Gå til innhold

Familiebarnehage eller dagmamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde egentlig fått oss en dagmamma ca 10 min gangavstand fra der vi bor.

Nå har vi fått tilbud om plass i familiebarnehage, enda litt nærmere.

Så da lurer jeg på hva jeg skal velge. Med dagmamma får jeg kontantstøtte, men hun jobber svart og vi får ikke skattefradrag. En familiebarnehage er jo i ordnede former, og der har vi også mulighet til å bruke en basebarnehage dersom assistenten er syk.

Det er vel ikke store forskjellen for barna sin del? Antallet barn er det samme hos begge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familiebarnehage har pedagogisk opplegg og pedagog til stades med jamne mellomrom. Berre det må vere argument godt nok for å velgje familiebarnehage. I tillegg er de sikra barnepass uansett sjukdom hos den vaksne. For meg hadde å støtte svart arbeid vore heilt uaktuelt uansett.

• Liker 1
Skrevet

Ved dagmamma burde du ha kraftige forsikringer om hva slags opplegg vedkommende kjører. Jeg var hos en utrolig tvilsom en da jeg var liten, og kommer nok ikke til å benytte meg av det når jeg får barn. Er jo selvfølgelig helt individuelt, men brent barn skyr ilden. Og som Rosalie sier, en familiebarnehage benytter seg av et pedagogisk opplegg.

Skrevet

Ville i allefall ikke brukt en svart dagmamma. Gudene vet hva slags opplegg hun har..

Gjest pysepusen
Skrevet

Hadde absolutt valgt en familiebarnehage! Der har de en pedagog til stede - om ikke alltid så et visst antall timer. En svart betalt dagmamma har vel gjerne ikke opplegg i samme skala som en barnehage?

Skrevet

Den familiebarnehagen vi brukte måtte oppfylle noen av de samme kravene som vanlige barnehager, dvs med tanke på inneklima, lys, størrelse, sikring av uteområder osv. I tillegg hadde de førskolelærer et visst antall timer per uke og de hadde en årsplan og forsikring på barna. Så jeg ville valgt familiebarnehage fremfor dagmamma hvis jeg hadde muligheten.

Når det gjelder det økonomiske så vet jeg ikke hva dagmamma koster, men det er vel 5000 (hvor kontantstøtten dekker 3300), men familiebarnehage følger vel barnehagesatsene (som vel er 2300). Så det blir vel ikke så mye dyrere med familiebarnehage.

Skrevet

Familiebarnehage har pedagogisk opplegg og pedagog til stades med jamne mellomrom. Berre det må vere argument godt nok for å velgje familiebarnehage. I tillegg er de sikra barnepass uansett sjukdom hos den vaksne. For meg hadde å støtte svart arbeid vore heilt uaktuelt uansett.

Signerer!

Skrevet

Men dagmamma er jo ikkje lik svart dagmamma? TS har ikkje skrevi noko om dagmammaen er kvit eller svart.

Eg ville nok valt familiebarnehage. Ville ikkje brukt dagmamma med mindre det var ei eg og ungane kjende godt frå før.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Men dagmamma er jo ikkje lik svart dagmamma? TS har ikkje skrevi noko om dagmammaen er kvit eller svart.

Står i første innlegget.

Jeg ville nok i dette tilfelle ha satset på familiebarnehagen. Jeg Hadde også dagmamma, og det som er negativt med det er at dersom dagmammaen blir syk har du ikke noe annet alternativ enn å være hjemme. Du vet jo ingenting om hvilken helse dagmammaen din har, og når man har alt mellom 10-12 dager en kan være hjemme pga sykt barn eller barnepasser, og da kan dagene forsvinne fort.

Vi hadde også store vansker med å få feriekabalen til å gå opp med dagmamma. Hun tok ut mer ferie enn det som er vanlig, og det gjorde at vi ikke kunne ha noe ferie sammen.

Du kan være heldig, og få verdens beste dagmamma. Jeg syns vi hadde en fantastisk en, men samtidig så ser jeg at tilbudet fra en organisert familiebarnehage gir mye mer trygghet. Du sier jo selv at dere får bruke en basebarnehage dersom hun er syk en dag. Dere vil ikke risikere at sommerferien er 8 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...