Gå til innhold

Beregne makaroni

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så vsnskelig å vite hvor mye pasta jeg skal koke! I dag trenger jeg 2 dl kokt makaroni til en rett, hvor mye tørr makaroni er det? Noen som vet ca hvor mye den utvider seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg bruker å beregne 1 kaffekopp makaroni per person og det bruker å bli ganske nøyaktig bra. En kopp er jo ca. 2 dl ukokt makaroni, så det blir vel litt mye i retten din...

Skrevet

pleier å beregne 100 gram, blir rundt 180 gram når det er kokt, men det er nå meg da :)

Skrevet

Tipper den iallefall dobler seg, men ville kokt 2 dl tørr og sjekket. Er vel ikke akkurat krise om du får litt makaroni til overs...

Skrevet

Tipper den iallefall dobler seg, men ville kokt 2 dl tørr og sjekket. Er vel ikke akkurat krise om du får litt makaroni til overs...

Nei, men jeg koker altfor mye hver gang og må kaste. Denne gangen kokte jeg 1 1/2 dl tørr og det ble passe til fiskegratengen jeg lagde. Det ser jo så utrolig lite ut så jeg har en tendes til å ta i litt til for sikkerhetsskyld.

Skrevet

Nei, men jeg koker altfor mye hver gang og må kaste. Denne gangen kokte jeg 1 1/2 dl tørr og det ble passe til fiskegratengen jeg lagde. Det ser jo så utrolig lite ut så jeg har en tendes til å ta i litt til for sikkerhetsskyld.

Dumt om man må kaste det ja. Går jo å putte det i andre ting.

Skrevet

Du kan også fryse kokt pasta.

Skrevet

Du kan også fryse kokt pasta.

Jeg vet av erfaring at hvis jeg putter en liten dæsj med makaroni i fryseren, så blir den dessverre aldri spist. Men tanken er god. Jeg må heller prøver å beregne riktig slik at et ikke blir noe til overs. Middagsrester er grit å fryse og de blir spist, men ting som makaroni, ris etc smaker så mye bedre nykokt og er såpass billig så da koker jeg alltid nytt - dessuten glemmer jeg sånne smårester.

Skrevet

lage deg en god pastasalat av det som blir til overs neste gang.så slipper du å kaste :)

Skrevet

lage deg en god pastasalat av det som blir til overs neste gang.så slipper du å kaste :)

Er ikke noe glad i kald pasta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...