Jordbæra Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Hvordan se forskjellen på en billig sko og en dyr sko? Det er snakk om forskjellen på en sko til 500-700,- og en sko til 5000-10 000,-
kills Skrevet 20. september 2011 #2 Skrevet 20. september 2011 Det handler en del om hva slags kunnskap du har i forhold til sko og merker. Jeg vil påstå at jeg ganske lett ser forskjell mellom et dyrt par og et billig par, da stoffet har mye å si. Syntetisk skinn/semsket skinn etc. vil aldri se like bra ut som ekte, da disse som regel glinser litt mer enn ekte, eller flasser av fortere. Syntetisk vil også fort få se skitne ut og får enklere flekker og misfarging.. Men er det noe konkret du er ute etter?
Jordbæra Skrevet 20. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2011 Jeg er ute etter å lære litt om dette. Noe tips på hvor man lærer om slikt?
Gjest navnelapp Skrevet 20. september 2011 #4 Skrevet 20. september 2011 Skikkeleg dyre sko er ofte handsydde, og har skinnsålar. (Dermed må ein legge på 200-300 kr. til halvsåling på toppen av prisen.) Stoff/skinn er av høg kvalitet, utan at det nødvendigvis er slitesterkt for det. Utover det handlar det ofte først og fremst om design, varemerke og status.
Kontormus Skrevet 20. september 2011 #6 Skrevet 20. september 2011 (endret) Comfort (er jo en VVS-kjede, kanskje en K passer bedre) for det første, men dette er ikke nødvendigvis synlig. Min erfaring er at man kan tåle høyere heler hvis skoen er av god kvalitet. Dessuten har jeg satt fast slike heler i disse fordømte ristene innenfor dører osv. uten at det har syntes på helen etterpå. Ellers syns jeg at hele finishen på skoen ser bedre ut når de er svindyre. Men nå har jeg ikke mange par slike, og de jeg har har jeg hatt lenge. Endret 20. september 2011 av Kontormus
KikiEco Skrevet 21. september 2011 #7 Skrevet 21. september 2011 Kvalitetssko og dermed ofte dyrere sko er foret med skinn, ikke syntetiske stoffer. Fordelen med det er at de puster bedre.
Gjest Tigress Skrevet 21. september 2011 #8 Skrevet 21. september 2011 Det er ikkje så vanskeleg å sjå skilnaden mellom billige syntetsko og sko frå mellomsjiktet, til drøye tusenlappen. Derfrå og opp til dei grisedyre designerskoa kan ikkje eg sjå skilnaden på i alle fall, anna enn desse IT-skoa som ein gjerne kjenner at fordi dei har særegen design.
Grønt blad Skrevet 21. september 2011 #9 Skrevet 21. september 2011 (endret) Lukt på skoen, det skal være skinn. Se på finishen på skoen. Sitter sålen ordentlig fast til skoen, løse tråder, går sømmen helt igjennom (dersom det er søm der). Sålen skal være av skinn. Komforten er mye bedre hos en dyr sko enn hos en billig sko. Det er forskjell på en rimelig sko og en god kvalitetssko, men jeg tror ikke du får en mye bedre sko til 7000 enn til 3000, da er det design og ev. dyre materialer (f.eks. ekte slangeskinn i stedet for "vanlig" skinn) du betaler for. Unntaket er selvsagt dersom du får skoene spesiallaget til din fot hos en skomaker. Gode, dyre sko krever litt mer vedlikehold, men de varer da til gjengjeld lenger og holder seg finere enn en billig plastsko. Når det er sagt synes jeg det er mange gode sko i prisklassen 700-1500 i god kvalitet. Endret 22. september 2011 av Grønt blad
Capricorn Skrevet 21. september 2011 #10 Skrevet 21. september 2011 Den største og viktigste forskjellen kan man ikke se, men kjenne. Dyre sko er mye mer behagelig å ha på seg.
Ethereal Skrevet 21. september 2011 #11 Skrevet 21. september 2011 Det handler en del om hva slags kunnskap du har i forhold til sko og merker. Jeg vil påstå at jeg ganske lett ser forskjell mellom et dyrt par og et billig par, da stoffet har mye å si. Syntetisk skinn/semsket skinn etc. vil aldri se like bra ut som ekte, da disse som regel glinser litt mer enn ekte, eller flasser av fortere. Syntetisk vil også fort få se skitne ut og får enklere flekker og misfarging.. Men er det noe konkret du er ute etter? Du vet at semsket skinn er ekte skinn, eller? Semsket skinn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå