Gjest Elyssa Skrevet 21. september 2011 #21 Del Skrevet 21. september 2011 dette stemmer meget godt med hva jeg har opplevd. min lege og jeg har prøvd utallige ting i mange år, det er ikke før nå 8 år etter første "krise-konsultasjon" at jeg fikk b-prep. og jeg får svært lite, og kunn viss menge pr 3 mnd. Jeg fikk b-preparat på andre legebesøk hvis jeg ikke husker helt feil.. Fikk allergipiller først, men de slår meg bare helt ut, jeg sovner ikke.. Får voldsom hangover også.. Fikk 100 tabletter med Imovane 7,5 og 30 tabletter med Stilnoct (husker ikke dosen) nesten på en gang. Jeg var 17/18 år. Så vet ikke jeg... Skal sies at jeg hadde de fleste av disse pillene fram til utløpsdatoen altså. Bruker sånt bare når det er helt nødvendig siden det er såpass vanedannende. Men til TS: Snakk med legen om depresjonen sånn at den kan taes tak i. I mellomtiden får du sikkert beroligende (allergiprep) sånn at du kan sove. Kanskje du blir vurdert til å begynne på antidepressiva også, og de er ofte søvndyssende i seg selv hvis du tar dem om kvelden, spesielt noe kalt Remeron. Men dette vet legen :-) Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #22 Del Skrevet 21. september 2011 100 imovane første gangen? Hjelpes. Fikk 10 jeg. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #23 Del Skrevet 21. september 2011 Vil du ikke heller finnet ut hovedproblemet og prøve å fikse det istedet for å putte plaster på? Da blir det jo ikke bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipster Skrevet 21. september 2011 Forfatter #24 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg vet hva problemet mitt er, men er ikke så lett å bare "fikse det", må på en måte ha noe så jeg får til å sove i mellom tiden. Er ikke så keen på antidepressiva da ._. er ikke det liksom "happypills" ? så man blir fake-glad ._. ? Og skal bestille time hos legen i morgen, høre hva hun sier blir litt sent nå, siden jeg nettopp våkna <_< klokka kvart over 3 liksom, bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 21. september 2011 #25 Del Skrevet 21. september 2011 Vel, jeg hadde over 30 fraværsdager på videregående mye på pga ting du nevner, selv om jeg ikke gikk til legen, var deppa og klarte ikke komme meg opp av senga uansett. Husker jeg var dritlei av alt. På et tidspunkt forstod jeg at jeg måtte prøve å gjøre noe med det. Ja det er deilig å sove, men er det virkelig verdt det? Det er så lett å si "Jeg er deprimert", men hvis man ikke gjør noe annet enn å f.eks sitte inne og sove mye, så blir det ikke bedre. Man kan faktisk blir enda mer slapp av å ikke gjøre en dritt, i forhold til å være aktiv og komme seg ut. Det er jo derfor man sier man bør komme seg ut, fordi det faktisk er skadelig på våre tankemønstere. Jeg antar du ønsker å fikse problemet, og ikke bare plastre over det? Da hadde jeg prøvd å skrive ned en plan for deg selv, som du kan stryke over når du har gjort det du skal. Da gir det mestringsfølelse. Nå skal du ikke sove før midten av natta igjen. Det er ikke noe å le av. Du må prøve å hjelpe deg selv på vei, ingen andre kan gjøre jobben for deg. Du må ta ansvar selv, og jo før jo bedre. Ingen ansvarsfraskrivelse. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solmåne Skrevet 21. september 2011 #26 Del Skrevet 21. september 2011 Mener at de er streng på sovepiller, men innsovingspiller er en annen sak. Det fikk iallefall jeg når jeg slet en del med søvn. De gjør det iallefall sånn at det er lettere å sovne. Det beste er iallefall å finne roten til søvnproblemet og klare å fikse det uten at man må bli avhengig av medisiner Lykke til, iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipster Skrevet 21. september 2011 Forfatter #27 Del Skrevet 21. september 2011 Vel, jeg hadde over 30 fraværsdager på videregående mye på pga ting du nevner, selv om jeg ikke gikk til legen, var deppa og klarte ikke komme meg opp av senga uansett. Husker jeg var dritlei av alt. På et tidspunkt forstod jeg at jeg måtte prøve å gjøre noe med det. Ja det er deilig å sove, men er det virkelig verdt det? Det er så lett å si "Jeg er deprimert", men hvis man ikke gjør noe annet enn å f.eks sitte inne og sove mye, så blir det ikke bedre. Man kan faktisk blir enda mer slapp av å ikke gjøre en dritt, i forhold til å være aktiv og komme seg ut. Det er jo derfor man sier man bør komme seg ut, fordi det faktisk er skadelig på våre tankemønstere. Jeg antar du ønsker å fikse problemet, og ikke bare plastre over det? Da hadde jeg prøvd å skrive ned en plan for deg selv, som du kan stryke over når du har gjort det du skal. Da gir det mestringsfølelse. Nå skal du ikke sove før midten av natta igjen. Det er ikke noe å le av. Du må prøve å hjelpe deg selv på vei, ingen andre kan gjøre jobben for deg. Du må ta ansvar selv, og jo før jo bedre. Ingen ansvarsfraskrivelse. Lykke til. Jeg har en 12-13 fraværsdager allerede, og det er bare september enda, flaut i grunn. Og jeg sier til meg selv at jeg skal legge meg i rett tid og komme meg på skolen, men ligger våken hele natta og bare vrir meg og irriterer meg over at jeg ikke får sove, og når jeg først blir trøtt er klokka 5-6, da må jeg jo stå opp, velger liksom å sove, men jeg vet at jeg kunne gått på skolen, sitter å irriterer meg nå over at jeg ikke gikk på skolen i dag, kunne ha klart det, siden vi har masse pauser og vi har helt ok fag, slipper å lese og sånn (som ville gjort meg trøttere) men ah, klarer aldri å holde det jeg lover til folk, at jeg skal gå på skolen. irriterer meg. Men jeg kan prøve å skrive en plan, det helsesøster ville også, men som sagt, hun tenker bare fravær, irriterende, burde jo ta tak i problemet som påvirker fraværet mitt liksom. Men nå har jeg sovet lenge, skal prøve å holde meg våken i hele natt, gå på skolen i morgen og holde meg opptatt på dagen så jeg ikke sovner før kvelden, men no way om jeg har gym ._. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipster Skrevet 21. september 2011 Forfatter #28 Del Skrevet 21. september 2011 Mener at de er streng på sovepiller, men innsovingspiller er en annen sak. Det fikk iallefall jeg når jeg slet en del med søvn. De gjør det iallefall sånn at det er lettere å sovne. Det beste er iallefall å finne roten til søvnproblemet og klare å fikse det uten at man må bli avhengig av medisiner Lykke til, iallefall! Jaa, det går jo sånn at jeg sovner i rett tid, det kan jo hjelpe meg med å få en normal døgnrytme, og mindre hodepine. og takk! (: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #29 Del Skrevet 21. september 2011 Har fått alt jeg ville av legen min jeg. Både vallergan, valium, sobril, zopiclone ++++ Så ja, trenger jeg noe og ber om det, så får jeg det. Så ring legen din å hør du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ego Skrevet 21. september 2011 #30 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg vet hva problemet mitt er, men er ikke så lett å bare "fikse det", må på en måte ha noe så jeg får til å sove i mellom tiden. Er ikke så keen på antidepressiva da ._. er ikke det liksom "happypills" ? så man blir fake-glad ._. ? Og skal bestille time hos legen i morgen, høre hva hun sier blir litt sent nå, siden jeg nettopp våkna <_< klokka kvart over 3 liksom, bra. En altfor vanlig og meget uheldig misforståelse. Antidepressiva gjør deg ikke glad, men kan bidra til å jevne ut de verste nedturene og dermed gjøre det enklere å jobbe mot en 'løsning' på depresjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solmåne Skrevet 21. september 2011 #31 Del Skrevet 21. september 2011 Jaa, det går jo sånn at jeg sovner i rett tid, det kan jo hjelpe meg med å få en normal døgnrytme, og mindre hodepine. og takk! (: Men har du prøvd å trene litt? Ta en gåtur/joggetur litt før leggetid. Kanskje det kunne hjulpet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viljaa Skrevet 21. september 2011 #32 Del Skrevet 21. september 2011 Legen min ville gjerne at jeg skulle prøve andre ting først. Innsovingspiller, virkelig prøve å være nøye med egen døgnrytme og litt slik. Jeg endte opp med å bli bedre på egen hånd, for jeg må nok medgi at festing, og studenttilværelsen var medskyldig. Synes dog at det er flott at legene stiller litt krav, for sovepiller er ingen bra quick-fix. Men håper du får den hjelpa du trenger, uansett hvilken form du får den i. Vil anbefalle deg og lytte til legen og prøve ut ting han foreslår, så kan du alltids slutte dersom det ikke hjelper deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 21. september 2011 #33 Del Skrevet 21. september 2011 Og jeg sitter å irriterer meg nå over at jeg ikke gikk på skolen i dag, kunne ha klart det, siden vi har masse pauser og vi har helt ok fag, slipper å lese og sånn (som ville gjort meg trøttere) men ah, klarer aldri å holde det jeg lover til folk, at jeg skal gå på skolen. irriterer meg. Men jeg kan prøve å skrive en plan, det helsesøster ville også, men som sagt, hun tenker bare fravær, irriterende, burde jo ta tak i problemet som påvirker fraværet mitt liksom. Men nå har jeg sovet lenge, skal prøve å holde meg våken i hele natt, gå på skolen i morgen og holde meg opptatt på dagen så jeg ikke sovner før kvelden, men no way om jeg har gym ._. Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Og vet du hva? Det trykker deg bare enda mer ned i skiten. Fordi du vet at det er hjernen din som ødelegger for deg. Innerst inne vil du jo, du vil ha en strukturert dag der du er oppegående, der du ikke får dårlig samvittighet. Dårlig samvittighet og hele tiden føle at du tar feil valg, det er ingen god plass å være. Prøv å komme deg ut nå frem til kvelden, gå deg tur, ta med f.eks mp3 spiller og gå en runde. Legg fra deg mobiltelefonen din. Plei hodet ditt. Sett opp denne planen, også andre småting, og når du har gjort det så føler du deg bedre, fordi du lykkes med noe! I tillegg: smør på litt ekstra viljestyrke nå i starten så har jeg troen på at dette fikser seg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipster Skrevet 21. september 2011 Forfatter #34 Del Skrevet 21. september 2011 Legen min ville gjerne at jeg skulle prøve andre ting først. Innsovingspiller, virkelig prøve å være nøye med egen døgnrytme og litt slik. Jeg endte opp med å bli bedre på egen hånd, for jeg må nok medgi at festing, og studenttilværelsen var medskyldig. Synes dog at det er flott at legene stiller litt krav, for sovepiller er ingen bra quick-fix. Men håper du får den hjelpa du trenger, uansett hvilken form du får den i. Vil anbefalle deg og lytte til legen og prøve ut ting han foreslår, så kan du alltids slutte dersom det ikke hjelper deg. Jeg fester ikke så mye da, har vel ikke verdens største vennekrets for å si det sånn lol. og jeg har jo prøvd selv, men klarer bare ikke sove på natta ._. skjønner ikke hva som er greia. vært fint om bare hjernen min kunne holde kjeft og la meg sove. og heh, ja @Solmåne: Jeg kan jo begynne å trene, noe som jeg burde etter å ha lest inne på forumet her, vil ikke bli feit, da kommer vel alle KG-folkene etter meg og mobber livet ut av meg siden jeg er en lating som snylter på staten. men uansett, jeg har vel ikke verdens beste kondis, så kan begynne å gå tur om kveldene, har en killer lang oppoverbakke utenfor huset mitt nesten, så blir garantert dødsliten etter å gå opp og ned den, lol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipster Skrevet 21. september 2011 Forfatter #35 Del Skrevet 21. september 2011 Kjenner meg så godt igjen i det du skriver. Og vet du hva? Det trykker deg bare enda mer ned i skiten. Fordi du vet at det er hjernen din som ødelegger for deg. Innerst inne vil du jo, du vil ha en strukturert dag der du er oppegående, der du ikke får dårlig samvittighet. Dårlig samvittighet og hele tiden føle at du tar feil valg, det er ingen god plass å være. Prøv å komme deg ut nå frem til kvelden, gå deg tur, ta med f.eks mp3 spiller og gå en runde. Legg fra deg mobiltelefonen din. Plei hodet ditt. Sett opp denne planen, også andre småting, og når du har gjort det så føler du deg bedre, fordi du lykkes med noe! I tillegg: smør på litt ekstra viljestyrke nå i starten så har jeg troen på at dette fikser seg Jeg har egentlig aldri tenkt over det sånn, men takk for bra tips ! husker jeg brukte å gå laaange turer på kvelden før, og det var nesten litt terapi. får vel bare begynne med det igjenn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 21. september 2011 #36 Del Skrevet 21. september 2011 Du vet ikke hva du snakker om, og man kan ikke generalisere slik. Det findes ansvarlige leger, og det findes uansvarlige leger. Men det er ingen leger som vil sette pasienten på flest mulig piller. Faktisk forsøker man å bruke færrest mulige preparater, for lettere å kunde kontrollere virkninger og bivirkninger. Leger får ikke provisjon fra legemiddelindustrien for å skrive ud medikamenter. Det er en ulovlig praksis, og forekommer neppe. Jeg syns nå du er litt generell også. Det er faktisk en del leger som skriver ut mye medisiner nærmest for å bli kvitt et problem (pasienten). Og så er det massevis av flinke, restriktive fastleger. Og en oppegående fastlege skriver ikke uten videre ut vanedannende medisiner til så unge pasienter som ts. Ts bør fortelle fastlegen hvordan hun har det og f.eks. be om henvisning til psykolog. Så får fastlegen også vurdere om han/hun skal gjøre noe med søvnproblemene ts har nå. For selv om å behandle søvnproblemene ikke kurerer en evt. depresjon, blir hun ikke akkurat mer opplagt av søvnløse netter. Dårlig søvn gjør en jo enda mer sårbar for forverring av psykiske plager om man først sliter psykisk. Men da fins de ikke-vanedannende medisiner fastlegen kan foreslå i første om gang. Mener at de er streng på sovepiller, men innsovingspiller er en annen sak. Det fikk iallefall jeg når jeg slet en del med søvn. De gjør det iallefall sånn at det er lettere å sovne. Innsovningstabletter, som f.eks. imovane er også vanedannende, så fastleger bør være strenge på det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 21. september 2011 #37 Del Skrevet 21. september 2011 Sliter du med depresjoner, så er det ingen medisin som er så enkel som å gå. Det er visst noe med at vi "tømmer hodet" automatisk når vi går. Ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men at det fungerer, det vet jeg. Når det gjelder søvn, så får du noe som heter Valerina Natt, på helsekost/apotek, den har hjulpet meg. Hjelper ikke sånn med det samme, men etter noen dager så har jeg begynt å sove mye bedre. Lykke til, vet du går gjennom noe som er utrolig vanskelig, men tar du ett skritt i gangen, så skal du se at ting blir lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2011 #38 Del Skrevet 28. september 2011 Vet ikke om dette er riktig plass å spørre.. men uansett, er legene strenge på å gi ut sovepiller? døgnrytmen min er helt fucka, sover kun noen timer, og er ikke opplagt til skolen i det hele tatt. ender opp med å ikke dra, så har veldig mye fravær, sliter også med depresjoner som gjør at jeg ikke får sovet. grunn nok til å få sovepiller? kanskje noen av dere har erfaring, og kan litt om det. Jeg har hatt problemer med søvnrytmen min det siste året egentlig og jeg fikk sovemedisin utskrevet av min første fastlege. Jeg har nesten aldri tatt piller mot noe som helst og jeg vegra meg forferdelig mye for å hente sovemedisinen. Jeg byttet fastlege fikk meg en ny time og nevnte denne sovemedisinen for min nye fastlege. Konklusjonen var at jeg ikke burde begynne med dette fordi det gjør deg avhengig. Så jeg følte at jeg fikk min bekymring bekreftet hos min nye fastlege og vi ble enige om at jeg ikke skulle bruke disse medikamentene i første omgang. Jeg har gått hatt problemer med å få sovet fordi det er et eller annet med hjertet som plager meg. Driver på å finner ut hva det kan være som er problemet og inntil jeg vet hva det er. Psykisk eller fysisk problem skal jeg vertfall holde meg unna sovemedisinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elyssa Skrevet 7. oktober 2011 #39 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hvordan går det med deg ts? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipster Skrevet 7. oktober 2011 Forfatter #40 Del Skrevet 7. oktober 2011 Hvordan går det med deg ts? Oi, glemte denne tråden helt! Men for øyeblikket så går det bra Har noen dager der jeg føler meg nedfor, men har enda ikke gått til legen. Har også fått en nogen lunde normal døgnrytme (prøvd å snu den tilbake nå i høstferien) og har sovet 6-8 timer hver natt den siste uken Så får prøve å holde døgnrytmen normal til etter helgen, så jeg får kommet meg på skolen på mandag, og resten av uken ._. ah.. vil ha mer fri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå