Gå til innhold

Kondisjonstest

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal starte et utholdenhetsprosjekt i gym (VG3) denne uken. Prosjektet skal foregå helt frem til jul. Før vi starter skal vi teste kondisjonen, og testen skal gjentaes når vi er ferdige. Skolen arrangere Beep-test for de som ønsker å ta det. Jeg har aldri tatt Beep-test før, så vet ikke helt hvordan dette foregår. Noen som vil forklare?

Vi får også lov til å lage vår egen test. F. eks. løpe 3000 meter så fort vi kan +++.

Jeg har mest lyst til å finne på min egen test. Er det noen som vet om noen veldig bra kondisjonstester? Kan godt være med pulsklokke, det har jeg hjemme. Hvis det har noe å si for valg av test, så er jeg en jente på 18 år som liker å løpe og har ganske god kondis.

Håper noen tar seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/591310-kondisjonstest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra Wikipedia:

Biptest[1] også kalt bleep test, beep test, the multi-stage fitness test, pacer test, Leger-test eller 20-m shuttle run test (20mSRT). Testen ble laget av Luc Leger ved Université de Montréal og publisert i 1983 som "A Maximal Multistage 20m Shuttle Run Test to predict VO2 Max". Trenere bruker biptest for å måle utøverens maksimum oksygenopptak (VO2-maks). Testen er spesielt nyttig for utøvere i fotball, håndball, ishockey og tennis. Biptest er en flertrinns kondisjonstest som kan gjennomføres med flere personer samtidig. Den er enkel å gjennomføre og tar ikke lang tid. Du skal løpe mellom to markeringer på 20 m med økende hastighet innen et gitt lydsignal (bip). Dersom du ikke når markeringen på andre siden innen lydsignalet vil testen bli avsluttet for den enkelte, og antall lydsignal/gjennomført lengde vil bli registrert. Nivået du nådde og hvilken runde på det nivået du har gjennomført. Denne testen gjennomfører du sammen med andre utøvere, og varigheten på testen er avhengig av din utholdenhetskapasitet. Testen vil for de fleste ta mellom 10 og 20 minutter.

Dette høres ut som noe en trener for et lag kan bruke for å finne ut hvor god form de forskjellige på laget er i forhold til de andre på laget, men det sier ikke så mye om den faktiske formen til hver enkelt. Hvis skolen gjør dette før og etter at dere begynner med prosjektet kan det jo være en grei måte å se utviklingen både hos hver enkelt, mht hvor mange ganger de orker, og hvordan de har utviklet seg i forhold til hverandre.

En 3000 m-test ville si noe mer objektivt om den enkeltes faktiske form. Det beste ville jo vært å kjøre en VO2-test av hver enkelt, men det koster jo skjorta å gjøre det for bare én person.

Så er det det at 3000 m-test er ikke helt objektivt det heller. Det avhenger av om man løper alene eller sammen med noen, og evt. hvor gode de man løper sammen med er. For å få det mest mulig objektivt bør den gjennomføres som tempo i sykling, dvs. med enkeltstart med 60 sekunders intervall mellom hver startende. I temposykling har man ikke lov til å ligge bak noen man tar igjen eller blir tatt igjen av, det skal bare være hver enkelt mot klokka.

Pulsklokke blir litt uvesentlig hvis du ikke har mulighet til å gjøre dette i laboratorium der du tar blodprøver og måler melkesyre under stigende belastning og finner syreterskelen. Ved å gjøre dette før og etter prosjektet kan man se om terskelen har steget, dvs. at man klarer å løpe med høyere puls/intensitet uten å stivne. Dette koster også skjorta, og jeg regner med at du ikke har tilgang på dette. Et annet minus med puls er at den ikke bare avhenger av belastningen/intensiteten, men også av temperatur og luftfuktighet i omgivelsene. Så om du gjør en måling nå og en måling om en måned, så er det formodentlig mye kaldere om en måned, du vil kle deg annerledes, og pulsen blir ikke helt sammenlignbar.

Det mest korrekte ville vært å måle effekten, altså hvor mange watt du kan yte, på syreterskel. Det er ikke mulig å måle hvor mange watt man yter når man løper, det må gjøres med ergometersykkel, og sykling blir en litt annen øvelse enn løping.

Det er med andre ord ikke enkelt å få til en objektiv måling av dette uten tilgang på idrettslaboratorium. Allikevel, om du klarer å løpe 3000 meter 30 sekunder raskere ved prosjektets slutt enn nå, vil jeg si at det har vært en signifikant framgang som ikke alene kan skyldes tilfeldigheter. (Hvis du da ikke med vilje løp saktere enn du kunne ha greid første gang da. ;) )

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/591310-kondisjonstest/#findComment-9746212
Del på andre sider

Tusen takk for lagt ut utfyllende svar. Da tror jeg at jeg går for enten bip-test eller 3000 meter. Vet ikke om jeg får bruke 3D-mølle, eller om det må utføres ute. Det eneste er at jeg kanskje syns det kan være vanskelig å finne den riktige hastigheten jeg skal løpe på eller hva jeg skal si. Jeg er ikke så flink til å kjenne etter hvor fort jeg kan løpe, pleier heller å bestemme meg for en hastighet jeg skal løpe i, og deretter løpe så langt jeg hadde tenkt på den hasigheten. Vil det være en bra test å sjekke hvor lenge jeg klarer å holde en gitt hasighet? F.eks 12 km/h. Da må jeg selvsagt få bruke 3D-mølle, men jeg regner med at det er i orden.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/591310-kondisjonstest/#findComment-9746420
Del på andre sider

Hei!

Vi skal starte et utholdenhetsprosjekt i gym (VG3) denne uken. Prosjektet skal foregå helt frem til jul. Før vi starter skal vi teste kondisjonen, og testen skal gjentaes når vi er ferdige. Skolen arrangere Beep-test for de som ønsker å ta det. Jeg har aldri tatt Beep-test før, så vet ikke helt hvordan dette foregår. Noen som vil forklare?

Vi får også lov til å lage vår egen test. F. eks. løpe 3000 meter så fort vi kan +++.

Jeg har mest lyst til å finne på min egen test. Er det noen som vet om noen veldig bra kondisjonstester? Kan godt være med pulsklokke, det har jeg hjemme. Hvis det har noe å si for valg av test, så er jeg en jente på 18 år som liker å løpe og har ganske god kondis.

Vi brukte Cooper-testen som kondisjonstest - den går kort sagt ut på at man skal løpe så langt man klarer i løpet av 12 minutter.

Her ser du tolkningen av resultatene.

Jeg synes denne er veldig bra, fordi det i tillegg til å komme så langt som mulig i løpet av tilmålt tid, også gjelder å disponere kreftene riktig.

Jeg var i relativt dårlig form da jeg tok denne testen, men likevel klarte jeg meg bedre enn spurterne, fordi jeg klarte å disponere kreftene bedre, og ble mer utholdende enn dem.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/591310-kondisjonstest/#findComment-9746621
Del på andre sider

Hei!

Vi brukte Cooper-testen som kondisjonstest - den går kort sagt ut på at man skal løpe så langt man klarer i løpet av 12 minutter.

Jeg synes denne er veldig bra, fordi det i tillegg til å komme så langt som mulig i løpet av tilmålt tid, også gjelder å disponere kreftene riktig.

Jeg var i relativt dårlig form da jeg tok denne testen, men likevel klarte jeg meg bedre enn spurterne, fordi jeg klarte å disponere kreftene bedre, og ble mer utholdende enn dem.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/591310-kondisjonstest/#findComment-9746622
Del på andre sider

Det eneste er at jeg kanskje syns det kan være vanskelig å finne den riktige hastigheten jeg skal løpe på eller hva jeg skal si. Jeg er ikke så flink til å kjenne etter hvor fort jeg kan løpe, pleier heller å bestemme meg for en hastighet jeg skal løpe i, og deretter løpe så langt jeg hadde tenkt på den hasigheten. Vil det være en bra test å sjekke hvor lenge jeg klarer å holde en gitt hasighet? F.eks 12 km/h. Da må jeg selvsagt få bruke 3D-mølle, men jeg regner med at det er i orden.

Det er nettopp derfor tempo i sykling er en slik kunst. Man skal klare å ligge akkurat like under der man stivner. Du kan som regel presse deg mer enn du tror. Ideelt sett skal du være helt tom i det du går over målstreken.

Å se hvor lenge du kan holde 12 km/t på en tredemølle kan jo være en rimelig objektiv test. Du må selvsagt varme opp først.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/591310-kondisjonstest/#findComment-9746703
Del på andre sider

Annonse

Takk :) Syns dette høres ut som en bra test!

Hvis man tar den på 3D-mølle, er det lurest å begynne litt "forsiktig" og heller løpe fortere og fortere, eller starte veldig fort og skru ned hastigheten hvis jeg ikke klarer mer på denne hastigheten?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/591310-kondisjonstest/#findComment-9747485
Del på andre sider

Takk :) Syns dette høres ut som en bra test!

Hvis man tar den på 3D-mølle, er det lurest å begynne litt "forsiktig" og heller løpe fortere og fortere, eller starte veldig fort og skru ned hastigheten hvis jeg ikke klarer mer på denne hastigheten?

Det er ikke noe bra å løpe den på tredemølle siden tredemøllen bestemmer farten. Det er vanskelig å presse seg hardt nok da.

Det er best å løpe den på 400m bane.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/591310-kondisjonstest/#findComment-9748854
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...