Gjest gjest Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 i situasjoner der foreldrene ikke bor sammen og den ene parten har krevd fult barnebidrag via nav og dermed får utbetalt 4-5000kr i måneden av bidragsyter, så er det ment at dbidragsmotaker skal stå for underholskostnadene til barnet. når barnet da kommer å spør etter penger til ting som helt klart går under dette; er det da greit å forklare til barnet at dette skal den andre parten betale, fordi man som bidragsyter allerede har gitt disse pengene til mamma(el pappa) og at disse pengene er ment til å bli brukt på barnet. Tenker at da vil barnet forstå at bidragsyter også gir noe selv om det kommer fra den andre parten,ellers ender bidragsyter med å betale mye to ganger...
lille-lure Skrevet 20. september 2011 #2 Skrevet 20. september 2011 jeg er litt usikker. Her hos oss så betaler sambo full pott til mor. Alikevel så kommer barna og spør om ting de kan få. De får som regel ja, men jeg synes det er feil, rett og slett som du nevner selv så går barnebidraget til dette. Mor kjøpte for litt siden klær til den ene for nesten 10 tusen. da h*n måtte ha nye klær. Alikvel kommer h*n hit og vil ha mere klær osv. jeg vet at sambo aldri vil si "nei, jeg betaler moren deres så og så mye i mnd for dette".
lille-lure Skrevet 20. september 2011 #3 Skrevet 20. september 2011 jeg er litt usikker. Her hos oss så betaler sambo full pott til mor. Alikevel så kommer barna og spør om ting de kan få. De får som regel ja, men jeg synes det er feil, rett og slett som du nevner selv så går barnebidraget til dette. Mor kjøpte for litt siden klær til den ene for nesten 10 tusen. da h*n måtte ha nye klær. Alikvel kommer h*n hit og vil ha mere klær osv. jeg vet at sambo aldri vil si "nei, jeg betaler moren deres så og så mye i mnd for dette". fordi jeg tror det er vanskelig for noen å fortelle at jeg betaler moren din så og så mye i mnd for at hun har deg. litt vanskelig/dumt forklart, vet ikke om du forstod hva jeg mente.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #4 Skrevet 20. september 2011 "Jeg må snakke med *mor* om dette, for vi betaler nemlig ting sammen selv om vi ikke bor/er sammen. Så får vi se hva vi blir enige om." Er ikke det en ganske grei ting å si? 3
Gjest ts Skrevet 20. september 2011 #5 Skrevet 20. september 2011 fordi jeg tror det er vanskelig for noen å fortelle at jeg betaler moren din så og så mye i mnd for at hun har deg. litt vanskelig/dumt forklart, vet ikke om du forstod hva jeg mente. akkurat det er det eneste problemet jeg også tenker på,man betaler ikke for å slippe å ha dem,men fordi mor (bidragsmotaker) vil disponere disse pengen. Jeg vet at manger ganger forteller forsørgerforeldren at den andre parten har SÅ mye penger og kjøper så lite til barna -og glemmer helt å fortelle at pengene hun(el han) kjøpte genseren eller sykkelen for hadde hun faktisk fått fra bidragsyter..og at det derfor ikke forventes at denne personen skal kjøpe disse tingene 1
Gjest ts Skrevet 20. september 2011 #6 Skrevet 20. september 2011 "Jeg må snakke med *mor* om dette, for vi betaler nemlig ting sammen selv om vi ikke bor/er sammen. Så får vi se hva vi blir enige om." Er ikke det en ganske grei ting å si? jo:)
lille-lure Skrevet 20. september 2011 #7 Skrevet 20. september 2011 akkurat det er det eneste problemet jeg også tenker på,man betaler ikke for å slippe å ha dem,men fordi mor (bidragsmotaker) vil disponere disse pengen. Jeg vet at manger ganger forteller forsørgerforeldren at den andre parten har SÅ mye penger og kjøper så lite til barna -og glemmer helt å fortelle at pengene hun(el han) kjøpte genseren eller sykkelen for hadde hun faktisk fått fra bidragsyter..og at det derfor ikke forventes at denne personen skal kjøpe disse tingene her får den eldste penger for karakterer osv. og det krever han av far ( fordi jeg tror mor oppfordrer til det) han har regler hos mor om dette og det har da blitt videreført over til oss. Jeg blir egentlig utrolig irritert over dette, for vi "taper" mye penger pga dette. Fordi dem ønsker seg klær og ting. far sier pga dårlig samvittighet fordi dem er her annhver helg. Selvsagt skal de få ting, men det er ting som far betaler for at hun skal kjøpe til dem.
Gjest gjest Skrevet 20. september 2011 #8 Skrevet 20. september 2011 her får den eldste penger for karakterer osv. og det krever han av far ( fordi jeg tror mor oppfordrer til det) han har regler hos mor om dette og det har da blitt videreført over til oss. Jeg blir egentlig utrolig irritert over dette, for vi "taper" mye penger pga dette. Fordi dem ønsker seg klær og ting. far sier pga dårlig samvittighet fordi dem er her annhver helg. Selvsagt skal de få ting, men det er ting som far betaler for at hun skal kjøpe til dem. hvis jeg hadde vært bidragsyter hadde jeg tatt dette opp, og om mor mener at det er slik det bør være ville jeg krevd at penger jeg bruker på barnet enten skal trekks fra bidraget eller tilbakebetales av mor.. noen forvener å få i pose og sekk... Er utrolig irriterende å være samboer med en som ikke tør å si fra.. det gjør at dt blir mindre til husholdningen og at bidragsmotaker kan bruke pengene som gis i bidrag til andre ting enn et som var ment(dvs ikke barnet).
lille-lure Skrevet 20. september 2011 #9 Skrevet 20. september 2011 hvis jeg hadde vært bidragsyter hadde jeg tatt dette opp, og om mor mener at det er slik det bør være ville jeg krevd at penger jeg bruker på barnet enten skal trekks fra bidraget eller tilbakebetales av mor.. noen forvener å få i pose og sekk... Er utrolig irriterende å være samboer med en som ikke tør å si fra.. det gjør at dt blir mindre til husholdningen og at bidragsmotaker kan bruke pengene som gis i bidrag til andre ting enn et som var ment(dvs ikke barnet). ja ikke sant. Jeg vil at barna skal ha det dem trenger, men som en objektiv person ser jeg kanskje ting litt tydeligere. Men sambo begynner bli litt mere mann på enkelte ting. Jeg synes det er trist at vi skal si nei når dem ber om slike ting, men på en annen side så synes jeg ikke at vi skal "lide" fordi mor vil ha i pose og sekk. For jeg tror ikke en lider noen nød om en kan en mnd gå å kjøpe klær til den ene for 10,000,-
Gjest gjest Skrevet 20. september 2011 #10 Skrevet 20. september 2011 ja ikke sant. Jeg vil at barna skal ha det dem trenger, men som en objektiv person ser jeg kanskje ting litt tydeligere. Men sambo begynner bli litt mere mann på enkelte ting. Jeg synes det er trist at vi skal si nei når dem ber om slike ting, men på en annen side så synes jeg ikke at vi skal "lide" fordi mor vil ha i pose og sekk. For jeg tror ikke en lider noen nød om en kan en mnd gå å kjøpe klær til den ene for 10,000,- Nei,om man har rå til å bruke 10000 på klær på en måned lider man ingen nød... eller så mangler man økonomsk sans.... men man kan vel sjeie ut en gang i blant når man får flere tusen skattefritt hver måned, og forventer at en annen skal dekke nødvendige kostnader til barnet fordi pengene som var ment til det er brukt opp... godt å høre at partneren din blir mere mann... håper også at min våger å si fra når ting ikke blir fremstilt rett i barnas øyne...
lille-lure Skrevet 20. september 2011 #11 Skrevet 20. september 2011 Nei,om man har rå til å bruke 10000 på klær på en måned lider man ingen nød... eller så mangler man økonomsk sans.... men man kan vel sjeie ut en gang i blant når man får flere tusen skattefritt hver måned, og forventer at en annen skal dekke nødvendige kostnader til barnet fordi pengene som var ment til det er brukt opp... godt å høre at partneren din blir mere mann... håper også at min våger å si fra når ting ikke blir fremstilt rett i barnas øyne... Det jeg synes er fasinerende er at enkelte menn er mer villig til å krangle med den dem bor sammen med, fremfor den dem er skilt fra. Men igjen, med den makten hovedforsørgeren sitter med i dag er vel dette kanskje ikke så rart Jeg har lovet min samboer at om vi noen gang skulle gå fra hvrandre er mitt største mål å ikke bli som hans eks. Med tanke på penger. Jeg er ikke intr i at mitt barn skal ha det kjedelig hos far fordi han han ikke har råd eller mulighet til å ta h*n med på ferie fordi jeg vil ha i pose og sekk. I mine øyne er "i pose og sekk" en grei adskillelse ved samboerslutt, begge har råd til ting til barnet og begge klarer å kommunisere og omgås normalt fordi den ene ikke roter rundt grøten og skal bli kjempe venn hver gang hun/han er ute etter noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå