Gjest Hanne Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Hei jeg og mannen snakker om å gå hvert til vårt, mye pga alt for mye bagasje som henger igjen fra fortiden. Har et barn i førskole alder og et barn på vei. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal klare meg hvis jeg blir alene, vi er stort sett enige om det meste og har hele tiden vært enige om en 50/50 fordeling ved brudd. Jeg har fast jobb og 350 000 i inntekt, jobber 75% skal selvfølgelig prøve å øke den til 100% fast men det er ikke så enkelt i helsesektoren. Hvordan skal jeg få regnestykket til å gå opp i mnd, med ca 17-18 000 utbetalt. En leilighet her uten strøm ligger på min 7500 med kun 2 soverom. Trenger bil pga dårlig kollektiv tilbud og har 1000 kr i mnd i utgifter til lånekassen. Med alt av faste utgifter hvordan i alle dager skal jeg klare å overleve på dette??? Håper dere kloke KG kvinner har noen gode råd til meg.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #2 Skrevet 20. september 2011 Du nevner jo selv at du vil øke stillingsprosenten så fort det er mulig, og jeg håper for din skyld at det ikke tar altfor lang tid I mellomtiden- og kanskje senere også hvis du ønsker litt mer økonomisk handlefrihet- så har du jo annenhver uke barnefri. Har du mulighet til å ta ekstravakter, overtid, steppe inn som vikar osv? Da kan du jo maxe arbeidsinnsatsen og inntjeningen de ukene barna ikke er hos deg. Vet om flere som gjør det slik- til og med en som jobber med noe helt annet noen kvelder i uken kun for å få inn litt ekstra i kassa. 1
lulle Skrevet 20. september 2011 #3 Skrevet 20. september 2011 Hei jeg og mannen snakker om å gå hvert til vårt, mye pga alt for mye bagasje som henger igjen fra fortiden. Har et barn i førskole alder og et barn på vei. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal klare meg hvis jeg blir alene, vi er stort sett enige om det meste og har hele tiden vært enige om en 50/50 fordeling ved brudd. Jeg har fast jobb og 350 000 i inntekt, jobber 75% skal selvfølgelig prøve å øke den til 100% fast men det er ikke så enkelt i helsesektoren. Hvordan skal jeg få regnestykket til å gå opp i mnd, med ca 17-18 000 utbetalt. En leilighet her uten strøm ligger på min 7500 med kun 2 soverom. Trenger bil pga dårlig kollektiv tilbud og har 1000 kr i mnd i utgifter til lånekassen. Med alt av faste utgifter hvordan i alle dager skal jeg klare å overleve på dette??? Håper dere kloke KG kvinner har noen gode råd til meg. Hvis han tjener mer enn deg vil du få bidrag. Du kan jo spør han da om det er greit at du får klasse 2 fradraget, da betaler du ca. 1000 kr mindre i skatt (1000 mer utbetalt). Evt er det den barnetrygden på 3000 for 2 barn. I og med at dere skal dele 50/50 er det ikke automatisk at du får verken klassefradraget ellr barnetrygd. (Jeg vet at mange får dette annethvert år) Siden dere har to barn, kan dere jo føre ett barn på hver. Da vil begge få klassefradrag og begge vil få 2000 i barnetrygd. Håper det ordner seg for deg, det er mange andre ting å tenke på, om man ikke i tillegg skal bekymre seg over det økonomiske. edit. Kom på at hvis barna er i barnehage kan dere også ha rett på 66 % dekte utgifter via nav.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2011 #4 Skrevet 21. september 2011 Hvordan er hans økonomi? Han må jo gå gjennom akkurat det samme som deg mht jobb, bolig, unger, utgifter etc. Kan dere hjelpe hverandre på noen måte? Ellers er det vanlig, og lovlig, at dere på papiret tar ett barn hver, og dermed får dere hver en ekstra barnetrygd samt skatteklasse 2 og evt andre stønader.
Gjest Hanne Skrevet 21. september 2011 #5 Skrevet 21. september 2011 TS her. Tusen takk for gode innspill. Han tjener nesten 3 ganger hva jeg gjør så økonomisk har han ingen problemer, han overtar huset vi eier sammen nå siden jeg ikke har råd til å sitte med det alene. Så jeg har jo ikke annet lån enn mitt studilån og betjener ikke annet enn dette når jeg flytter ut. Tenkte på det å ha bostedsadresse på en hver og få skatt og barnetrygd fordelene, men samværet blir jo uansett 50/50 så andre støtte ordninger faller vel da bort?? Jeg har absolutt ikke lyst til å lure til meg penger fra staten, når jeg i utgangspunktet har en helt vanlig grei lønn. Det må vel gå an å klare seg uten å måtte ty til det?? Noen andre her i samme situasjon som klarer dette??? Super takknemlig for alle inspill, alle råd dere kommer med får meg til å se ting bittelitt lysere:)
Gjest Adriane Skrevet 22. september 2011 #6 Skrevet 22. september 2011 TS her. Tusen takk for gode innspill. Han tjener nesten 3 ganger hva jeg gjør så økonomisk har han ingen problemer, han overtar huset vi eier sammen nå siden jeg ikke har råd til å sitte med det alene. Så jeg har jo ikke annet lån enn mitt studilån og betjener ikke annet enn dette når jeg flytter ut. Tenkte på det å ha bostedsadresse på en hver og få skatt og barnetrygd fordelene, men samværet blir jo uansett 50/50 så andre støtte ordninger faller vel da bort?? Jeg har absolutt ikke lyst til å lure til meg penger fra staten, når jeg i utgangspunktet har en helt vanlig grei lønn. Det må vel gå an å klare seg uten å måtte ty til det?? Noen andre her i samme situasjon som klarer dette??? Super takknemlig for alle inspill, alle råd dere kommer med får meg til å se ting bittelitt lysere:) Hvis han overtar huset dere nå eier sammen, så må han vel kjøpe deg ut? Det er iallfall sånn det vanligvis gjøres. Dvs at du i utgangspunktet skal ha med deg en grei engangssum når du skal begynne å bo alene. Hvis du disponerer disse pengene godt, så vil du jo kunne ha noe ekstra å rutte med i en del måneder fremover vil jeg tro. Og så i mellomtiden kan du forsøke å få høyere stillingsprosent, eller evt søke en 100% stilling et annet sted. Selv om det kanskje ikke er enkelt noen av delene, siden du går gravid nå. Det er jo en mulighet å kontakte NAV, forklare situasjonen, og spørre hva du evt har krav på/mulighet til å få av støtteordninger? Og da mener jeg ikke å "utnytte" systemet, men rett og slett at du finner ut om du rettmessig har krav på noe Så kan du jo se på ting som om du kan flytte et sted litt lenger unna der dere bor nå - kanskje er leieprisene noe lavere der? Det var jo voldsomm leiepris der syns jeg, på et sted hvor det er dårlig kollektivtilbud (som får meg til å tenke at det er litt utenfor allfarvei). Det jeg vil si til slutt er at du må iallfall aldri, aldri, aldri la deg friste til å ta opp forbrukslån eller lignende. Det betyr bare mer problemer... Har du forresten veldig høy skatt? Mener ikke å være frekk altså, men med 350000 i året, burde du ha en netto inntekt pr mnd på nærmere 19.000,- (som er noe høyere enn du forespeiler i hovedinnlegget ditt). Jeg spør ikke for å være slem, men rett og slett fordi du muligens trekkes altfor mye i skatt? (Utfra det du skriver trekkes du ca 40% i skatt,og det er MYE). Så du kan evt få satt ned skatten, slik at du får litt mer å rutte med pr mnd
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2011 #7 Skrevet 22. september 2011 Dere har barna 30/70 hver "på papiret", da vil dere begge være enslige forsørgere for hvert deres barn. Et lovlig smutthull. Men du spør hva du ellers skal gjøre? Om du er ute etter stønader så kommer du til kort. Du får jobbe mer. 1
vinterspeil Skrevet 22. september 2011 #8 Skrevet 22. september 2011 Dere har barna 30/70 hver "på papiret", da vil dere begge være enslige forsørgere for hvert deres barn. Et lovlig smutthull. Det kan da ikke være et lovlig smutthull når det ikke er slik det er i realiteten??
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #9 Skrevet 22. september 2011 Han tjener nesten 3 ganger hva jeg gjør så økonomisk har han ingen problemer, han overtar huset vi eier sammen nå siden jeg ikke har råd til å sitte med det alene. Men da må han jo kjøpe deg ut? Selv minus lånet så må det være noe som skal deles her? Likedeling er den absolutte regelen hva kommer til skilsmisse, med mindre det er penger som klart stammer fra den ene parten, som arv... lønn er som regel ikke tilstrekkelig. Det går an å flytte ut og la den andre parten "sitte med huset", men det gjør man jo bare hvis man har råd til det- og det har ikke du. Finn ut hva du har krav på her. Tenkte på det å ha bostedsadresse på en hver og få skatt og barnetrygd fordelene, men samværet blir jo uansett 50/50 så andre støtte ordninger faller vel da bort?? Jeg har absolutt ikke lyst til å lure til meg penger fra staten, når jeg i utgangspunktet har en helt vanlig grei lønn. Det må vel gå an å klare seg uten å måtte ty til det?? Saken er og blir at du må skaffe deg høyere inntekt. For all del, sjekk ut smutthullene som finnes og krev far for det som er rimelig, men det er jo ditt ansvar å få en økonomisk situasjon det går an å leve av (da tenker jeg at du vil ha mer enn bare basisbehovene til å gå rundt- du vil ha ferier med barna, råd til aktiviteter og utstyr til dem, beholde bilen, råd til å kjøpe en sjelden cappuccino eller cava med venninner). Men jeg gjentar- se etter ekstrajobber der de finnes, der du kan ta vakter i friukene. Så kan du kose deg mer med barna mens du har dem, og ikke minst betale regningene i rett tid... Å jobbe dobbelt annenhver uke er kanskje tøft, men det er den beste metoden du har til å få det du trenger. Med 50-50 har du friheten til å gjøre det! Jeg tror personlig det er mer å hente der enn ved å kreve bidrag du ikke har krav på, eller leve i troen på at skatteklasse to løser alt. Overgangsstønad har du neppe krav på uansett, eller så har du krav på en femhundrelapp i måneden (den er gradert, og detaljene har jeg ikke for meg, men med inntekt på 350000 full tid har du ikke krav på så mye i hvert fall). Løsningen er å få mer penger inn. Du kan også spare på bolig. Barna kan dele rom, og du kan sove i stua når de er der. Vips sparer du penger på utgiftene også 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #10 Skrevet 22. september 2011 Dere har barna 30/70 hver "på papiret", da vil dere begge være enslige forsørgere for hvert deres barn. Et lovlig smutthull. Smutthull - Ja. Lovlig? Ikke i det hele tatt.
malifika Skrevet 22. september 2011 #11 Skrevet 22. september 2011 Smutthull - Ja. Lovlig? Ikke i det hele tatt. Det er faktisk det. Kanskje ikke 30/70 når det har 50/50 men, de kan ha 50/50 samvær på papiret og ha hver sin unge bosatt hos seg på sin adresse. Det er slik at ingen har lov til å ha to bostedsadresser her i landet og det er den forelderen som har barnet bosatt på sin adresse som får skatteklasse 2 og dobbel barnetrygd. Men, man kan alikevel ha delt samværsrett. Så om foreldrene da har vært sitt barn på hver sin adresse og deler på samværet så er det helt lovlig og begge vil da få dobbel barnetrygd og skatteklasse 2.
liv Skrevet 22. september 2011 #12 Skrevet 22. september 2011 Du har ett på vei? Vil det si at dere har tenkt til å ha 50/50 på det nyfødte barnet fra første stund? Det er ikke anbefalt før barnet er tre år... 1
Gjest Jytte Skrevet 22. september 2011 #13 Skrevet 22. september 2011 Hei jeg og mannen snakker om å gå hvert til vårt, mye pga alt for mye bagasje som henger igjen fra fortiden. Har et barn i førskole alder og et barn på vei. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal klare meg hvis jeg blir alene, vi er stort sett enige om det meste og har hele tiden vært enige om en 50/50 fordeling ved brudd. Jeg har fast jobb og 350 000 i inntekt, jobber 75% skal selvfølgelig prøve å øke den til 100% fast men det er ikke så enkelt i helsesektoren. Hvordan skal jeg få regnestykket til å gå opp i mnd, med ca 17-18 000 utbetalt. En leilighet her uten strøm ligger på min 7500 med kun 2 soverom. Trenger bil pga dårlig kollektiv tilbud og har 1000 kr i mnd i utgifter til lånekassen. Med alt av faste utgifter hvordan i alle dager skal jeg klare å overleve på dette??? Håper dere kloke KG kvinner har noen gode råd til meg. Snakker om å gå fra hverandre? Er dere helt sikre på at dere vet hva dere går til? Sier det fordi jeg selv er separert og opplever det som alldeles trist og tragisk. Jeg har voksne barn, eget hus og full jobb, ingen økonomiske problemer overhode ... men det er allikevel trist. Ser på hele separasjonen som en stor nedtur .. og forstår ikke at så mange velger å gå hver til sitt. Og spesielt ikke om man har små barn .. Jeg skulle latt ingenting være uprøvd før jeg gikk fra mannen min mens barna var små.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2011 #14 Skrevet 22. september 2011 Dere har barna 30/70 hver "på papiret", da vil dere begge være enslige forsørgere for hvert deres barn. Et lovlig smutthull. Men du spør hva du ellers skal gjøre? Om du er ute etter stønader så kommer du til kort. Du får jobbe mer. Dette er undragelse av offentlig midler og straffbart. Begge foreldre kan bli tilltalt det har også skjedd. Jeg vil ikke betle skatt slik du /noen kan undra offentlige midler. Rart skattemoralen blir dårlig når en lser tråder på dette forum?
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2011 #15 Skrevet 23. september 2011 Er jevlig når noen jukser på dette med det samvær som virkelig finner sted. Det er fedre som blir presset av BM til å gå med på dette for at samvær skal gå smidig. Har vanlig samvær men har 50/50 i virkeligheten. Våre systemer blir utnyttet og vi som ikke jukser finansierer dette. FYSJJJJJJJJJJJJJJ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå