Gå til innhold

Normalt at foreldre tar penger fra barna sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja? Jeg bor hjemme hos mammaen min, hun var ikke verdens beste råd, i tillegg er hun veldig dårlig med penger, prioriterer å dra ut på byen i stedet for å betale regninger f.eks.

I dag våknet jeg av at døra til soverommet mitt var åpen, kan ikke huske at hun har snakka til meg eller prøvd å vekt meg, tenkte ikke stort mye mer over det, til senere jeg følte jeg at jeg bare måtte sjekke lommeboka mi, og joda, der hadde hun tatt visakortet mitt, så jeg sjekka nettbanken min, og joda, hadde hun ikke tatt ut 1000kr. Plus 150kr, til kontant kort. Da hun kom hjem forlangte jeg at hun skulle betale meg tilbake pengene mine (Hun skylder meg også 3000kr fra før av) men da sa hun at hun ikke skylder meg en dritt, fordi jeg bor gratis, får mat og betaler i grunn ingenting, eller jo, telefonregningen min, som hun ringer til utlandet med, som sikkert havner på rundt 2000kr hver månde, som hun lover at hun skal betale, men aldri betaler. Jeg blir frustrert, det er jo mine penger, hun kunne i alle fall ha spurt meg først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er IKKE normalt! Det er tyveri og ta ut penger på andres kort uten tillatelse. Ring banken og be om ny pin-kode. Jobber du kan du jo betale litt leie da...

• Liker 10
Skrevet

Det er galt å lyve, men jobber du og er myndig så forstår jeg henne på et vis. Man skal klare å betale litt for seg uten at foreldrene ber om det.

Skrevet

Også får jeg legge til at du må holde pinkodene dine privat..

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke moren din stjele penger fra deg. Det er galt.

Men du betaler ingenting hjemme, sier du. Da lurer jeg på, hvor gammel er du?

• Liker 1
Skrevet

Oi, vet ikke hvor jeg fikk lyve fra. Beklager den, mente såklart stjele!

Skrevet

TS her.

Jeg har ikke jobb, og bor hjemme pga depresjoner og ensomhet. Får kun penger fra lånekassen (stipend og lån) som er ca 3-4000 i månden, og de trenger jeg jo selv, til telefonregning, tilbake betaling av mobil, busskort og mat på skolen osv. Jeg er 18, men gir henne jo ingen rett til å plutselig forlange at jeg skal betale for mat og sånn, da burde hun jo i alle fall avtale noe med meg før hun bare plutselig stjeler kortet mitt og tar pengene mine. Hun skylder meg også en del på Mastercardet mitt som er pain in the ass å betale tilbake, siden jeg konstant trenger penger til å betale tlf regning fordi hun alltid skal låne penger til mat fordi hun tok seg en tur på byen med trygdekontorvennene hennes.

Og vet jeg ikke skulle gitt henne koden til kortet mitt til å begynne med, men hun måtte gi meg koden da jeg fikk kortet mitt.

• Liker 1
Skrevet

Du bør sette deg ned og ta en alvorsprat med moren din og situasjonen deres. Om hun virkelig sliter så mye økonomisk trenger hun nok hjelp uten at hun kanskje vil innse det. Få kakket litt vett i hodet hennes og få henne til å se litt på luksusfellen, si at hun drar deg ned i møkka.

Skrevet

Du bør sette deg ned og ta en alvorsprat med moren din og situasjonen deres. Om hun virkelig sliter så mye økonomisk trenger hun nok hjelp uten at hun kanskje vil innse det. Få kakket litt vett i hodet hennes og få henne til å se litt på luksusfellen, si at hun drar deg ned i møkka.

Jeg har prøvd å snakke med henne mange ganger, hun blir bare sur, sier at jeg ikke har noe med det å gjøre, og når hun får lønn så er det hennes penger, hva hun bruker dem til har ikke jeg noe med. Så roper og skriker vi til hverandre, også ber hun meg holde kjeft, så går hun.

Skrevet

Moren til eksen tok 60000 av han til regninger osv.

Anmeld henne om hun ikke gir deg pengene. Det er OVERHODET IKKE NORMALT!

Skrevet

Snakk med banken og spør om å få byttet pinkoder. Det er ikke normalt dette, nei.

• Liker 1
Skrevet

Du trenger kanskje å komme deg litt vekk fra moren din. Om du sliter med depresjoner og ensomhet så finnes det sikert noen gode alternativer for deg anna enn å flytte på hybel alene. Prat med eventuell behandler du går til eller fastlegen din.

Søk deg et år på skole langt vekk, folkehøgskole f.eks. Det kan fort bli starten på et nytt liv på mange måter.

Syns jo ikke det er riktig at moren din bare skal ta penger fra deg, det er faktisk å stjele selv om du kanskje burde bidra.

Tviler i grunn på at det vil hjelpe så mye å prate med hun, må nok løsrivelse til. Høres ut som moren din kan trenge å lære seg å ta vare på seg selv skikkelig, og du har heller ikke vondt av det i en alder av 18.

Kom deg vekk før det blir for vanskelig å rette opp igjen.

Lykke til :smilyblomst:

• Liker 3
Skrevet

TS her. Jeg skal ringe til banken og be de bytte pinkoder, både på visa og mastercard, men tror jeg kan gjøre det på nettet også. (Liker ikke å ringe)

Og har tenkt litt på folkehøyskole, men har de alle forskjellige linjer der? Da kommer jeg meg jo bort fra mamma, pluss at jeg er sammen med folk hele tiden egentlig, hadde egentlig vært litt fint :) Og heh, ja, jeg prøver jo å på en måte hjelpe til økonomisk, for mange av regningene mine er jo regninger som hun har pådratt meg, bestilt ting i mitt navn da jeg var under 18 osv, som hun ikke har betalt som havner i inkasso i mitt navn nå, som jeg må betale fordi hun ikke har råd.

Og er klar over at jeg burde hjelpe til hjemme, men da må jeg vite at pengene mine går til mat osv. ikke tur på byen, noe de har før.

Skrevet

Er ikke det der ulovlig, med tanke på at du er over 18...?

Skrevet

Hvor er faren din midt oppi dette?

Foreldre har i teorien ikke forsørgerplikt for barna sine etter at de er fyllt 18. Moralsk sett, ja. Men det er kanskje ikke så lett alltid når foreldrene selv har problemer på forskjellige måter.

Moren din kan ikke forsyne seg av kontoen din, hun kan heller ikke sette deg i gjeld. Dette er tyveri, og du bør minimere muligheten for at hun kan fortsette med det.

Siden du har egne utfordringer mht. mental helse så kan det hende at du burte bodd et annet sted, og/eller fylt livet med andre ting.

Skrevet

Kjære Ts,

Reis på folkehøyskole du, Der er mange forskjellige linjer å velge mellom. Finn noe du liker om det er dyr, kunst/kultur, friluftsliv eller feks. humanisme og menneskeverd. Bruk litt tid på nettet så finner du nok ut av det.

Når det gjelder din mors bruk av dine penger trenger du litt hjelp, at moren din har bestilt varer i ditt navn før du var 18 og satt deg i gjeld, kan du faktisk få fikset. Bedriftene hun har best. fra er pliktet til å vite om bestiller er over 18. Du kan kontakte feks. forbrukerrådet og spørre hvordan du kan løse dette. Snakk med legen/helsesøster på skolen og be dem om å kontakte en instans som kan hjelpe med å skrive brev slik at gjelden din blir slettet. Dessverre tror jeg ikke det er håp om at moren din noengang vil forstå hva hun gjør når hun rapper penger fra deg. Så du bør flytte ut snarest. Ikke lett når du er i den situasjonen du er nå med psyken din, men noe må gjøres. Igjen kontakt lege/helsesøster evt. sosiallærer på skolen.

Lykke til :hug:

Skrevet

Jeg synes det høres ut som du har vokst opp , og ikke minst er medlem av en destruktiv familie. Det er overhode ikke normalt at foreldre ikke klarer regningene selv, at de tar barnet sitt kort (Uten å spør!!!) og å ta ut penger, helt uhørt- Du forteller at du bor hjemme pga ensomhet og depresjon. Si meg , blir du bedre under disse forholdene? For meg høres det ut som om du i tillegg til depresjon og ensomhet, får et ekstra problem. Nemlig din destruktive og nedbrytende familie.

Flytt ut, oppsøk hjelp, enten i form av psykolog eller annen hjelp. Siden du mottar studilån og stipend vil jeg tro du er tilknyttet en skole. Kontakt rådgiver der. Denne vil vise deg vei til å få hjelp.

Masse lykke til, ikke bli boende hjemme, da er det stor fare for at du blir ytterligere påvirket av familien din og ender opp som dem.

Gjest strykebrett
Skrevet

Foreldre har i teorien ikke forsørgerplikt for barna sine etter at de er fyllt 18. Moralsk sett, ja. Men det er kanskje ikke så lett alltid når foreldrene selv har problemer på forskjellige måter.

Moren din kan ikke forsyne seg av kontoen din, hun kan heller ikke sette deg i gjeld. Dette er tyveri, og du bør minimere muligheten for at hun kan fortsette med det.

Foreldre har faktisk forsørgerplikt tom fylte 19 år dersom barnet går på VGS mener jeg å ha lest, men helt sikker er jeg ikke altså.

Uansett, dersom moren til ts vil ha penger for at hun bor hjemme så får de bli enige om et månedlig beløp da. Å ta penger på den måten eller å bestille ting i barnet sitt naven er ikke greit på noen måte.

TS: Dersom moren din prøver seg på å bestille ting eller ta opp gjeld i ditt navn igjen, så må du ta kontakt med selskapet hun har bestilt fra umiddelbart og forklare situasjonen. Så lenge de ikke har din signatur eller noe annet bevis for at det faktisk er du som har bestilt så kan de ikke holde deg ansvarlig for regningen.

Skrevet

Du sier du sliter med depresjon, har du en behandler? Viss du har vill jeg anbefale deg å snakke med denne. Kanskje du kan få hjelp der. Ønsker deg massse lykke til!

Gjest Mann på 45
Skrevet

Jo, foreldre har forsørgerplikt ut videregående skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...