Gå til innhold

Lekser - ved kjøkkenbordet eller på rommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vi har en jente som nettopp har startet på skolen. Hvor bør leksene gjøres? Ved kjøkkenbordet der en voksen til enhver tid er tilstede, men det er også lillebror. Eller på rommet på egenhånd? Der er jo ikke hjelpen så tilgjengelig, men kanskje mer ro.

Hadde satt pris på noen tanker for og imot. Om noen har forskningsartikler å henvise til, ville jeg også blitt veldig glad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg verdsatte ro da jeg jobbet med mine lekser, og ville definitivt gjort dem på rommet mitt hvis jeg hadde en bråkete lillebror på kjøkkenet. Trenger datteren din hjelp, kan hun jo bare komme inn til dere og spørre, eventuelt rope på dere.

Men du kan jo bare spørre henne hva hun foretrekker? Så lenge leksene blir gjort (og forstått og alt det der), er det neppe så avgjørende hvor hun gjør dem. Og hun finner nok fort ut hvor hun trives best.

Skrevet

leksene må gjøres med tilsyn.småsæsken kan aktiviseres med andre ting når leksene gjøres.eller få tegne lekse på rommet sitt.

Skrevet

Kjøkkenbord. Det er koseligere å sitte der mens mamma baker brød osv. Lettere å få hjelp

Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg jobbet litt på rommet og litt på kjøkken/stue når jeg gjorde lekser.

Jeg gjorde de oppgavene jeg trengte hjelp til i stua/ på kjøkkenet og resten som jeg kunne svare på - på rommet. :)

Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

Siden lekser er en helt ny ting for henne tenker jeg at på kjøkkenet kan være en god idé. Der har hun andre i nærheten og føler seg ikke overlatt til seg selv. I starten er det om å gjøre å skape en motiverende situasjon der hun sammen med dere finner ut av ting. Lekser er jo en gyllen mulighet for dere som foreldre å ta del i utdannelsen hennes, bruk denne muligheten.

edit: nå skal det sies at jeg ikke synes foreldre skal etterlates til å utdanne barna sine, i og med at skolen har tatt på seg dette ansvaret. Men enn så lenge har ikke lærere tid til alt og overlater for mye til foreldre, så da kan man jo bare gjøre det beste ut av det.

Endret av WendyClear
Skrevet

Mener å huske at de første årene jeg gikk på skolen, gjorde jeg mye av leksene ved kjøkkenbordet, enten hjemme eller hos en nabofamilie hvor moren fungerte som SFO. Trengte ikke noe særlig hjelp til det faglige, men sikkert til å innarbeide rutiner, prate om oppgavene o.l? Men etter hvert som jeg ble eldre var det viktigere med ro og konsentrasjon, så da satt jeg på mitt eget rom. Hvis jeg trengte hjelp var foreldrene mine stort sett ganske tilgjengelige.

Skrevet

Når hun er så liten vil jeg absolutt si kjøkkenbordet. Som regel trenger de en del veiledning og ikke minst å bli hørt i forskjellig. I klassen jeg jobber må også foreldrene skrive under på at barna har gjort leksa si, så greit som foreldre å følge med også. Ikke minst så er det nok en ekstra motivasjon at mamma/pappa er ivrige i skolearbeidet?

Skrevet

Minstejenta på 8 gjør fortsatt leksene ved kjøkkenbordet, mens jeg eller mannen sitter på andre siden med en kopp kaffe. Det er hun som gjør leksene, vi er bare der for å veilede eller hjelpe. Det er, i følge læreren, foreldrene sin oppgave hver dag å høre barna i leksene, få de til å pugge engelske gloser, begreper og ukas vers.

Størstejenta på 14 gjør leksene på rommet sitt og kommer og spørrer hvis hun står fast. Selv om hun er så stor så holder jeg oversikt over prøver, og jeg hører henne i gloser i engelsk og spansk.

Minstejenta har og skrivebord på rommet sitt, men enn så lenge så foregår leksene på kjøkkenet..

Skrevet

Kjøkkenbordet...dersom det er det som skal til for at dere kan være i nærheten... men finn på noe som gjør at lillebror ikke forstyrrer, dersom det lar seg gjøre. Sett på en film eller gi han noen tegnesaker eller likende...(Du nevnte ikke hans alder). Ev. kanskje noe av leksen kan spares til lillebror sover, dersom datteren din ikke er altfor sliten da.

Jobber selv i første klasse. Barn er veldig forskjellige. Noen gleder seg til lekser. Noen jobber godt på egen hånd. Noen har helst lyst til å spille data eller leke hjemme. Noen bruker lang tid. Noen bruker kort tid. Noen jobber selvstendig. Andre trenger mye hjelp. De fleste som er så unge trenger at mamma/pappa veileder dem litt i leksearbeidet. Det at dere som foresatte viser interesse for skolearbeidet har også vist seg å være svært positivt for hva elevene får til/lærer og deres egen motivasjon.

Leseleksen spesielt anbefaler jeg at dere setter dere et rolig sted sammen bare dere, og at du sitter deg ved siden av og lytter/stiller spørsmål. Det tar ca 15 min m. leseleksen. Bruk denne tiden godt.

Det er så mye forskning som viser at selv om skole, ledelse og ikke minst lærer er kjempe viktig for elevens læring, så er dere hjemme aller viktigst. Så se på det som en flott investering og en mulighet for litt tid sammen.

Men.. dere kjenner deres datter aller best selv. Prøv dere litt frem. Se hva som fungerer best for dere. Så hyggelig å ha en førsteklassing! Det er et spennende år dere har fremfor dere. Lykke til!

Skrevet

Mine to går på ungdoms-skolen og de gjør fortsatt lekser ved kjøkkenbordet begge to. Begge har pulter på rommet og god plass der til lekser, men velger kjøkkenet.

Skrevet

Jeg likte best å gjøre leksene på kjøkkenet da jeg var ung. Mamma mente etter hvert at jeg skulle gjøre dem på rommet, og jeg fikk ikke være på kjøkkenet mer. Jeg klarte ikke å gjøre leksene på rommet og resultatet ble at jeg nesten sluttet å gjøre leksene.

Jeg tror det viktigste er at barna får velge selv og gjøre leksene et sted de selv trives med å gjøre leksene. Noen jobber best alene på rommet, mens andre jobber best på kjøkkenet eller i stua i nærheten av andre.

Skrevet

Kommer mye an på barnet, tror jeg. Jeg var selvgående med lekser da jeg var liten, og ville helst sitte i fred på rommet, og så vise det til foreldrene min når jeg var ferdig. Broren min var motsatt, trengte mye hjelp og satt derfor på stua, hvor hele familien var lett tilgjengelig og kunne passe på at han faktisk jobbet.

Skrevet

Alle mine tre har foretrukket kjøkkenet, både den selvgående og de to andre. De har likt å sitte i nærheten og ha noen å spørre hvis det var noe, vi var lettere tilgjengelig der enn en etasje opp syntes de.

Skrevet

Hadde i så fall sittet med henne på rommet mens leksene ble gjort :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...