der man betaler for de ekstra utgiftene! Hvis ikke det går, håper jeg at dere kjenner en eller annen prest som vil vie dere.
Gjest Tex Skrevet 2. desember 2003 #5 Skrevet 2. desember 2003 Vi har sagt til presten at vi gjerne betaler, men han vil ikke..... I følge et menighetskontor jeg akkurat tigget prest fra (uten å få svar) har menigheten her plikt til å stille m prest. Men det sier ikke prestekontoret her.....
Green Skrevet 2. desember 2003 #6 Skrevet 2. desember 2003 Ja, det der synast eg høyrast veldig merkeleg ut. Dei må jo ha ein slags praksis på folk som ikkje tilhøyrer den kyrkja og gifter seg der!?
Saeria Skrevet 2. desember 2003 #7 Skrevet 2. desember 2003 Det var da merkelig. :-? :o Hvorfor ikke ta kontakt med Den Norske Kirke på www.kirken.no? Kanskje de vet noe mer om det. Husker min søster hadde store problemer med å få døpt sin eldste datter fordi hun og faren ikke var gift. Presten ville presse dem til å gifte seg først. Da de sa nei, fikk de klar beskjed om at den neste ungen IKKE ville bli døpt av han, så lenge de ikke tok til fornuften og giftet seg. :o :evil:
Gjest Tex Skrevet 2. desember 2003 #8 Skrevet 2. desember 2003 Det er mange rare prester. Men det burde jo eksistere et regelverk som er klart på dette området?
Jens Skrevet 2. desember 2003 #9 Skrevet 2. desember 2003 Veldig rart. Vi har motsatt problem. Vi bor ett stykke unna kirken vi skal vies i, så vi må da ha med prest fra der vi bor!Prest får vi ikke ordnet før etter jul
Gjest ringblomst - ulogget Skrevet 2. desember 2003 #10 Skrevet 2. desember 2003 Tex, skulle dere gifte dere i Bekkelaget kirke? Kom til å tenke på at kanskje presten i Lambertseter kirke vil? Skal visst nok ikke være vielser så ofte i Lambertseter, så kanskje h*n synes det er hyggelig med en vigsel selv om det ikke er i h*ns kirke? Verdt et forsøk i hvert fall. Ellers er det jo mange andre kirker i omegn som man kan høre med: Nordstrand, Klemetsrud, Holmlia mfl. Lykke til!
hallingbrud Skrevet 2. desember 2003 #11 Skrevet 2. desember 2003 Dette høres ut som en dårlig roman fra 1800-tallet! Jeg trodde ikke det fantes sånne prester lenger (sånne som ikke vil døpe barn uten gifte foreldre, ikke vil vie folk som ikke tilhører den kirken osv.)
Gjest Tex Skrevet 2. desember 2003 #12 Skrevet 2. desember 2003 Nå har jeg akkurat snakket m Lambertseter igjen og de har en annen vielse i egen kirke akkurat da, så de kan ikke.... Nå vet jeg rett og slett ikke lengre... Det eneste de kunne tilby oss var å flytte vielsen til klokka 15....
lampeskjerm Skrevet 2. desember 2003 #13 Skrevet 2. desember 2003 Hei igjen Tex. Synd at du skal gifte deg så langt unna, ellers skulle jeg gjerne ha hjulpet:) Det kan være lurt å ta en telefon til Oslo bispedømmekontor. Der har de oversikt over vikarprester og pensjonerte prester. Jeg kan godt tenke meg at noen av dem gjerne kan vie dere. Det er også mange prester som ikke jobber som prest, men som av og til tar på seg vielser o.l. Det kan nok også bispedømmekontoret svare på. Lykke til!!!!!!!!!!!!!! Hilsen Lampeskjermen
Gjest Poirot Skrevet 2. desember 2003 #15 Skrevet 2. desember 2003 Ellers er jeg grundig deppa, har akkurat fått beskjed fra vårt siste prestehaølmstrå at de ikke kan hjelpe oss m prest. Forferdelig trist, og nå er jeg helt hjelpesløs her..... Skrev du dette før eller etter gule sider? Håper det ordner seg (og det gjør det alltid!)
Gjest Tex Skrevet 2. desember 2003 #16 Skrevet 2. desember 2003 Jeg skrev det FØR gule sider, og nå har jeg snakket m det første hyggelige prestesaken-mennesket noen sinne! Hun var veldig hjelpsom og lovet at "det skulle ordne seg", så nå venter jeg på telefon fra en fyr som visstnok kunne skaffe meg en prest!! Jeg har aldri vært så glad i en lampeskjerm noengang!!!! Tusen millioner takk!!! *håpe at alt ordner seg nå*
tuji Skrevet 2. desember 2003 #17 Skrevet 2. desember 2003 Dette høres ut som en dårlig roman fra 1800-tallet! Jeg trodde ikke det fantes sånne prester lenger (sånne som ikke vil døpe barn uten gifte foreldre, ikke vil vie folk som ikke tilhører den kirken osv.) Sannsynligvis er det ikke presten som har bestemt dette. Jeg kan tenke meg at det har blitt stor pågang, slik at menighetsrådet har vedtatt at alle utensogns vielser skal foregå med "medbrakt" prest. Nå har jeg sjekket dette litt, og slik er reglene: Når et par ikke vil gifte seg i kirken de sogner til (altså bor i nå), er det egentlig ingen som er forpliktet til å sørge for prest. Ikke menigheten de sogner til, og ikke menigheten de skal gifte seg i. Det er brudeparets eget ansvar.
jea Skrevet 2. desember 2003 #18 Skrevet 2. desember 2003 Håper det ordner seg for dere!! Rart att de skal være så vanskelige da :-?
Gjest Poirot Skrevet 2. desember 2003 #19 Skrevet 2. desember 2003 Håper det ordner seg for dere!! Rart att de skal være så vanskelige da :-? Pleier du å jobbe gratis på en lørdag?
tuji Skrevet 2. desember 2003 #20 Skrevet 2. desember 2003 Pleier du å jobbe gratis på en lørdag? Bor ikke presten i kirken, da? :o
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå