Gå til innhold

Kjæresten til svigermor er allergisk mot dyr

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er ingen altfor dramatisk sak, men likevel. Svigermor har funnet seg en ny kjæreste. Han er veldig hyggelig, og alle kommer godt overens. Det begynner å bli ganske seriøst, og de snakker om å flytte sammen. Saken er den at han er hyperallergisk mot hunder.

Jeg og samboeren min har to hunder. Dette begynner vi å merke er et stort problem. Hvis vi skal besøke de må vi ha hundepass hvis vi har vært borte tidligere på dagen, eller så må vi alltid stresse hjem til hundene igjen.

De kan ikke komme på besøk til oss i det hele tatt. Sånn i lengden kan jo dette bli et ganske stort problem. Julen for eksempel blir et kjempeproblem.

Hvordan skal vi løse dette? Vet ikke om det er noen gode fasitsvar, men hvordan løser dere andre det når noen i familien er allergisk?

(ikke aktuelt å kvitte seg med hundene...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Taranaki
Skrevet

Hundehus i hagen til svigermor? Sette annonse i avisa så dere får en fast hundepasser? Kennel? Hunden kan sitte i bilen når dere er på besøk? De kommer til dere om sommeren? Han kan prøve ut forskjellige allergi medisiner?

Gjest allergisk
Skrevet

Er selv veldig allergisk mot hunder. Jeg er så plaget at om venninner, kollegaer eller andre jeg omgås har hund reagerer jeg. Det går selvfølgelig ikke an for meg da å unngå hund totalt, men jeg prøver. Hvis jeg skal besøke noen jeg vet har hund tar jeg meg en ekstra allergitablett før jeg drar, og jeg unngår selvsagt å klappe hunden.

Min allergi er mitt problem og det er jeg som må ta ansvar for å unngå hunder, men jeg ville satt pris på hjelp til å unngå hunden dersom jeg skulle på besøk. Ikke at hunden skal settes på kennel, men at hundeeierne passer på at hunden ikke kommer bort til meg.

Foreldrene mine har hund, og de har et par hundefrie rom på grunn av mya allergi i familien. Dvs at hundene ikke får lov til å gå inn på blant annet kjellerstua. Slik at de kan gjøre det litt lettere å ta imot allergiske gjester.

Allergier kan være veldig praktisk vanskelig både for den allergiske og for omgivelsene, men det er klart at det går an å gjøre enkelte grep som gjør hverdagen litt lettere.

Gjest allergisk
Skrevet
håpe at dette forholdet ikke blir så langvarig.....

Vi med allergi er mennesker vi også, hvordan jeg er som menneske og kjæreste vet du lite om bare ved å vite om allergien min. Allergi er vanskelig, men jeg er veldig glad i kjæresten min og han er glad i meg. Og det kommer neppe til å ta slutt fordi jeg har allergi.

Skrevet

Min mor og min søster har så alvorlig pelsdyrallergi at de på ingen måte kan være i hus der det befinner seg hunder til vanlig. Det hjelper heller ikke stort om hunden har vært ute siste døgn og huseierne har vasket hele huset, lukta sitter i...

De har også problemer med å omgås folk som har hund og dermed lukter veldig hund selv, hvis disse feks. har koset med hunden rett før... Svigermor har hatt hund inntil nylig, så i forrige uke var første gang på disse sju årene min mor kunne besøke henne.. Hun har vært der noen ganger om sommeren og da kun på verandaen, men det er jo ikke alltid så enkelt det heller med tanke på planlegging og vær og slikt..

Ikke så mye man kan gjøre hvis man er veldig allergisk, både mamma og søstern tar allergimedisiner omtrent hver dag hele året...

Skrevet

Grooo: Det er ikke LUKTA man er allergisk mot da, bare for å pirke være prikete ;)

Det de aller fleste reagerer på er bæsjen til midden som spiser flassen som er i pelsen på dyr. Skal ikke være enkelt..

Et tips for å gjøre hundene mere allergivennlige er å bade dem ofte. Jeg kjenner en som er veldig allergisk, og hans kjæreste driver oppdrett av hund. De hundene de har inne vasker de en gang i uka, og det går faktisk så bra at han ikke trenger ta medisin. Kommer han i kontakt med en hund som ikke er badet reagerer han øyeblikkelig. Om man vet at man har allergiske mennesker i nær familie, kan det være en bra forholdsregel å vaske hunden en gang i uka. Om folk skal kunne komme på besøk hjelper det selvfølgelig ikke å vaske hunden bare rett før de kommer, siden det er hundehår (og dermed middbæsj) i hele huset. Skal man på besøk bør hunden få ett sted den kan ligge på, og den bør være nybadet. Den som er allergisk bør samtidig ta medisin på forhånd og under oppholdet. Dette vil gå bra for de aller fleste. Jeg er bare litt allergisk, så for meg holder det å bare ta medisinen.

Skrevet
Grooo: Det er ikke LUKTA man er allergisk mot da' date=' bare for å pirke være prikete ;)[/quote']

Vet jo det da, men når det "lukter" hund er det jo fordi det er hundehår osv som sitter fast i klærne dems...

Foreldrene mine hadde en Bichon Frise som for endel år siden, den tålte min mor ganske bra så lenge hun ikke var forkjølet eller syk på annen måte. Søstern hadde ikke fått allergi enda da, så for henne gikk det bra.

• 2 år senere...
Skrevet

Svigerinna mi har tre katter og jeg har en alvorlig katteallergi. Det er koselig å se dem, men vi går heller på kafe sammen eller de kommer til oss. Når vi er hos dem, forsøker jeg selvfølgelig å holde meg unna kattene, men det er ikke lett siden katter av en eller annen uforståelig grunn alltid kommer bort til meg. Jeg får alltid problemer, selv med medisin, om vi er der mer enn en halvtime. Jul kommer vi nok aldri til å feire der. Hva med om dere forsøker å treffes mer ute i sommerhalvåret og på et tredjested ellers?

Skrevet

Jeg er og hyperallergisk mot alle pelsdyr og mye annet.

Og det er store forskjeller på allergi. Jeg kan ikke være i nærheten av dyr, jeg blir fort veldig dårlig. Blant annet får jeg astmaanfall og jeg er dårlig i flere dager etterpå.

Og de jeg kjenner som har pelsdyr skjønner ikke meg, og blir sur fordi jeg ikke kommer på besøk. Og de sier sånn som at de har jo vasket. Men det hjelper ikke.

Jeg reagerer og på mennesker som har pelsdyr, når jeg er litt forkjøla er det så ille at jeg kan ikke gå på skolen, for der har flesteparten pelsdyr. Men jeg er alvorlig plaga da, legen min har aldri vært borti noen som er så allergisk som meg.

Svigerfamilien min har pelsdyr og jeg kan sefølgelig ikke besøke de. Og de besøker heller aldri oss. De skjønner seg ikke på allergien min. De vil heller ikke feire julaften her hos oss med sønn og barnebarn fordi hundene ikke kan være med, og hundene kan jo ikke være alene på julaften. De bor og så nerme oss at det er ikke noe problem og dra hjem og lufte hundene. Det tar maks 10 min med bil.

Skrevet (endret)

Nå må jeg bare spørre litt her, for det virker som om det er mange som har greie på og erfaring med allergi. Vi bor i stort hus med hage og har katt.

Bestekameraten til sønnen min ble allergisk for katter i sommer og etter det kommer de aldri hit lengre.

Han reagerer med astma, men går ikke på medisiner. Så vidt jeg vet har han ikke hatt noen store astmaanfall. Han har ikke vært på sykehus eller noe sånt. Han er også allergisk for bjørk og muligens husstøv.

Det er jo veldig trist, men vi forstår at de må gjøre det som er best for sønnen deres.

Vi har tilbudt oss å vaske støvsuge og stenge katten i kjelleren før de kommer. Eventuelt holde katten unna stua i flere dager før de kommer til "større anledninger" som f.eks bursdager.

Men de har fått beskjed om at det ikke hjelper å vaske/støvsuge. At allergenene kan være i huset i opptil to år etter at katten er død, og at det faktisk er slik at de ikke bør være i hagen til noen som har katt. Heller ikke om vinteren.

Selv synes jeg dette høres litt voldsomt ut. Men de vet mer om dette enn meg, så jeg regner med at de har fått korrekt informasjon. Det jeg er overrasket over er at gutten ikke har fått medisiner når han må skjermes slik for det han er allergisk mot. Er det noen som kan forstå dette for meg?

Endret av :-) anna
Skrevet

Dette hørtes virkelig rart ut.. Hadde han gått på sterke medisiner hele tiden kunne jeg forstått at han måtte være så forsiktig, men dette hørtes veldig merkelig ut. Som jeg skrev tidligere er både mamma og min søster veldig allergiske, men hvis folk vasker og støvsuger og skifter klær og gjør alt det de kan går det stort sett greit om mamma/søstern tar allergitablett rett før de reiser dit og har med spray og sånn. Allikelvel hopper søstern over de fleste bursdager til folk i klassen av den årsak at folk (dvs. foreldrene til bursdagsbarnet) ofte ikke tar dette alvorlig nok. De sier de har støvsugd, men det hjelper jo lite hvis de bare støvsuger gulvteppet og ikke sofaen feks...

Det med å ikke være i hagen til noen med katt, ikke engang om vinteren... Det høres virkelig drøyt ut...

Skrevet
Hvis jeg skal besøke noen jeg vet har hund tar jeg meg en ekstra allergitablett før jeg drar, og jeg unngår selvsagt å klappe hunden.

Min allergi er mitt problem og det er jeg som må ta ansvar for å unngå hunder, men jeg ville satt pris på hjelp til å unngå hunden dersom jeg skulle på besøk.

Det er ikke alle som "bare" kan ta en allergitablett. Vi kan ikke reise dit det er hunder punktum. Noen er så allergiske at det desverre ikke hjelper med medisin på forhånd.

Jeg ser det også som mitt ansvar å unngå hunder, men jeg forventer jo at de som har hund ikke tar med hunden hit, og at de prøver unngå komme hit med klærne fulle av dyrehår.

Bor de langt vekke?

Hvis ikke klarer de fleste hunder seg alene en stund. Tanta og onkelen min har hund, og de kan fint være borte en stund uten å ha med hunden og uten at noen passer den.

Når det gjelder å være der det er dyr så er det ikke alle som kan være inne der selv om det er støvsugd og vaska aldri så mye.

Vi leide hytte i fjor sommer, og det endte med at sønnen min fikk astmaanfall pga at det hadde vært hund der en gang. Det hadde vært vaska flere ganger i mellom, men det hjalp lite. Nå hadde den hunden sovet i sengen(e) på soverommet, så det gjorde det ekstra ille.

Han må desverre stå over besøk og bursdager osv hos de som har dyr, men det er ikke noe i veien for at han er ute der da, så lenge katten/hunden holdes unna han og de andre rundt ikke koser masse med den akkurat da.

Når det gjelder forståelse for dette er den meget varierende, noen forstår det og andre gidder ikke engang prøve forstå, men tror at jeg er en overbeskyttende hønemor som overdriver, desverre.

Gjest Gjest_Mjau_*
Skrevet

Å vaske hundene hver uke syntes jeg ikke er en god i de...dyr har pelsen for en grunn; at det ikke skal fryse...det er et fettlag i pelsen deres som beskytter, og med ukentlige bad, så svekkes dette fettet, og pelsen vil til slutt ikke gi dem den beskyttelsen de trenger...

Er en så allergisk at det er plagsomt i hverdagen, så bør en ikke ha dyr...

Skrevet
Å vaske hundene hver uke syntes jeg ikke er en god i de...dyr har pelsen for en grunn; at det ikke skal fryse...det er et fettlag i pelsen deres som beskytter, og med ukentlige bad, så svekkes dette fettet, og pelsen vil til slutt ikke gi dem den beskyttelsen de trenger...

Er en så allergisk at det er plagsomt i hverdagen, så bør en ikke ha dyr...

Det vil lite trolig hjelpe heller, å vaske de ofte altså.

Det er ikke hårene man reagerer på, men svetten og det de utsonderer gjennom kjertlene i huden.

Skrevet
Det er ikke alle som "bare" kan ta en allergitablett. Vi kan ikke reise dit det er hunder punktum. Noen er så allergiske at det desverre ikke hjelper med medisin på forhånd.

Jeg blir så trøtt av allergitbl jeg har. Det er dessuten rød varseltrekant på pk (polaramin), så jeg kan ikke kjøre på besøk til venner med hund/katt og ta allergitbl. Jeg drar på besøk uansett og lider meg gjennom det :ler: Så tar jeg evt tbl når jeg kommer hjem igjen. Noen timer går bra. Men hvis det går over dager, blir det astma anfall i tillegg. Unngår det derfor så godt jeg kan.

Man må nesten bare velge hva som er viktigst. Å ha hund eller et nært forhold med mye besøk til den/de som er allergisk. Det nytter ikke å elte hunden hjemme f.eks. Det finnes alltids hundehår på klærne, som allergikere reagerer på. Skal ikke så mye til.

Skrevet
Nå må jeg bare spørre litt her, for det virker som om det er mange som har greie på og erfaring med allergi. Vi bor i stort hus med hage og har katt.

Bestekameraten til sønnen min ble allergisk for katter i sommer og etter det kommer de aldri hit lengre.

Han reagerer med astma, men går ikke på medisiner. Så vidt jeg vet har han ikke hatt noen store astmaanfall. Han har ikke vært på sykehus eller noe sånt. Han er også allergisk for bjørk og muligens husstøv.

Det er jo veldig trist, men vi forstår at de må gjøre det som er best for sønnen deres.

Vi har tilbudt oss å vaske støvsuge og stenge katten i kjelleren før de kommer. Eventuelt holde katten unna stua i flere dager før de kommer til "større anledninger" som f.eks bursdager.

Men de har fått beskjed om at det ikke hjelper å vaske/støvsuge. At allergenene kan være i huset i opptil to år etter at katten er død, og at det faktisk er slik at de ikke bør være i hagen til noen som har katt. Heller ikke om vinteren.

Selv synes jeg dette høres litt voldsomt ut. Men de vet mer om dette enn meg, så jeg regner med at de har fått korrekt informasjon. Det jeg er overrasket over er at gutten ikke har fått medisiner når han må skjermes slik for det han er allergisk mot. Er det noen som kan forstå dette for meg?

Katter trigger veldig ofte pelsdyrallergi, og ofte er det nettop katter som forårsaker de mest arrige symptomene! Det er jo alle grader av å være allergisk, og jeg kan godt forstå at foreldrene til denne gutten vil holde han unna. Man ønsker faktisk ikke å medisinere ungene sine! Dersom det kan unngåes er det er stort pluss, for allergimedisiner er ikke noe som gjør godt for en liten kropp! Men jeg stusser likevel over at han ikke kan oppholde seg i hagen til katteeiere en gang, ikke en gang på vinteren!? Da begynner det å likne hysteri spør du meg. Jeg har selv katteallergi, og søstern min er enda mer plaget. Men det finnes grenser for hvor forsiktig man skal være... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...