Gå til innhold

HUND

Gjest Eline4

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg liker så mange forskjellige raser :rodmer: Collie, tervuren, groenendael, australian shepherd, riesenschnauzer, boxer, portugisisk vannhund, dogo canario, ridgeback, staffordshire, dalmatiner.... Men collie er favoritten! Spesielt blue merle og tricolor :rodmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er fortsatt syk om du veier 39 på det meste dersom du er en voksen person.

Jeg har sikkert veid mer før? Veide 45 før jeg fikk spiseforstyrrelser.

Jeg er vel "voksen", 18? Ser helt normal ut (eller ja, er jo ikke akkurat kraftig,

men kjenner mange friske som er tynnere enn meg). Legen sier BMI bare er en antydning,

mens man må jo se på kroppen det gjelder også. Noen har lett/tung beinbygning feks.

• Liker 1
Skrevet

Du er fortsatt syk om du veier 39 på det meste dersom du er en voksen person.

Jeg er egentlig enig med deg. Men hun er 156, så det blir det samme som om noen som er 176 cm veier 59. Det virker som normalen her på KG :roll:

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg. Men hun er 156, så det blir det samme som om noen som er 176 cm veier 59. Det virker som normalen her på KG :roll:

:sukk:

blir jo bare oppgitt

Skrevet

Har finsk lapphund og kunne tenke meg flere. Ellers har jeg lyst på en liten hund som ikke trenger så mye trim :-)

Jeg har også finsk lapphund :happy:

Har begynt å like de bittesmå "tulle"hundene ganske godt, blant annet chihuahua. Synes det er fascinerende med så mye hund i en så liten kropp.

Skrevet

Ja, man får faktisk utrolig mye hund, til at Chihuahua er så små i størrelse! :fnise: Jeg har ikke hund selv, enda! Men låner en floooott Leonberger som jeg og sambo går tur med hver dag, og han er så fin altså! :rodmer:

Nei huff, er mange fine hunder! Men hvordan erfaring har dere med Cocker Spaniel?

Skrevet

Jeg har også finsk lapphund :happy:

Har begynt å like de bittesmå "tulle"hundene ganske godt, blant annet chihuahua. Synes det er fascinerende med så mye hund i en så liten kropp.

Samme med papillon, herregud for noen "store" hunder i en så liten innpakning :fnise:

Skrevet

Den dagen jeg skaffer hund skal det være en staffordshire bull terrier, ingen tvil om det.

Skrevet

Jeg har hatt border collie og en elghundblanding. Skal om ikke så altfor lenge gå i anskaffelse av en Sheltie (Shetland sheepdog). Alle helt fenomenale raser. Drømmen hadde vært å drive med Saluki oppdrett, men det får vente til jeg har fått meg eget hus.

Skrevet

Nei huff, er mange fine hunder! Men hvordan erfaring har dere med Cocker Spaniel?

Det er veldig mye sykdom i den rasen, så en burde være forsiktig når en går til anskaffelse av en slik rase.

Skrevet

Jeg har labrador, og ville ha hatt (enda en) labrador eller en toller :rodmer: Retrivere :rodmer:

Skrevet

Åh, her var det mange fine ønske og forslag! :popcorn:

Elsker at det er så mange her som har lyst på litt større hunder! Cane Corso, Amstaff, Dogo Canario! Selv elsker jeg alle disse rasene! Og jeg er så heldig at en kompis av meg kjøpte Amstaff, før de ble ulovlige i Norge, så hun er i landet enda. En nyyydelig hund, snillere og lydigere har jeg altså ikke vært borti! :rodmer:

Om jeg skulle liste opp alle hundene jeg ville hatt, så hadde det nok blitt et grufullt langt innlegg :rodmer: Men et par skader vel ikke! ;

- Cane Corso

- Amstaff

- Dogo Argentino

- Grand Danois

- Engelsk Bulldog(!ELSKER DENNE RASEN!)

- Neapolitan Mastiff

Det eer så mange flere, men jeg elsker jo da mastiff/molosser!

BTW: Hvordan erfaring har dere med Engelsk Cocker Spaniel? Har fått tilbudet om å overta en, så vil høre hva dere mener!

Jeg har to Cane Corso, de er to år begge to.

Vil ikke anbefale denne rasen som første egne hund, for vaktinstinktet er sterkt gjeldende i hverdagen. Tispene er litt enklere, hannhundene kan være ekstreme når det gjelder vakt. Det kan kreve endel forholdsregler, og puberteten kan være vanskelig. Mange hanner av denne rasen er blitt avlivet eller omplassert i puberteten, nettopp fordi problemene med vaktsomhet kan bli store.

Jeg synes disse hundene er enkle og greie på de fleste andre områder, men vaktinstinktet er en stor del av hunden.

Skrevet

Jeg ville sett på omplasserings- og andre hunder uten hjem først. Det er ikke nøye for meg å ha rasehund, og fint om de hundene som allerede lever kan få leve lengre istedet for å bli avlivet.

Har en blanding av labrador, sjæfer og elghund fra før av, kjøpt av bekjente som uheldigvis hadde fått tispa på tjukka.

Liker nok best mellomstore til store hunder, men har absolutt ingenting imot de små heller :)

Skrevet

Jeg må nesten si at blandingshunder er rent herlige, i enktelte tilfeller ville jeg mye heller foretrukket blanding istedenfor enkelte raser! :rodmer:

Men det kommer jo veldig ann på foreldrene og vil nå jeg si, er kjipt å blir plaget med alle slags sykdommer.

Og ang den hunden vi vurderer; Han er 8 år gammel, og skal omplasseres pga personen som eier han ikke har tid lengre. Er litt skeptisk til eldre hunder da, for man vet jo egentlig ikke hvordan de kommer til å reagere på eierskifte. Noen som har erfaring med å ta over en litt eldre hund?

Min store drøm er nok å drive oppdrett, eller kennel! Strever nå om dagene til å bli enten dyrepleier eller smådyrs veterinær så noe med dyr må det nesten bli! :rodmer:

Skrevet

:sukk:

blir jo bare oppgitt

Jeg hadde ikke hatt noe imot å veie mer, men klarer ikke gå opp i vekt så er litt vanskelig da :P

Cane Corso er dødsfine! Også traff jeg en gang.. tror det var blanding mellom cane corso og italiensk mastiff eller noe i den duren. Nydeligste dyret jeg har sett (utenom min hund såklart!)

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe imot å veie mer, men klarer ikke gå opp i vekt så er litt vanskelig da :P

Cane Corso er dødsfine! Også traff jeg en gang.. tror det var blanding mellom cane corso og italiensk mastiff eller noe i den duren. Nydeligste dyret jeg har sett (utenom min hund såklart!)

Cane Corso og Italiensk mastiff er det samme :)

Flotte hunder er de ja!

Forøvrig beklager jeg at jeg startet dette med vekten din. Syntes bare det var pussig at en liten hund klarte å velte deg, og trodde nesten det var skrivefeil da du skrev at du var litt over 30 kilo. Sorry for den!

Håper vi alle her kan gå bort fra dette med vekta di nå, det er jo ikke noe vi har noe med. Særlig ikke i en tråd hvor det ikke er et tema engang, og du ikke har spurt om vår mening.

Skrevet

Ja, man får faktisk utrolig mye hund, til at Chihuahua er så små i størrelse! :fnise: Jeg har ikke hund selv, enda! Men låner en floooott Leonberger som jeg og sambo går tur med hver dag, og han er så fin altså! :rodmer:

Jeg hadde cocker for mange år tilbake, og den var veldig bra. Avbalansert, trygg på alt, en skikkelig sjarmør! Alltid glad og lykkelig. De er jo jakthunder, så de har jo jaktinstinkt. Tror gemyttet på dem var bedre den gang, nå er det endel som er litt nervøse. Men mange bra hunder nå også. De kan også ha litt ressursforvar.

De sliter litt med sykdom, som de fleste raser, men ikke i så stor grad.

Trenger mye pelsstell! De må klippes jevnlig. En kan klippe dem kort for å slippe så mye styr med den lange pelsen under magen og nedover beina. Om vinteren fester det seg snøklumper i pelsen under magen, og om sommeren blir de veldig fort skitne.

De er gode familiehunder, som tåler mye tur i skog og mark. Kan brukes til spor/blodspor, jakt, agility, lydighet osv.

Tar du over en voksen hund, får du en hund med de erfaringene og vanene den har fra før. Den vil i mye mindre grad innrette seg etter akkurat deg en en valp gjør, men kan helt sikkert bli en veldig god hund for deg likevel. Bare ta i betraktning at du ikke kan forme den like mye som en valp. Er det en enkel og grei hund, så går det greit, men har den noe problematikk må du regne med å trene på det.

Husk også på at en voksen hund gjerne trenger lengre tid til å omstille seg og bli vant til sitt nye liv enn en valp gjør. Det tar ihvertfall 3 mnd før den er husvarm. I tiden før bør du være tålmodig, ikke kreve for mye av den, og også godta litt sær oppførsel. Det er en stor omveltning for en såpass gammel hund å skifte hjem. Du bør også være innstilt på å ha han helt til han dør. En så gammel hund bør ikke skifte hjem flere ganger enn høyst nødvendig. Selv om han er 8 år, kan han fortsatt ha mange gode år igjen. Dette er jo en liten rase, og han kan fint leve et godt liv til han er 13-14 år eller mer.

Skrevet

Cane Corso og Italiensk mastiff er det samme :)

Flotte hunder er de ja!

Forøvrig beklager jeg at jeg startet dette med vekten din. Syntes bare det var pussig at en liten hund klarte å velte deg, og trodde nesten det var skrivefeil da du skrev at du var litt over 30 kilo. Sorry for den!

Håper vi alle her kan gå bort fra dette med vekta di nå, det er jo ikke noe vi har noe med. Særlig ikke i en tråd hvor det ikke er et tema engang, og du ikke har spurt om vår mening.

Oja, faen, da er var det ikke det :P Han fyren var utenlandsk så fikk ikke med meg men den var ihvertfall utroliiig fin :rodmer:

Haha det er jo pussig, men han klarer å velte venninnene mine og hvis han har skikkelig løpefart og hopper på deg når du ikke følger med :P Det håper jeg også, det ødelegger jo litt for de som er her for hundesnakk. Og ja, jeg er ikke farlig undervektig lenger, går til oppfølging pga spiseforstyrrelser og legen er storfornøyd så det er ikke noe stress :)

Skrevet

Liker italienske mynder, har ikke satt meg inn i rasen og har bare møtt dem noen få ganger, men det jeg har fått med meg har bare vært positivt om man ser bort fra ''knuselige'' bein. Søte er de også. :) Tror ikke en hund vil passe inn i livet mitt med det første da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...