Nio Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Heihei. Det bor ganske mange pinnsvin i min fremtidlige hage, er der borte noen ganger for å pusse opp huset og ser flere forskjellige pinnsvin. Det er MINST 6 forskjellige, muligens flere. De så jeg på tilsammen på 2-3 døgn. Hagen var totalt overgrodd før, men nå er den ''normal'' de fleste plassene og jeg er redd ganske mange pinnsvinhuler kan ha blitt ødelagt da? Vil veldig gjerne hjelpe dem med mat og bolig siden det ser ut til å være mangel på det, hvordan lager man pinnsvinhus eller kan man få kjøpt det rimelig? Og er butikk-våtfor til katt eller hund greit eller burde de få f.eks royal canin? Hvaslags frukt kan jeg gi dem? Hvor mye til hvert pinnsvin? (Kommer til å sette frem vann også, ikke melk) Skal mat og vann stå i nærheten av husene eller et stykke unna? Skal bort igjen til helga og tenkte at det kanskje kunne være lurt å veie dem for å se om de er klare for dvale (veier mer enn 300g), god ide eller burde jeg la dem få være i fred? Om det er en god ide, hvordan får jeg et pinnsvin på en kjøkkenvekt så skånsomt som mulig..? Som dere sikkert forstår er jeg litt overbekrymret for pinnsvinene som vandrer rundt i hagen midt på dagen på leting etter mat og ''dvaletiden'' nærmer seg. Dersom du er uenig i noe eller mener at jeg ikke burde blande meg setter jeg pris på om du sier ifra på en grei måte. På forhånd takk, krysser fingrene for at noen har svar.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #2 Skrevet 21. september 2011 Så UTROLIG heldig du er!! Pinnsvin er jo nesten ikke å se lenger... Så bra å høre at du virkelig har tenkt å lage et pinnsvin-eldorado Jeg er ingen ekspert, men det jeg vet er at du IKKE skal gi pinnsvin melk. Du kan se her: Min lenke Og her: Min lenke Og her: Min lenke Ta netting over alle steder de kan falle/krype inn som nedi septiktank/kummen og slike ting Lykke til!! Oppdater gjerne!
Nio Skrevet 21. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 21. september 2011 Takker Pinnsvin er utrolig søte dyr så håper virkelig de overlever vinteren.. De er nesten trygge for trafikk og rovdyr så mat og hi er de største probleme som jeg håper jeg kan fikse. Har et håp om å få øye på noen unger til neste år, det eneste pinnsvinet jeg visste om fortalte naboen at har hatt unger hvert år i 3år
Gjest Belle Gunnes Skrevet 21. september 2011 #4 Skrevet 21. september 2011 Få tak i halm hos en kornbonde (helst havrehalm) og legg dette i en trekasse eller lignende. Stapp godt inn. Det burde være et fint sted for pinnsvinene å bo. Halmen varmer og har en naturlig antibakteriell effekt. Jeg vet du får kjøpt tørka larver ol hos enkelte dyrebutikker. Kanskje sportsfiskebutikker også? Det trenger de nok. Masse proteiner i dette. Aner ikke hva slags kattemat ol, som er best. Kanskje vom og hundemat, som er ganske naturlig? Veldig kult at du vil ta vare på de. Det er herlige små dyr, så lenge man ikke klapper de
UnderCover Skrevet 21. september 2011 #5 Skrevet 21. september 2011 Pinnsvin er veldig glad i rått egg. De knuser dem selv, men å legge dem oppå en stein er heller ikke feil Pinnsvinene i min hage elsker også kokt laks
Sugerøret Skrevet 21. september 2011 #6 Skrevet 21. september 2011 husk at enkelte pinnsvin har salmonella i seg og derfor bør du ikke ta direkte på dem uten hansker.Ei heller la dine kosedyr ha kontakt med pinsvina.Men hellandussan ja de er søte Oppbløtt hundetørfor er flotters,ikke melk
Nio Skrevet 21. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2011 (endret) Skal se om jeg finner havrehalm. Tenkte å lage noe lignende dette men med takpapp på taket siden det regner endel her. Er det nødvendig med sånn tunnel og ''lufterør''? Jeg er uasannsynlig dårlig til å bygge ting så desto enklere, desto større sjangse for at jeg lykkes. Skal det være bunn på kassen? Angående salmonella, blir litt bekymret siden kattene løper rundt i hagen, smitter det bare direkte fra pinnsvinet til dyr eller kan kattene blir smittet f.eks om de tråkker i avføring og så vasker seg? Endret 21. september 2011 av Nio
Gjest odisi73 Skrevet 22. september 2011 #8 Skrevet 22. september 2011 Jeg ble så varm om hjertet når jeg leste innlegget ditt Så utrolig fint at du bryr deg,og alle andre har jo skrevet det som var viktig så jeg har ikke mer å si enn det som allerede står fra før av. Godt å se at andre også bryr seg om de få ville dyra vi har igjenn i Norge
Gjest Spinell Skrevet 22. september 2011 #9 Skrevet 22. september 2011 Jeg har også pinnsvin i hagen. Det bor ikke i hus, men i en ganske stor haug hageavfall som vi har lagt opp i enden av tomta. Kvist, kvast, greiner fra frukttrær, blader, rester fra oppsamleren til plenklipperen og ugress danner tydeligvis en flott og frostfri bolig. Vi har valgt å ikke mate dem, men la dem "holde på for seg selv" uten innblanding fra oss. På dagtid ser vi dem ikke, men på kveldene kravler de fram og "grynter". Jeg mener å ha lest at salmonella kan smitte gjennom avføring, men det eneste du kan gjøre med det, er vel egentlig å holde et normalt øye med allmenntilstanden til kattene dine. Katter kan jo komme bort i salmonellasmitte gjennom andre kilder de er borti i naturen også.
kaprifolen Skrevet 24. september 2011 #10 Skrevet 24. september 2011 Jeg leste et sted at man kan legge ut kuler av tørrfor for hunder, da det visstnok inneholder en velegnet fettype med tanke på vinterdvale! Heldig du er som har pinnsvin! Det er noen få her i nabolgat også, men før de dukket opp hadde jeg ikke sett det på "ørten" år.... En viktig ting; ALDRI bruk lommelykt når du setter ut mat/vann etc! Da forbinder de lyset med goder, og blir mer utsatt for å oppsøke farlige plasser som f.eks veier.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2011 #11 Skrevet 24. september 2011 Jeg leste et sted at man kan legge ut kuler av tørrfor for hunder, da det visstnok inneholder en velegnet fettype med tanke på vinterdvale! Heldig du er som har pinnsvin! Det er noen få her i nabolgat også, men før de dukket opp hadde jeg ikke sett det på "ørten" år.... En viktig ting; ALDRI bruk lommelykt når du setter ut mat/vann etc! Da forbinder de lyset med goder, og blir mer utsatt for å oppsøke farlige plasser som f.eks veier. Et alternativ kan være å holde rød plast rundt lommelykten. Dette reagerer verken dyr eller insekter på, og de blir heller ikke forstyrret i det de holder på med av rødt lys.
kaprifolen Skrevet 25. september 2011 #12 Skrevet 25. september 2011 http://home.c2i.net/ihammers/htm/pinnsvin.htm http://www.pinnsvinhjelpen.com/26623370 http://hagekroken.blogspot.com/2009/06/pinnsvin-i-hagen.html Ellers var det også et godt tips med den røde plasten over lommelykten!
Nio Skrevet 25. september 2011 Forfatter #13 Skrevet 25. september 2011 Takker for alle svar Jeg så ingenting til pinnsvinene verken igår eller idag og jeg tror de har gått i dvale.. Det i naboen sin hage hadde vertfall gjort det for ca. en uke siden og vil tro de gjør det på ganske lik tid når de er nesten på samme sted? Satte ut mat, men den var urørt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå